Február 1-jétől az eddig autópálya-matricával közlekedő autóbuszoknak is át kell térniük a használatarányos útdíjfizetésre – hívta fel a figyelmet az i-Cell. A társaság az egyik legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező útdíjbevallási közreműködő cég.

Az ügy előzménye az Építési és Közlekedési Minisztérium frissen megjelent módosító javaslata „a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal” összefüggésben.
A változás az uniós irányelvekkel hozza összhangba a magyar előírásokat.
A tervezet társadalmi egyeztetése szeptember 1-jéig tart, azonban a szöveg szerint az autóbuszok kikerülnek a használatiidőtartam-alapú, e-matricás rendszerből. Ennek oka, hogy 2024. február 1-jétől a teherautókhoz hasonlóan a buszoknak is használatarányosan kell majd kiegyenlíteniük az útdíjat. Mindez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a jövőben már nemcsak a gyorsforgalmi, hanem a főutak (jellemzően az egy és két számjegyű) használatáért is fizetniük kell a kilencszemélyesnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés.
Ez a busztársaságok szempontjából nem biztos, hogy kedvező fordulat, ugyanakkor előremutató hozadékai is lehetnek. Eltűnhetnek ugyanis az utakról a környezetszennyező személyszállító járművek, és a Magyarországot csak az olcsósága miatt tranzitként használó külföldi buszok is. Az i-Cell Kft. operatív elnöke, Farkas Károly arra hívta fel a figyelme, hogy eddig sok külföldi személyszállító jármű csak azért választotta Magyarországot, mert – még ha ez némi kerülőt jelentett is – olcsóbb volt megvenni a matricát, és korlátlanul használni a gyorsforgalmi utakat, vagy akár teljesen elkerülni az autópályákat.
Ez most megszűnhet.
Ráadásul, mivel a kibocsátott szennyezés mértékével arányosan nő a díj, ezért idővel eltűnhetnek az utakról a régi, korszerűtlen járművek.
Hogyan érdemes a buszoknak autópálya-engedélyt vásárolni?
Arról is beszélt, hogy a buszosok akár az interneten is meg tudják venni az úgynevezett viszonylati jegyeket, de ennek számos hátránya van. Például
- nem térhetnek le a kiválasztott útról,
- és maximum öt köztes állomást iktathatnak be.
Azonban az idén tízéves elektronikus útdíjfizetési rendszer tapasztalatai azt mutatják, hogy idővel szinte minden fuvarozó átáll a kényelmesebb és megbízhatóbb fedélzeti egység (OBU) használatára. Ez alkalmas az elektronikus útdíj automatikus bevallására, kizárja a büntetéseket, és lehetőség van az utólagos fizetésre is.
Egynapos autópálya-matrica: hivatalos, Magyarország tényleg bevezeti – kiderült a pontos EU-s dátumLázár János minisztériuma elárulta, biztosan lesz itthon is egynapos autópálya-matrica. A kormánynak még döntenie kell a részletekről, de már ki lehet számolni, mennyibe kerülhet az új jogosultság. Mindez nagy változást hoz a magyar autósok életében. |