A gazdaság dinamikus bővülését és a lakossági jövedelmek növekedését nem követik a háztartások pénzügyi megtakarításai. A bankokban, értékpapírokban, nyugdíjpénztárakban elhelyezett megtakarítások növekedése az év első kilenc havában alig haladta meg az infláció ütemét, holott a háztartások jövedelme reálértékben nőtt. A lakosság megtakarítási hajlandósága már harmadik éve csökken.
A megtakarítási hajlam csökkenését a háztartások hiteleinek bővülése kíséri. A korábbi trendtől eltérően az idén már nemcsak a fogyasztási hitelek emelkednek dinamikusan, hanem a lakáskölcsönök is meglódultak. Az áruvásárlási hitelek bővülő kínálata erősíti a lakosság fogyasztási hajlandóságát, jóllehet az ilyen hitelek reálkamata igen magas, jócskán meghaladja a 10-15 százalékot. A háztartások egy része a korábbi években elhalasztott beszerzéseihez a hitelek mellett -. saját forrásként .- korábbi megtakarításait is igénybe veszi. A fogyasztási hitelek növekvő mértékű felhasználása ezért a megtakarítások csökkenését idézi elő.
A korábbi években a lakáscélú hitelek állománya folyamatosan csökkent, mivel az új hitelfelvételek elmaradtak a hetvenes--nyolcvanas években nyújtott kedvezményes kölcsönök törlesztésének mértékétől. A bankok ugyan már a kilencvenes évek közepétől próbáltak új hitelkonstrukciókkal előrukkolni, de mivel a jelzálog-hitelezést számos jogi és gazdasági akadály korlátozta, a hitelezési kockázat magas maradt. A zálogjog érvényesítésére általában csak hosszú bírósági procedúra után kerülhet sor, miközben az ingatlanok piaci ára hosszú ideig nyomott volt. Az utóbbi két évben az ingatlanárak gyors növekedése javította a lakáshitelezés feltételeit.
A lakáskölcsönök ez évben tapasztalt felfutásában a banki hitelkínálat bővülése mellett a kormányzati kamattámogatás is szerepet játszik. A magát "polgárinak" nevező kormány lakáspolitikája elsősorban a magas jövedelmű gyerekes családok lakásvásárlását könnyíti meg. A lakossági ügyfélkört már nemcsak a forrásgyűjtési, hanem mindinkább kölcsönzési szándékkal is megcélzó bankok növekvő lakossági hitelkínálatát tehát a kormánypolitika is meglódította.
A háztartások pénzügyi megtakarításait nemcsak a bővülő fogyasztás és az ezzel együtt erősödő eladósodás vetette vissza, hanem a gyorsan csökkenő reálkamatok is. Ezek a rövid lejáratú betéteken az idén már negatívvá váltak, de az állampapírhozamok is októberig csökkenő tendenciát mutattak. A kamatok csökkenése az év elején indult meg, amikor a forint erősödésére spekuláló tőkebeáramlás rázúdult az állampapírpiacra. A piaci hozamok esését követte az MNB másfél százalékos kamatvágása februárban, aminek hatása azonnal megjelent a bankok betéti kamataiban. Ugyanakkor a nyáron megtört az infláció addigi csökkenő trendje, sőt szeptembertől növekvő tendenciát mutat. Ennek hatására az állampapírok reálhozama a korábbi 4-ről átlagosan 1-2 százalékra csökkent, a bankbetéteké pedig negatív értékűvé vált, a várható inflációval számolva --1--0 százalék közé süllyedt.
Az inflációs trendben drámai fordulatot hozó szeptemberi 10,3 százalékos éves ütem bejelentése az MNB-t újabb kamatlépésre ösztökélte: még a megdöbbentő inflációs adat közlése napján, október 11-én délután 1 százalékkal emelte irányadó kamatait. Az állampapírhozamok azonnal reagáltak a sokkoló szeptemberi inflációs adatra és a jegybanki kamatemelésre. Ma úgy néz ki, hogy az éven túli lejáratú államkötvények piaca túl is reagálta az inflációs sokkot: a következő évekre prognosztizálható infláció mellett 5-7 százalékos reálhozamok valószínűsíthetők. A rövidebb lejáratokon az előretekintő inflációval számolva kisebb reálkamatok alakultak ki az állampapírhozamokban.
A bankok betéti kamatai többnyire tompítottan és néhány hetes késéssel követték csak a jegybanki kamatemelést. Volt olyan bank, amelyik azért, mert már a jegybanki lépést megelőzően emelte kamatait (például a Postabank és a CIB), volt, amelyik a kivárás taktikáját választotta (ez utóbbi magatartás jellemezte a lakossági betétek 42 százalékával rendelkező OTP-t). A leggyorsabban és a legnagyobb mértékben az MKB és az Erste Bank reagált, a lekötött betétet kamatát egy százalékponttal emelték. Fürgeségben a Raiffeisen Bank és a K&H sem maradt el tőlük, csak a kamatemelés mértéke volt kisebb, illetve a betétek érintett köre volt szűkebb.
A bankok eddigi kamatemelései összességében elmaradtak az állampapír-piaci hozamok emelkedésétől. Bár az előrevetített inflációval mért reálkamatok valamelyest nőttek, a jelenlegi mértékek aligha ösztönzik a betéti megtakarításokat. Ez is erősítheti azt a már megfigyelhető trendet, hogy a pénzügyi megtakarítások közül egyre inkább csak a tranzakciós jellegűek (folyószámlabetétek) kerülnek közvetlenül a bankokhoz, a tartósabb megtakarítások mind nagyobb hányada a nem banki közvetítőkhöz (befektetési alapokba, biztosítókhoz, nyugdíjpénztárakhoz) áramlik. Ez utóbbiak részesedése a lakossági megtakarításokból ma már meghaladja a 36 százalékot, míg 1997-ben még 29 százalék volt. A bankok részesedése ezzel párhuzamosan 58 százalékról 52-re csökkent.
A megtakarítások összessége szempontjából végül is mindegy, hogy milyen pénzügyi közvetítő intézményekhez kerül. A gondot inkább a megtakarítási ráta stabilan csökkenő trendje jelenti: az, hogy a GDP mind kisebb hányadát teszik ki a lakosság nettó pénzügyi megtakarításai. A ráta 1998-ban még megközelítette a 8 százalékot, 1999-ben 6,7 százalékra csökkent, az idei évben pedig várhatóan 5,6 százalék körül alakul. A megtakarítási hajlam gyengülése viszont hosszabb távon alááshatja a kiegyensúlyozott növekedést, hiszen a gyors bővülés belső finanszírozása kerülhet veszélybe. A rendkívül dinamikus gazdasági növekedés belföldi finanszírozása szükségessé teszi a pénzügyi megtakarítások korábbinál erőteljesebb bővülését.
A folyó fizetési mérleg hiányának növekedése elkerülhetetlen a következő egy-két évben .- éppen a gyors gazdasági bővülés miatt. Ugyanakkor a hiány finanszírozása egyre kevésbé lehetséges a külföldi működőtőke- és portfólióbefektetésekkel. Különösen akkor, ha -. amint azt az idei számok jelzik .- a portfólióbefektetések hónapról hónapra növekvő negatív egyenleget jeleznek, vagyis azt, hogy éppen az ilyen befektetések kivonása megy végbe. Míg a korábbi években a működőtőke- és a portfólióbefektetések biztosították, hogy a folyó fizetési mérleg hiányát a nem adóssággeneráló befektetések finanszírozzák, az idei évben jó, ha felére nyújtanak ezek a befektetések fedezetet, és a tendencia megfordulása jövőre sem várható. Ezért lenne különösen fontos, hogy a háztartások megtakarításai a vállalati beruházások mellett a folyó fizetési mérleg hiányát is mind nagyobb mértékben tudják finanszírozni.
A jelenlegi árfolyamrendszerben azonban komoly gondot okoz az, hogy a megtakarításokat ösztönző belföldi reálkamatok egyúttal növelik a devizájukat forintra váltó külföldi befektetők kamatprémiumát, ami tetemes költséget jelent a magyar államnak. Az árfolyam szűk lebegtetési sávja és a forintleértékelés előre bejelentett üteme mellett a devizatulajdonosok alacsony árfolyamkockázat mellett tarthatják forintban megtakarításaikat, miközben a konverzió révén megnövekvő forintlikviditás semlegesítésére a Magyar Nemzeti Banknak magas kamatú kötvényeket kell kibocsátania.
Ha viszont a jegybank alacsonyan tartja a kamatokat, akkor azzal maga is erősíti a keresletet, ami egyrészt a megtakarítások csökkenéséhez, másrészt az infláció növekedéséhez vezethet. A megtakarítások ösztönző, illetve a tőkebeáramlással együtt járó állami költségeket mérséklő kamatpolitika most az előbbi javára billent. Továbbra is kérdés marad azonban, hogy a pár héttel ezelőtti kamatemelés képes lesz-e megállítani a megtakarítások apadását és az infláció megugrását. Ez most már döntően a kormány fiskális politikáján múlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.