Mostanra sokkal rosszabbá vált a helyzet még az elmúlt év utolsó negyedévinél is, amikor a hazai vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, viszont a fajlagos bevételeik csak 2,2 százalékkal emelkedtek. Miközben ugyanis az érintett vállalkozások az idén sem tudnak árat emelni, a fajlagos kiadásaik jóval feljebb kúsztak a MÁV Pályaműködtetési Zrt. heti statisztikáiból következtethetően.
Az adatok szerint az ágazat 2025-ös vonatkilométer-teljesítménye a 2024-es időszak azonos heteivel összevetve nagyjából a negyedével, a 2023-ashoz képest pedig a harmadával zuhant. Ezt azt jelenti, hogy ugyanazokat a fix költségeket kisebb forgalomra kell terhelniük. Tehát vagy drágul a szolgáltatásuk, vagy tovább romlik a gazdaságossága.
Ráadásul a megoldás messze nem a szolgáltatási díjaik emelése lenne, sőt, az még rontaná is helyzetet – tudtuk meg Hódosi Lajostól, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatójától.
Magyarázata szerint a folyamatosan csökkenő hazai ipari termelés a vasúti teljesítmények zuhanásának csak az egyik oka. A másik nagy súlyú probléma az, hogy miközben egyre nagyobbak a vasútvállalatok kiadásai, már ezek teljes érvényesítése nélkül sem nagyon tudnak a vasútvállalatok versenyképes fuvarajánlatot adni. Pedig lenne mit érvényesíteni: például tavaly kétszer is emelkedett az általuk fizetendő pályahasználati díj, szeptemberben 14,7 százalékkal, decemberben 3,5 százalékkal.
Külön nehézség, hogy az emelésre év közben került sor, ami miatt a vasútvállalatoknak módosítaniuk kellett a már kiajánlott díjaikat, vagy lenyelniük a többletköltségüket.
Ráadásul a többi költségelemük is hasonló arányban növekedett. Ha a növekvő költségeiket mégis megpróbálnák érvényesíteni az áraikban, akkor a magasabb fuvarköltség miatt
Ezek a hatások részben már jelentkeztek.
A vasút romló versenyképességével igazából a közút sem jár jól – mutatott rá Hódosi Lajos –, hiszen a hazai vasúti árufuvarozás 80 százaléka nemzetközi megbízás. Ezeknek a közút csak kis részét tudja átvenni, elsősorban azért, mert ezekben a relációkban rendre a román, a török, a bolgár és az ukrán kamionosok vesznek részt piaci ár alatt, kiszorítva a vasutat és a hazai közúti fuvarosokat. Az is hátrányos a közút szempontjából, hogy a vasút a közútnak sem fog tudni versenyképes árat ajánlani arra, hogy tegye a kamionjait vonatra.
A megoldás azonban kézenfekvő a Hungrail illetékese szerint: olcsóbbá kell tenni a vasúti árufuvarozást a személyszállítás mintájára, amelyen sokat segített például a vármegyebérlet bevezetése.
Az egyik eszköz az árufuvarozás esetében a tavaly kétszer is emelt pályahasználati díj csökkentése lenne. Ráadásul a vasúti árufuvarozók megsegítésén túl többről lenne szó: a díjnak a szolgáltatás minőségéhez való igazításáról. Most ugyanis a pályát használó vasútvállalatok egy olyan szolgáltatást vesznek igénybe, amely az infrastruktúra állapota miatt nem olyan kiszámítható, megbízható és pláne nem versenyképes, amilyen elvárható lenne, és amilyet az uniós árufuvarozó folyosókra (TEN-T) vonatkozó szabályozás is előír. Az alacsonyabb pályadíj mellett adminisztratív és egyéb intézkedésekkel is helyzetbe kell hozni a vasutat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.