BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
technológia

Ingyenes chatbotok helyett szabályozott MI asszisztensek kellenek

Ha a munkáltató nem biztosít MI asszisztenseket, a dolgozók gyakran a nyilvános felhőben ingyenesen elérhető chatbotokkal kísérleteznek. A generatív MI asszisztensek felügyelet nélküli, szabályozatlan használata azonban komoly biztonsági kockázatnak teszi ki a vállalatokat.
Szerző képe
Juhász Zsófia
a Kontron Magyarország változásmenedzsment tanácsadója
2025.03.13., csütörtök 10:00

Magánemberként naponta használunk generatív MI chatbotokat, amelyek a mobilalkalmazásokon és weboldalakon, felhőszolgáltatásokon és közösségi platformokon keresztül segítenek bennünket. Akár információkat keresünk vagy ügyeket intézünk, akár fotókat szerkesztünk, levelet írunk, utazást tervezünk, vagy éppen azon ötletelünk, hogy a kéznél levő hozzávalókból milyen vacsorát főzzünk, a mesterséges intelligencia kényelmes és hatékony megoldásokat kínál.

Person,Using,A,Smartphone,To,Interact,With,A,Friendly,Ai
Ingyenes chatbotok helyett szabályozott MI asszisztensek kellenek / Fotó: Tongman / Shutterstock

A szédületes tempóban fejlődő technológia a párbeszédalapú kezelőfelület természetes egyszerűségét mind gyorsabb és látványosabb eredményekkel ötvözi. Olyan felhasználói élményt nyújt, amelyet sokan a munkahelyükön is szívesen használnának, ezért ha a munkáltató nem biztosít MI asszisztenseket, a dolgozók gyakran a nyilvános felhőben ingyenesen elérhető chatbotokkal kísérleteznek. A generatív MI felügyelet nélküli, szabályozatlan használata azonban komoly biztonsági kockázatnak teszi ki a vállalatokat.

Árnyék-másodpilóták helyett vállalati copilotot a fedélzeten

Sok vállalati vezető szintén törekszik a generatív mesterséges intelligencia képességeiben – a Microsoft névválasztása után Copilotként, azaz másodpilótaként is ismert vállalati MI asszisztensekben – rejlő lehetőségek kiaknázására. A PwC 14. Magyarországi Vezérigazgató Felmérésének idén februárban közzétett eredményei szerint a megkérdezett felső vezetők csupán egyötöde mondta, hogy cégénél a generatív mesterséges intelligencia nem kap szerepet, míg 80 százalékuk az MI használatából eredő, egyértelmű hatékonyságnövekedésről számolt be.

A Microsoft tavaly novemberben közzétett Work Trend Index jelentése szerint azok az alkalmazottak, akik a Microsoft 365 Copilotot használják, 70 százalékban termelékenyebbnek és 85 százalékban kreatívabbnak érzik magukat munka közben. Emellett háromnegyedük arról számolt be, hogy a Copilot segítségével kevesebb időt töltenek információkereséssel. Az IDC által készített tanulmány (The Business Opportunity of AI) szintén arra mutatott rá, hogy a generatív mesterséges intelligenciát használó vállalatok aránya a két évvel ezelőtti 55 százalékról 2024-ben 75 százalékra nőtt. Ráadásul ezen vállalatok többsége azt tervezi, hogy a következő 1-2 évben testre szabja az irodai és üzleti alkalmazásokba beépített MI asszisztenseket, hogy még hatékonyabban támogassák a munkafolyamatokat.

A generatív mesterséges intelligencia kontrollálatlan, árnyéktechnológiaként történő használatát a vállalatoknak nem csupán a biztonsági kockázatok miatt kell elkerülniük. Versenyképességük megőrzése érdekében sem halogathatják sokáig a szakszerű bevezetést, mivel a piac gyorsan alkalmazkodik az új technológiákhoz. Gyors startjukat szerencsére könnyebbé teszik az olyan használatra kész MI asszisztensek, mint a hazai vállalatok körében népszerű irodai alkalmazáscsomag, a Microsoft 365 mellé beszerezhető, GPT-4o modellel működő Copilot.

A generatív MI beruházásokat tervező, előkészítő és megvalósító szervezeteknek azonban ezzel együtt a bevezetés bonyolultságával is meg kell birkózniuk. 

Egy AI asszisztens bevezetése hatalmas változás, amelyre a vállalatoknak technológia, szervezeti kultúra és humán erőforrás szintjén egyaránt fel kell készülniük ahhoz, hogy a bevezetés sikeres legyen – rövid átfutással valósuljon meg, hozza a várt eredményeket, és gyorsan megtérüljön.

