BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beruháznának a hazai agrárvállalkozások, de nem ész nélkül

Jelentősen megnőtt azon agrárvállalkozások aránya, amelyek a termelési hatékonyság növelésével, illetve új piacokkal és üzleti területekkel válaszolnának a gazdasági környezet, az ár- és az időjárási viszonyok jelentette kihívásokra – derül ki az MBH Bank hazai mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek helyzetét vizsgáló kutatásából. Az alapanyag- és az energiaárak növekedése mellett már a klímaváltozás hatásai is megoldandó problémát jelentenek.

Közel ötszáz cég megkérdezésével végzett reprezentatív kutatást az MBH Bank, amely eredménye szerint az agrárvállalkozások 85, 81 és 78 százaléka számára az alapanyag-, illetve az energiaárak emelkedése, valamint a gazdasági környezet jelenti a legnagyobb kihívást. E cégek aránya kismértékben csökkent tavalyhoz képest. Újonnan vizsgált tényezőként jelent meg a felmérésben a klímaváltozás negatív hatása, amely rögtön a negyedik helyre került: négyből három cég (77 százalék) vélte úgy, hogy kihívást jelent számára. A korábbinál nagyobb arányban – 74, 72 és 55 százalék – említették kihívásként a válaszadók a munkabérek emelkedését, a növekedés fenntartását és az adminisztrációs feladatok ellátását.

klímaváltozás hatásai, aszály vízgazdálkodáskánikula hőség tűzesetek
A klímaváltozás hatásainak mérséklése is a kihívások közé került / Fotó: Mediaworks

A kutatás szerint jelentősen, 34 százalékról 60 százalékra emelkedett a termelési hatékonyság növelését tervező agrárvállalkozások száma, és több mint kétszeresére, 26-ról 54 százalékra nőtt azon cégeké is, amelyek új piacok, üzleti területek bevonását, illetve ezek bővítését tervezik. A kihívásokra válaszul a 2024-es 48 százalék helyett 54 százalék csökkentené a működési költségeit.

A klímaváltozás hatásait csökkentő és gyorsan megtérülő beruházások a kívánságlistán

A bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletága szakértőinek értékelése szerint a megkérdezettek körében elsősorban azon fejlesztések iránt mutatkozott erős szándék, amelyek gyors megtérülést hoznak a költség- és kockázatcsökkentés, a klímaváltozás negatív hatásainak kezelése és az energiaátállás területén. A korábbi 23-ról 32 százalékra emelkedett például azon vállalkozások aránya, amelyek energiahatékonysági beruházásokat terveznek. Hasonlóképpen

szignifikánsan emelkedett, 16-ról 27 százalékra nőtt a digitalizációt, az automatizációt előmozdító fejlesztések iránti érdeklődés. 

Jelentősen több cég, 14 helyett már 26 százalék tervezte új termékek és szolgáltatások kifejlesztését, és a piacok bővítésére irányuló szándék erősödésével párhuzamosan több mint kétszeresére nőtt a nagyobb marketingköltést fontolgatók aránya is. A KAP stratégiai terv beruházási pályázataival a korábbi 43 százalék helyett 47 százalék tervezett 2025 első felében.

„Felmérésünk is alátámasztja, hogy az elmúlt években tapasztalt kedvezőtlenebb piaci és termelési környezet a mezőgazdaságban és az élelmiszeriparban is éreztette a hatásait” – mondta Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója. A bank szakembereinek tapasztalatai szerint inkább előtérbe kerültek a termelési hatékonyság javítását célzó fejlesztések, illetve azok a korszerűsítések, amelyek ellenállóbbá teszik az ágazatot az olyan kihívásokkal szemben, mint a változó

  • alapanyag-,
  • energia- és
  • terményárak,

valamint az import, mindemellett pedig választ adnak a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdésekre is”. Ezek a fejlesztések megfelelő finanszírozói háttérrel párosulva hosszú távon alapozhatja meg az agrárium jövőbeni sikereit.

Vezet az Agrár Széchenyi Kártya

A felmérés mindezekkel összefüggésben vizsgálta a különböző banki termékek népszerűségét is. Bár az agrárvállalkozások körében továbbra is a vállalkozói számlacsomag a legelterjedtebb banki termék (96 százalék), jelentősen, 17 százalékponttal emelkedett a bankkártyával rendelkező agrárvállalkozások aránya: már négyből három cégnek (77 százalék) van. Szignifikánsan nőtt a befektetési alapok, illetve a faktoringszolgáltatások iránti érdeklődés, egyelőre azonban még így is 10 százalék alatti az igénybevételük. 

A legnépszerűbb hiteltermék még mindig az Agrár Széchenyi Kártya, amellyel a felmérés szerint minden harmadik agrárvállalkozás rendelkezik, és amelynek aránya 26-ról 32 százalékra nőtt a megkérdezettek körében egy év alatt. 

Szintén emelkedett az Agrár Széchenyi Beruházási Hitel MAX+ konstrukcióval rendelkező vállalkozások aránya, mint ahogyan a forgóeszközhitelt igénybe vevő cégeké is: 11-ről 14 százalékra. Összességében pedig az agrárvállalkozások hozzávetőleg fele rendelkezik valamilyen hiteltermékkel.

A felmérés szerint az MBH Bank továbbra is az egyik legismertebb agrárpiaci szereplő: spontán márkaismertsége tartósan 70 százalék feletti a megkérdezettek körében. A megkérdezettek több mint 50 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ügyfele a banknak, és a megkérdezett agrárvállalkozások 44 százaléka válaszolta azt, hogy az MBH Bank a fő bankja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.