A vasúti árufuvarozók fajlagos költségei 10,3 százalékkal nőttek, miközben a fajlagos bevételek csak 2,2 százalékkal tudtak emelkedni 2024 utolsó negyedévében az előző év azonos időszakához képest. Ahhoz, hogy a költségnövekedést kompenzálni tudják a vasúti fuvarozók, további 8,1 százalékos díjemelésre lett volna szükség – közölte a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.
A költségnövekedés jelentős részben az üzemeltetési költség, a kocsivizsgálói költség és a hálózat-hozzáférési díjak növekedéséből ered. Ugyanezen időszakban a fajlagos vasúti árufuvarozási díjak átlagosan csak 2,2 százalékkal nőttek, amiben fontos szerepe volt – a nemzetközi fuvaroknál – az euró-forint árfolyam alakulásának is. A megelőző negyedévekben a fajlagos díjak még alacsonyabbak is voltak a 2023 utolsó negyedévinél, részben a szezonális hatások, részben a rugalmas díjtényezők, részben pedig amiatt, hogy
a fuvarozók egyes esetekben kénytelenek voltak díjaikat csökkenteni a közúttal szembeni verseny miatt. Mindez azonban gazdálkodási szempontból hosszabb távon nem fenntartható a vasúti árufuvarozók számára.
A költségek növekedése az ágazat hatékony működése és versenyképessége szempontjából jelenleg az egyik fő kihívás. A makrogazdasági szinten jelentkező költségnövekedés mellett (pl. bérköltségek) számos ágazati szinten jelentkező költség (pl. hálózat-hozzáférési díj) növekedett az elmúlt időszakban. A vasúti áruszállítás versenyképessége a közúti fuvarozáshoz képest számos tényező miatt jókora elmaradásban van, ennek egyik fő oka a folyamatosan növekvő költségszint. Mindeközben tavaly látványosan csökkent a külkereskedelem, valamint a szállításigényes ágazatok teljesítménye, ami visszahúzta a keresletet. Az ágazat jövedelmezősége sokat romlott az elmúlt egy évben.
Ha nem változik a tendencia, olyan következményekkel kell szembenézni, amelyeket már a lakosság is saját bőrén érez majd.
Ha ellehetetlenül a vasúti fuvarozás, akkor csorbulnak a logisztikai folyamatok, végső soron az ellátási láncok is veszélybe kerülnek. Ha más szállítási módok kapnak teret, az megmutatkozik majd a termékek árában, így az inflációt is növelheti. Nem beszélve a közúti forgalom növekedésének környezetre gyakorolt hatásairól és a biztonságról.
Mivel hazánk vasúti áruforgalma közel 80 százalékban nemzetközi fuvar, így az átterelődött forgalom legnagyobb részét külföldi – például bolgár, román, török, ukrán – fuvarosok szállíthatják. Hazai viszonylatban a vasút még az intermodális fuvarozásban sem fog tudni versenyképes ajánlatot tenni a magyar fuvarozóknak, így a kamionok nem kerülhetnek fel vonatra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.