A mesterséges intelligencia (MI) elterjedését a növekedési és profit ígéretek fűtik. A cégek nagy elánnal keresik, mely területeken tudnak jelentős költségcsökkenést és produktivitás javulást elérni vele, a magas kockázatok azonban némiképpen hűthetik ezt a lelkesedést. Nehéz például előre felmérni, mennyit lehet majd ténylegesen kivenni ezekből a szoftverekből, megtérülnek-e egyáltalán, és ha igen, mikor az erre fordított dollármilliók. A pénzügyi kockázat mellett felmerülnek még egyéb – jogi, technológiai kockázatok is, amiket szintén nem célszerű figyelmen kívül hagyni.
A vevők, felhasználók kegyeiért folyó verseny is óriási, aminek következtében a piac némiképp kezdi helyretenni az árakat, sőt, mi több elképesztő árletörési tendenciákat is tapasztalni, különösen a kínai cégeknél. Tavaly év végi hír, hogy
az Alibaba – nyilvánvalóan a tetemes versenyelőny reményében – felhő alapú szolgáltatásainak árát 85 százalékkal csökkentette.
Idén pedig azt közölték, hogy tovább emelik a tétet, és ezekbe a modellekbe 50 milliárd eurót terveznek befektetni.
Mivel a nagyvállalatok a hatalmas alkalmazotti létszámmal, a sok országbeli jelenléttel és a komplex infrastruktúrával összefüggésben óriási adatmennyiséggel, nagyon sok folyamattal dolgoznak, az Emerson Electric IT igazgatói posztját betöltő Mile Tamás Debreceni Egyetemen rendezett MI-konferencián megosztott tapasztalatai szerint valószínűleg leginkább ez a szegmens az, ahol ezeknek a szoftvereknek a használata rentábilis lehet.
Az ipari automatizálásban élen járó amerikai központú Emerson – amely a szintén amerikai NI-t és debreceni gyártóbázisát 2023-ban felvásárolta – szintén beszállt a mesterséges intelligenciára épülő versenybe.
A cég nagyon sokféle terméket gyárt egyenként viszonylag kis mennyiségben, így az ezzel kapcsolatos adatvezérelt döntésekben nagyon is helye van a mesterséges intelligenciának, mivel ezzel jól előre tudják jelezni, hogy a következő negyedévben milyen kalibráció, javításra, lesz szükség, és előreláthatólag mennyi erőforrást kell majd erre allokálni. Mivel nagyon sok – világszinten több millió – ügyfelük van,
az adatokat elemezve egy erre dedikált szoftver azt is nagy pontossággal előre tudja jelezni, milyen új megrendelésekre számíthatnak.
A még forgalomban lévő, ám már régen nem gyártott szoftverek kódjainak megfejtésében is bátran támaszkodhatnak az MI-re.
Az MI-megoldásokkal felgyorsíthatók az interakciók, megalapozottabbá válhatnak a HR-döntések. Mivel az Emersonnál jelenleg 1400 nyitott pozíció van, ez nagyon is hasznos alkalmazási terület lehet. Ez utóbbi szerepkörben viszont,
komoly kockázatként jelentkezik az adat minőségének problémája, ami etikai kérdéseket is felvethet.
Egyoldalú adatbázis használata esetén például előfordulhat, hogy csak az egyik nemet preferálja, ami meg nem engedhető diszkriminációhoz vezethet. Vagyis, foglalkozni kell vele, kezelni kell ezt a kockázatot. Az MI egyik kézenfekvő használata az ügyfélkapcsolati rendszer, ahol a ChatBot hatékonyan kommunikálhat, lehet tőle kérdezni. Gond viszont, hogy az MI agresszívvé is válhat, s ezzel ronthatja a cég hírnevét. Kockázat, ha a ChatBOT valamit „behallucinál”, ha olyan döntést hoz, ami nem illeszkedik a cég értékrendjébe, vagy egyszerűen agresszíven kezd kommunikálni az ügyféllel. Mivel emiatt a cég hírneve sérül, ez is nagyon komolyan veendő kockázat, amivel foglalkozni kell.
Amiként az Emerson, a nagyvállalatok általában tőzsdén jegyzett cégek, amiből következik, hogy minden pénzügyi eredményre kihatással bíró döntésüket átláthatóvá kell tenniük.
Ha az MI olyan döntést generál, ami pénzügyi audit alá esik, meg kell tudni mondani, hogyan jött ki az adott riport, és hiteles választ kell tudnia adni arra kérdésre is, ki fér hozzá a cég rendszereihez.
Ez egy olyan terület, ahol az MI-alkalmazások használata a feldolgozandó adatmennyiség miatt nagyon hatékony lehet, ám annak kimutatása, hogy melyik döntést mért is hozta az MI, nem kis fejtörést okoz az IT-szakembereknek.
A GDPR-nak megfelelés is felvet nem túl könnyen menedzselhető problémákat, hiszen, ha az ügyfél azt kéri, ki is kell tudni törölni a rendszerből az adatait, sőt bizonyítani is kell, hogy ezt az adott cég valóban meg tudja tenni. Saját tanítású modell esetében ez az alkalmazó cég feladata, vásárolt modell esetében viszont, annak a cégnek kell minderről gondoskodni, aki az adott szoftvert értékesítette.
Vannak integrációs nehézségek, ami azt jelenti, hogy olyan – régi – infrastruktúrával kell integrálni az MI-t, amik nincsenek felkészítve nagy mennyiségű adat kinyerésére. További igen komoly probléma, hogy az adatok bevitelét, a tanítást követően az MI egy fekete doboz, vagyis nem látni, miért dönt úgy, ahogy.
A szabályok dzsungele maga is kockázati tényezőként jelentkezik.
A kérdésektől és félelmektől azok sem mentesek, akiknek az MI hasznát bizonyítani kell, a kockázatait pedig ki kell szűrni. Ők a cégek IT munkavállalói. Az egyik nagy kérdés számukra az, hogy az MI lesz-e a főnökük, a másik pedig, hogy nem veszi-e el a munkahelyüket egy-egy erre megalkotott szoftver.
Mile Tamás úgy ítéli meg, hogy az MI-főnök ideája egyelőre nem tűnik reálisnak, lévén a vezetői pozíciók felelősséggel járnak, a mesterséges intelligencia viszont nem tehető felelőssé. A munkahelyek esetében – ha számbeli csökkenéstől nem is kell tartani – a pozíciók, feladatok átalakulásával mindenképpen szembe kell nézni.
Az MI igényeinek megfelelő új pozíciókat már hirdetik a cégek, sok egyéb mellett
Úgy tűnik, ezekben az új szakmákban kifejezetten fiataloknak áll a zászló, mert a 20-30 éve egy-egy cégnél dolgozó IT-munkavállalókból a munkahelyféltés jelentős ellenállást vált ki, ami számos esetben abban nyilvánul meg hogy inkább lassítják az MI bevezetését, mintsem vállalják az átállással járó kihívásokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.