BUX 43,099.47
+0.28%
BUMIX 3,809.92
-0.08%
CETOP20 1,820.32
+0.18%
OTP 9,216
+2.51%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.43%
+3.69%
ZWACK 17,350
-0.29%
0.00%
ANY 1,540
-0.96%
RABA 1,170
+2.63%
-0.98%
+2.19%
+1.35%
0.00%
OPUS 151.8
+1.20%
+5.26%
-0.26%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,810
-1.82%
-0.52%
ALTEO 3,000
0.00%
0.00%
-0.22%
0.00%
0.00%
-1.07%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+1.01%
0.00%
-0.52%
-9.40%
-1.11%
-1.33%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,280
-6.29%
0.00%
NAP 1,230
0.00%
0.00%
-5.35%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Pénzvesztést hozhat a gyorsítás

Előfordulhat, hogy visszafelé sül el az a kormányzati cél, amely a kiemelt beruházások környezetvédelmi eljárási határidejének csökkentésével gyorsítaná fel az EU-pénzek kifizetését. A rövidebb határidőkkel ugyanis veszélybe kerülhet a projektek megfelelő lakossági tájékoztatása, pedig azt külön uniós irányelv írja elő.

Az Országgyűlés hétfőn este tartott részletes vitát arról a törvényjavaslatról, amely az uniós források lehívásának gyorsítása érdekében a kiemelt beruházásoknál, vagyis az ötmilliárd forintot meghaladó projekteknél a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezetvédelmi engedélyezési eljárások ügyintézési határidejét a jelenlegi 90 napról 30-ra csökkentené.

„Az illetékes környezetvédelmi hatóságok a jelenlegi határidőt sem tudják betartani, hiszen általában 150 napig tart az engedélyezés” – mondta el lapunknak Barsi Orsolya. A Deloitte Zrt. környezetvédelmi tanácsadás üzletágának menedzsere kiemelte: a 30 napos, lerövidített határidő alatt igen nehezen lesz megoldható, hogy a beruházások megvalósítása a környezeti hatásvizsgálati uniós irányelv előírásainak megfelelően történjen. A jogszabály ugyanis előírja, hogy a jelentős környezeti hatással járó beruházások esetében (például autópálya-építés, hulladékégetők, illetve jelentős környezeti terhelést okozó gyárak, üzemek létesítése) megfelelő lakossági konzultációt folytassanak le. Ennek keretében többek között közmeghallgatásokat kell rendezni, amelyeken a lakosság megismerheti az adott beruházási tervet, és véleményt mondhat arról. Az irányelv valójában azt várja el, hogy a konkrét beruházás végül oly módon valósuljon meg, amelyet a lakosság széles körben támogat. „Az észak-balatoni, illetve az északkelet-pesti hulladéklerakók esetében a beruházás helyszíne például félévente módosult a lakossági tiltakozások miatt” – emelte ki a szakértő.

Barsi Orsolya szerint a jogszabály hatása kettős lehet, mivel az uniós források jelenlegi kifizetését felgyorsíthatja, azonban azt is veszélyezteti, hogy utólag forrásokat kell visszafizetni az Európai Bizottságnak, mert nem az irányelvnek megfelelő beruházásra adott pénzt. Bár eddig még nem volt rá példa, hogy a jogszabály megsértése miatt hazánk uniós forrástól essen el, azonban a mostani, lerövidített határidők miatt ez a veszély felerősödhet – véli a szakértő.

A 25 millió euró, mintegy 7,3 milliárd forint feletti környezetvédelmi és az 50 millió euró, csaknem 15 millárd forint feletti közlekedési nagyprojektek esetében Brüsszel közvetlenül hagyja jóvá a projekteket, így ezeknél a támogatás kerülhet veszélybe. A kisebb értékű beruházásoknál Brüsszel utólag ellenőrzi a projektek lefolytatását, így ebben az esetben már kifizetett támogatásokat kérhet vissza az Európai Bizottság az irányelv esetleges be nem tartása miatt.

Brüsszel kifogásai a Budapest Szíve projektnél

Összesen 1,8 milliárd forint uniós bírságot kaphat projektcégein keresztül a főváros és az V. kerületi önkormányzat a belvárosi sétálóutca-tengelyt megalkotó Budapest Szíve program közbeszerzési eljárása miatt – értesült az Index. Az Európai Bizottság ellenőrei az uniós finanszírozású, mintegy 10 milliárd forintos projekt kiírási feltételeit kifogásolták, s ez azt eredményezte, hogy csak a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-ből és a Bau Holding 2000 Zrt.-ből álló konzorcium adott be ajánlatot. A Városháza közölte: az előző vezetés idején volt a közbeszerzés. Puskás András, az V. kerület alpolgármestere pedig azt mondta, a pályázati árnál alacsonyabb áron szerződtek a kivitelezőkkel.


Tar Gábor Brüsszel kifogásai a Budapest Szíve projektnél Összesen 1,8 milliárd forint uniós bírságot kaphat projektcégein keresztül a főváros és az V. kerületi önkormányzat a belvárosi sétálóutca-tengelyt megalkotó Budapest Szíve program közbeszerzési eljárása miatt – értesült az Index. Az Európai Bizottság ellenőrei az uniós finanszírozású, mintegy 10 milliárd forintos projekt kiírási feltételeit kifogásolták, s ez azt eredményezte, hogy csak a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-ből és a Bau Holding 2000 Zrt.-ből álló konzorcium adott be ajánlatot. A Városháza közölte: az előző vezetés idején volt a közbeszerzés. Puskás András, az V. kerület alpolgármestere pedig azt mondta, a pályázati árnál alacsonyabb áron szerződtek a kivitelezőkkel.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek