BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan lehet a totálkáros autót javíttatni?

Kártérítés | A roncsportálon licitálóknak egy hónapig tartaniuk kell az árat

Ha a javítási költségek meghaladják a pótlás költségeit, a biztosítók gazdasági totálkárossá nyilvánítják a gépjárművet – mondja Hangyási István, a Mabisz Gépjármű Kárrendezési Bizottság elnöke

Az autószervizek szerint a biztosítók túl könnyedén nyilvánítanak totálkárossá egy autót. Mi a válaszuk erre?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás arra nyújt fedezetet, hogy a balesetben vétlenül károsult gépkocsit a baleset előtti állapotúra állítsák helyre, amennyiben annak a javítása még gazdaságosnak tekinthető. Ha a helyreállítási költségek magasabbak, mint amennyiből a károsult vagyontárgyhoz hasonló korú és felszereltségű használt autó megvásárolható, akkor mondják ki a gazdasági totálkárt.

Mi történik ekkor?

A biztosítók meghatározzák az összetört gépkocsi káridőponti értékét az Eurotax katalógus, illetve más használtautó-eladási árak alapján. Ebből az értékből lehetne „kicserélni” az összetört autót egy ugyanilyen típusúra, korúra, felszereltségűre. A következő lépésben a biztosító összeveti a pótlási értéket a javítási ajánlatban szereplő költséggel. Ha az utóbbi magasabb, az ügyfél felé fordul, jelzi, hogy a jármű gazdaságosan nem javítható. A jármű káridőponti (pótlási) értékéből levonják a roncsértéket – ezeket az összetört autókat a biztosítók egy roncsportálon hirdetik meg licitre. Az autókért jelentkező kereskedőknek vállalniuk kell, hogy ajánlatukat legalább egy hónapon keresztül fenntartják. Az ügyfél ekkor vagy elfogadja a biztosító által elért roncsbeszámítási összeget, vagy úgy is dönthet, hogy maga próbálja meg értékesíteni magasabb áron a roncsjárművet. A biztosító minden esetben a pótlási érték és a garantált roncsérték közötti összeget fizeti ki.

A szervizek szerint így üzlettől fosztják meg őket, ráadásul sok esetben a gazdasági totálkáros kocsikat összehegesztik a feketeszervizek…

A biztosítók álláspontja az, hogy a káresemény bekövetkeztekor ők a kárt térítik meg, nem a javíttatást. Ellenkező esetben a javíttatási költségekkel párhuzamosan a felelősségbiztosítási díjak is elszállnának, ez pedig nem érdeke a jelenleg 4,8 millió kgfb-díjfizetőnek. A feketegazdasággal, illetve a megbízhatatlan műszaki állapotú járművekkel kapcsolatos problémák megoldására pedig ott vannak az arra hivatott hatóságok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.