Lépések a pénzmosás és az adócsalás ellen
A jogérvényesülésért felelős európai biztosként kiemelt jelentőséget tulajdonítok a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem javításának. Ez nemcsak a biztonságot, hanem az igazságosságot is érintő kérdés. Az átláthatóság hiánya lehetővé teszi a bűnözők számára a terrorista tevékenységek finanszírozását. A pénzmosás elleni laza szabályozást kihasználó adócsalók a leplezve „megtakarított” pénzeiket visszajuttatják a gazdaságba. Az adócsalók miatt kieső bevételek hiányában a kormányok nem tudják megvalósítani az oktatás vagy éppen az infrastruktúra-fejlesztés terén szükséges beruházásokat, vagy kénytelenek a tisztességes adófizetők terheit megnövelni. A Panama-iratok napvilágra kerülése egyértelművé tette, milyen hatalmas költséget is jelent az adócsalás az európai gazdaságnak.
Amikor a bűnözők például kábítószer-kereskedelemből szerzett pénzeket mosnak tisztára, céljuk az, hogy eltüntessék azokat a szálakat, amelyek mentén ezek a pénzek illegális tevékenységekhez köthetők. Jóllehet a pénzmosási tevékenység nagyságát nehéz felmérni, egyes becslések szerint világszinten évente a GDP 2-5 százaléka vész el a pénzmosás következtében. Mindemellett a bűnszervezetek és a terrorszervezetek ezeket a pénzeket használják fel a bűnszövetkezeteik működtetéséhez, az új emberek beszervezéséhez és a terrorcselekmények előkészítéséhez és végrehajtásához. A pénzmosás megállítása egyúttal a bűnözők illegális tevékenységekkel kapcsolatos terveit is keresztülhúzza.
De mit tesz az EU a pénzmosás elleni küzdelem jegyében? A héten új szabályok lépnek hatályba a pénzmosás ellen. Az új szabályok fokozzák az átláthatóságot, és biztosítani fogják, hogy az Európai Unió egészében hatékony szabályok szabjanak gátat a pénzmosásnak és a terrorizmus finanszírozásának.
Az új szabályok révén a bankok vagy más intézmények szigorúbban ellenőrzik a kockázatos ügyleteket. Mától kezdődően az üzleti kapcsolat kiépítésekor és az ügyfél által kezdeményezett bármilyen tranzakció végrehajtása előtt a pénzügyi intézményeknek szisztematikusabb, mélyreható ellenőrzéseket kell elvégezniük különböző – például az ügyféllel, a termékkel, földrajzi szempontokkal és az ügyleti csatornával kapcsolatos – kockázati tényezők figyelembevételével. A pénzügyi intézményeknek bizonyítaniuk is kell, hogy megtették a megfelelő intézkedéseket az említett kockázatok mérséklése érdekében.
Egy másik fontos újítás az átláthatósági szabályok megerősítése azon követelmény bevezetésével, hogy a tagállamoknak mostantól központi nyilvántartást kell vezetniük a vállalkozások és vagyonkezelők tényleges tulajdonosairól, így a vállalkozásoknak pontosan és naprakészen nyilván kell tartaniuk tulajdonosaikat.
Ezen nyilvántartásokból a bankok gyorsan és könnyen megállapíthatják majd, hogy valójában ki áll az ügyletet lebonyolítani kívánó vállalkozás mögött. A bankok képesek lesznek átlátni az összetett vállalkozási struktúrákat, és az ügyfél riasztása nélkül blokkolni tudják majd a gyanús ügyleteket.
Az új irányelv hatálya kiterjed a szerencsejáték-szolgáltatókra is – ezeket a szervezett bűnözői csoportok gyakran igénybe veszik az illegális forrásokból származó pénzeik tisztára mosásához. A szerencsejáték-szolgáltatóknak mostantól ellenőrizniük kell majd a játékos személyazonosságát, az általa bonyolított ügyletek megalapozottságát és a pénzek forrását is. A szolgáltatóknak jelenteniük kell a pénzmosásra utaló gyanús jeleket az illetékes nemzeti hatóságnak (a pénzügyi információs egységnek), amely kivizsgálja az ügyet, és jelentést készít a rendőrség részére.
Mára az uniós tagállamok mindegyikének gondoskodnia kellett ezen szabályok végrehajtásáról. Felszólítom azokat a tagállamokat, amelyek még nem tettek eleget ezen kötelezettségüknek, hogy haladéktalanul pótolják a hiányosságaikat! Ha csak egyetlen országban is kevésbé szigorúak a szabályok, kiskapu marad a szabályozásban, és ez az egész uniós küzdelem hatékonyságát lerontja.
A Panama-iratok által kiváltott botrányra és az új terrorkockázatokra reagálva, a bizottság tavaly júliusban terjesztette elő a pénzmosás elleni szabályok további szigorítására irányuló javaslatát. Az Európai Parlamenttől és a tagállamoktól azt kérem, hogy a lehető leggyorsabban folytassák le a jogszabállyal kapcsolatos tárgyalásaikat, hiszen csak így biztosítható, hogy a szabályaink igazodjanak az aktuálisan fenyegető veszélyekhez. A szervezett bűnözés és a terrorizmus elleni küzdelem nem képzelhető el szilárd, preventív keretek nélkül. A mai új szabályokkal jobb eszközeink lettek ezen illegális tevékenységek elleni küzdelemhez.


