Egyre nagyobb a mozgás a magyar tenger partján. Éppen hogy vége a húsvéti hosszú hétvégének és a tavaszi szünetnek, itt van a következő, a május 1-jei pihenő időszak. Megkezdődött-e a balatoni főszezon, kinyitottak-e már a szállodák, éttermek, egyáltalán mennyire jellemző a szezonalitás, hogy csak tavasztól őszig tartanak nyitva a vendéglátóhelyek, szállodák, erről kérdeztük a szakembereket.
„A Balaton egész évben elérhető és izgalmas úti cél, természetesen minden évszakban különböző hangulattal, különböző szabadidős lehetőségekkel, ám mindig igényes szálláskínálattal várja a vendégeket. A kereslet sosem lesz kiegyensúlyozott, amit mi szakemberek tudomásul veszünk, de a térségi desztinációmenedzsment és a szolgáltatók együtt nagyon törekszenek arra, hogy ne csak nyáron jussunk az utazók eszébe” – mondta a Világgazdaságnak Forsthoffer Ágnes, a szállodaszövetség régiós vezetője, aki arról számolt be, hogy
mostanra már a szezonális szállodák nagy része megnyitott, és várja a vendégeket. Az éttermek is kinyitottak, de közülük sokan tavasszal még csak hosszú hétvégés nyitvatartási idővel működnek.
A tavalyi turisztikai idényről elmondta: volt a Balatonnál vendégéjszaka-növekedés, de a kihasználtság tekintetében jó lenne további javulást látni. Ami kiemelkedően teljesített a múlt évben, az az időjárás volt, a nagyon meleg idő ugyanis mindig kedvez a tóparti vendégforgalomnak. Talán ennek volt köszönhető a szállásszolgáltatók számára kevésbé kedvező tendenciaként a napi látogatók számának növekedése, hiszen ők úgy jönnek a Balatonhoz, hogy nem vesznek igénybe szállást. Egyre több a napi látogató és az egy-két éjszakás vendég nyáron is – állapította meg a régióvezető. Arra számít,
2025 nem az áremelések éve lesz a szálláspiacon, annak ellenére, hogy a szálláshelyek költségei folyamatosan és gyakran drasztikusan emelkedtek. A tavalyi árakhoz képest a 10 százalékot alig meghaladó átlagos áremelkedést prognosztizál.
A jelenlegi trendeket illetően megjegyezte: a vendégek részéről egyre jellemzőbbnek látja a last minute foglalást. Arra biztatja őket, hogy jelentkezzenek időben, hogy valóban kedvezőbb árakat érhessenek el, mert a tervezhetetlen, utolsó pillanatra hagyott foglalások kiszolgálása sokba kerül.
Bár a régió elsősorban a hazai idegenforgalomra épít, akadnak külföldi vendégek is a tó körül, átlagosan éves szinten 20-25 százalék lehet az arányuk. Forsthoffer Ágnes úgy látja, külföldi turistákra legalább annyira építenie és odafigyelnie kell a régiónak, mint a belföldiekre.
Nagyon jó látni, hogy egyre többen jönnek a környező országokból, sőt, új küldőpiacokról is érkeznek foglalások. Ezen országokban szerinte erősíteni kell a Balaton brandjét.
„Látni új trendeket is ezen a téren, amire reagálni kell. Külföldiek nélkül nincs sikeres balatoni turizmus, különösen egész éven át. Mi, szolgáltatók bízunk a sármelléki repülőjáratok mielőbbi visszatérésében is, ami lendíthet a külföldiek beutazásán” – hangsúlyozza.
A nagyobb szállókhoz hasonlóan a Club Tihany üdülőközpont is szezonálisan tart nyitva. Bár már kinyitottak, és éppen egy telt házas időszakon vannak túl, ez még nem a főszezon: ekkor még csak a szünetekre, hosszú hétvégékre telik meg a ház. Ilyen a múlt hétvégén zárult tavaszi szünet vagy a most kezdődő május 1-je miatti négynapos vagy a pünkösdi háromnapos hétvége – mondja Károly Tamás, a Club Tihany igazgatója.
A 2024-es évet a turizmus szempontjából már az első olyan „egészséges évnek” nevezte, amikor már nem voltak Covid-utóhatások, és elmúltak a szomszédban zajló háború első sokkhatásai.