Öveket becsatolni – a biztonság és a tudatosság megerősítése következik

Mielőtt megoldást választanának, a generatív MI bevezetésére készülő szervezeteknek mérlegelniük kell, hogy a szolgáltatók hogyan kezelik ügyfeleik érzékeny adatait és információit.

A vállalati csomagokat kínáló szolgáltatók, például a Microsoft és az OpenAI, az európai felhasználói adatokat, a chatbotokkal folytatott párbeszédet az unió területén működő adatközpontokban dolgozzák fel. Más szolgáltatóknál viszont, mint azt legutóbb a DeepSeek esetében láttuk, az adatkezelési folyamatok kevésbé átláthatóak, ami adatvédelmi aggályokat vethet fel. A vállalati felhasználók által felvitt, érzékeny üzleti információkat nem feltétlenül EU-s adatkezelési irányelvek alapján kezelik, illetve azokat az MI modell tanítására használhatják.

Mennyit keres a főnök? 

Az MI asszisztensek bevezetésekor kiemelt figyelmet követelő biztonsági kockázatok azonban még ennél is összetettebbek. Vállalaton belül is szükséges az adatmenedzsment megerősítése és a hozzáférési jogosultságok szabályozása. A Microsoft 365 Copilot a futtató felhasználó nevében és annak jogosultságaival fér hozzá a vállalat M365 szolgáltatásaiban tárolt adatvagyonhoz és információkhoz. Ezért kulcsfontosságú, hogy a felhasználói jogosultságokat a vállalati szerepkörökhöz igazítsák, biztosítva, hogy minden alkalmazott kizárólag a feladatainak elvégzéséhez szükséges adatokhoz és információkhoz férjen hozzá. Sarkított példa, de a HR területén kívül dolgozó kolléga például ne lásson bele a munkaszerződésekbe vagy a bérszámfejtésbe, csak mert megkérdezte a Copilotot, mennyit keres a főnöke.

A generatív mesterséges intelligencia bevezetése nemcsak a munkavégzés módját változtatja meg, hanem szemléletváltást is feltételez a vállalatnál, amire a munkavállalókat szükséges felkészíteni. Nemcsak azt kell megtanulniuk, hogyan kérdezzenek és miként utasítsák az AI asszisztenst, hogy releváns válaszokat, pontos eredményeket kapjanak, hanem azt is meg kell érteniük, hogy ez a technológia nem helyettesíti a munkájukat, azt csupán kiegészíti, támogatja. A Copilot által létrehozott tartalmakért, jelentésekért, ajánlatokért, valamint a meghozott döntésekért és intézkedésekért továbbra is ők felelnek, ami magában foglalja az MI javaslatainak és vázlatainak ellenőrzését, javítását is.

Indulás három hónap alatt – és ami a start után jön

Az MI asszisztens bevezetésével járó összetett helyzet tapasztalatunk szerint három hónapos pilot programmal jár együtt. Workshopok keretében és jól felépített kommunikációs csomaggal vezetik végig a vállalatokat a változáskezelés minden szakaszán, beleértve az előkészítést, a tervezést, a bevezetést és a vállalati kultúrában való meghonosítást. Emellett az elért eredményeket iparági benchmarkok szerint mérik, és folyamatos visszacsatolási körökkel támogatják az optimalizálást. A Kontron ezt a módszert már tízezer fős hazai nagyvállalatoknál is sikeresen alkalmazta az MI asszisztensek gyors, kockázatokat minimalizáló és költséghatékony bevezetésére.

Indulásképp olyan kulcsfelhasználókat készítenek fel az MI asszisztens használatára, akik szerepkörükből adódóan sok információval dolgoznak, például ajánlatokat, elemzéseket, jelentéseket, prezentációkat vagy marketingkommunikációs anyagokat készítenek, nemzetközi kapcsolattartás a feladatuk, illetve gyakran vesznek részt megbeszéléseken, hiszen náluk azonnali teljesítményjavulást hozhat a technológia használata. Ők a tesztidőszakot követően már úgynevezett championként inspirálják kollégáikat a mesterséges intelligencia használatára. Bizonyos idő elteltével összesítik az alkalmazottak visszajelzéseit, a használati statisztikákat, és ha szükséges, olyan területeknek adják át a licenceket, amelyeken a felhasználók várhatóan hamarabb érhetnek el eredményeket az új megoldással.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.