Panaszkodnak a vasúti árufuvarozók: költségeik elszálltak, jövedelmezőségük mélyrepülésbe került
A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ahhoz, hogy a költségnövekedést kompenzálni tudják a vasúti fuvarozók, további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség – közölte a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

A költségnövekedés jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. Ugyanezen időszakban a fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagosan csak 2,2 százalékkal nőttek, amiben fontos szerepe volt – a nemzetközi fuvaroknál – az euró-forint árfolyam alakulásának is. A megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023 utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy
a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt. Mindez azonban gazdálkodási szempontból hosszabb távon nem fenntartható a vasúti árufuvarozók számára.
Zuhant a versenyképesség
A költségek növekedése az ágazat hatékony működése és versenyképessége szempontjából jelenleg az egyik fő kihívás. A makrogazdasági szinten jelentkező költségnövekedés mellett (pl. bérköltségek) számos ágazati szinten jelentkező költség (pl. hálózat-hozzáférési díj) növekedett az elmúlt időszakban. A vasúti áruszállítás versenyképessége a közúti fuvarozáshoz képest számos tényező miatt jókora elmaradásban van, ennek egyik fő oka a folyamatosan növekvő költségszint. Mindeközben tavaly látványosan csökkent a külkereskedelem, valamint a szállításigényes ágazatok teljesítménye, ami visszahúzta a keresletet. Az ágazat jövedelmezősége sokat romlott az elmúlt egy évben.
Ellátási zavar fenyeget
Ha nem változik a tendencia, olyan következményekkel kell szembenézni, amelyeket már a lakosság is saját bőrén érez majd.
Ha ellehetetlenül a vasúti fuvarozás, akkor csorbulnak a logisztikai folyamatok, végső soron az ellátási láncok is veszélybe kerülnek. Ha más szállítási módok kapnak teret, az megmutatkozik majd a termékek árában, így az inflációt is növelheti. Nem beszélve a közúti forgalom növekedésének környezetre gyakorolt hatásairól és a biztonságról.
Mivel hazánk vasúti áruforgalma közel 80 százalékban nemzetközi fuvar, így az átterelődött forgalom legnagyobb részét külföldi – például bolgár, román, török, ukrán – fuvarosok szállíthatják. Hazai viszonylatban a vasút még az intermodális fuvarozásban sem fog tudni versenyképes ajánlatot tenni a magyar fuvarozóknak, így a kamionok nem kerülhetnek fel vonatra.