Tavaly a gazdaság szempontjából bázisévnek tartott 2019-et is utolértük, sőt túlszárnyaltuk. Az idei évi számok szintén optimizmusra adnak okot: a volumen tovább nő, ugyanis a korábbi sikeres évnél is nagyobb számú foglalás érkezik be
– mondta a szállodaigazgató, aki szerint nem csak a foglalási számot, de a bevételeket tekintve is sikeres év lehet az idei, ez pedig a dinamikus árazásnak is köszönhető, amely ma már szinte valamennyi balatoni szálláshelyen bevett gyakorlat. Azt jelenti, hogy az árakat a kereslet és kínálat viszonyának függvényében változtatják, vagyis minél több foglalás érkezik be, annál inkább nőnek, természetesen egy bizonyos határon belül.
Igaz, a bevétellel szemben, a másik oldalon ott vannak a kiadások, amelyek egy nagy energiafelhasználó esetében jelentősek lehetnek. „A 2023-as év például ilyen szempontból fekete év volt, ekkor az energiaárak megemelkedése miatt megtízszereződött az energiaalapú kiadásunk” – jegyezte meg, hozzátéve: ez konszolidálódott 2024-re, de az idei évre sem látnak negatív változást, bíznak benne, hogy a költségek nem fognak jelentősen emelkedni. Mint mondta, egyedül a bérköltség nőtt a minimálbér emelkedéssel megegyezően.
A munkaerőt tekintve azon ritka balatoni szálláshelyek, hotelek közé tartoznak, amelyek rendelkeznek állandó személyzettel: a szezonban dolgozó kétszáz munkatársból száz fővel hosszú évek, sőt többségével évtizedek óta dolgoznak együtt, határozatlan idejű munkaszerződéssel, úgynevezett éves egyenlőtlen óraelszámolásban. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy márciusban elkezdenek dolgozni, és a teljes szezont emelt óraszámban, csupán heti egy szabadnappal viszik végig, amelyre egy meghatározott alapbért kapnak télen-nyáron egyaránt.
Így a dolgozóknak nem kell aggódniuk a téli hónapokban sem, amikor a komplexum zárva tart. A téli zárás egyébként több szempontból is hasznos: ilyenkor zajlanak a karbantartások, de nagy beruházások is folynak már évek óta.
A vendéglátás mellett – a hajók és a kikötők felkészítését követően – a személyhajózási szezon is elindult március 28-án a magyar tengernél.
Május 1-jén újabb kikötők nyitnak meg a nyári menetrendhez közeledve, amellyel összesen már 13 kikötőből indulnak kompok, menetrendi és sétahajók a Balaton partján. A menetidő is változik május 1-jétől: immár reggel 7-től este 21 óráig közlekednek a kompok a két part között, általában 30 percenként.
A tavalyi évben a flotta látványosan bővült: a kormány hatmilliárd forintos támogatásának köszönhetően két-két új komp és katamarán érkezett, valamint a Bahart flottájához csatlakozott a Jókai hajó is. Ezek a járművek idén is részt vesznek az utasszállításban – mondta el lapunknak Veigl Gábor, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatója.
A kompok tekintetében évről évre növekszik a forgalom: az elmúlt tíz évben 50 százalékkal emelkedett az utasok és a szállított járművek száma. A Bahart adatai szerint a személyhajózás tekintetében különösen a tavalyi év volt kiemelkedő, amihez nyilvánvalóan hozzájárult a kapacitásbővítés is. Tavaly egymillió utast szállítottak az új hajókkal. Bizakodva tekintenek az idei évre, és reményeik szerint legalább a tavalyi eredményeket sikerül elérni 2025-ben is.
„A 2025-ös hajózási évben főként a családoknak igyekszünk kedvezni, ennek részeként amellett, hogy különböző gyermekbarát és családos programokat szervezünk,
csökkentjük a családi jegyek árát több mint 10 százalékkal, és az idei évtől már az egygyermekesek is igénybe tudják venni. A kompokon pedig − továbbra is csak gépjárműjegy megváltásával − díjmentesen utazhatnak a 14 év alattiak, a nagycsaládosok és a nyugdíjasok, míg a 14–25 év közötti fiatalok félárú jegyet válthatnak
– számolt be Veigl Gábor. Mint mondta, hasonlóan csökkentették a személyhajókon, kompokon szállított kerékpárok jegyárát is 10 százalékkal. A tavon átkelő kerékpárosok számára továbbra is különböző kerékpárosbarát útvonalakat és hajókat ajánlanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.