Miközben a magyar bortermelők azzal küzdenek, hogy megemelkedett költségeik legalább részbeni elismeréseként árat tudjanak emelni, létezik egy olyan társaság, akiknek egy-egy méltató szava akár megtízszerezheti egy-egy bor árát. Ez a társaság a Master of Wine (MW) címmel rendelkező emberek csoportja, akik jelenleg 420-an vannak, kevesebben, mint ahány ember járt az űrben, de Nobel-díjasból is több van, magyar pedig egy sincs közöttük. Nem is egyszerű a Master of Wine címet elnyerni, hiszen ez csak a jelentkezők 7-10 százalékának sikerülhet.
Ők egy komplex, három-öt éven át tartó tanulási folyamatot, majd szigorú vizsgák sorát követően szerezhetik meg a világ legrangosabb boros címét. Mégpedig egyetlen intézményben, a londoni Institute of Masters of Wine-ban. A szigorú követelményeket teljesítők mindössze 7-10 százalékos aránya nem véletlen, mivel kivételes tudás, mentális erő, kitartás és persze szenvedély szükségeltetik hozzá a cím megszerzéséhez.
Bár voltak próbálkozók, a hazai borkultúra gazdag tradíciói ellenére eddig egyetlen magyarnak sem sikerült teljesíteni a Master of Wine cím követelményeit.
Az MW akadémiai képzésben való részvétel előfeltétele az is, hogy a hallgatók négyes szintű, felsőfokú tanúsítványt szerezzenek az ugyancsak londoni székhelyű Wine & Spirit Education Trustnál, amely a világ egyik legismertebb, borismereti tanfolyamokat lebonyolító szervezete. E képzés elvégzése, illetve az egyes fokozatok megszerzése akár két-három évet is igénybe vehet.
A Master of Wine hivatás jócskán túlmutat a borok pontos ismeretén, bár alapját természetesen ez adja. A legfontosabb vizsga kifejezetten az érzékszerveket dolgoztatja meg. A jelölteknek ugyanis egy háromnapos vaktesztsorozaton összesen harminchat – napi tizenkét – bort kell pontosan azonosítaniuk. A borok pontos meghatározása során lényegében tudományos értekezések születnek, amelyeknek ki kell térniük a borok stílusára, szőlőfajtáira, továbbá a leendő Master of Wine-oknak pontosan meg kell határozniuk
Mindezeken felül a bort piaci szempontból is pozicionálniuk kell, egyszersmind felvázolva fejlesztési lehetőségeit.
Egy Master of Wine szakmai felkészülése során kiterjedt történelmi, filozófiai és gazdasági ismeretekre is szert tesz, s mint ilyen értelemben polihisztor, méltató szavai akár meg is tízszerezhetik egy-egy bor árát.
Ez a hivatás egyszerre filozófia, művészet és tudomány
– vallja a nemzetközileg elismert Master of Wine, James Davis, aki 2013-ban szerezte meg a globális borszakma legrangosabb címét.
A borokkal kapcsolatos tudás lényegesen gazdagabb és szerteágazóbb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk, hiszen magában foglalja a bortermő régiók és az ott élő emberek, sőt, a szőlőtőkéket tápláló föld pontos ismeretét. De egy vérbeli MW tisztában van azzal is, hogy a bor milyen kölcsönhatásban áll a kultúrával, miként hat a nyelvre és fordítva – emeli ki Davis.
Az MW-k sokak szemében vajákosok, de az igazság az, hogy tudományuk az objektív tények ismeretén alapul. Az Institute of Master of Wine akadémiai képzésén a hallgatók ugyanis a kulturális és filozófiai stúdiumok mellett kiterjedt gazdasági, kereskedelmi, bortechnológiai és egyéb ismeretekre is szert tesznek. Többen közülük a későbbiekben nem kizárólag a pincészeteket, áruházláncokat támogatják szakértelmükkel, hanem neves felsőfokú intézményekben adják át tudásukat a borászat vagy éppen a bormarketing iránt érdeklődő hallgatóknak.
James például oktatóként tevékenykedik a világ egyik legismertebb, borismereti tanfolyamokat lebonyolító szervezeténél, a Wine & Spirit Education Trustnál, illetve az Institute of Master of Wine-nál, de időnként a Dijon Business School szemináriumain is előad. Mint hangsúlyozza: a mai rendkívül dinamikusan változó és rengeteg bizonytalanságot hordozó világban fontos felmutatni a valódi értékeket, és erre mestersége kifejezetten jó lehetőséget teremt, hiszen nap mint nap az emberiség egyik legeredetibb és legízletesebb nedűjével dolgozhat: a borral.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.