Új piacokra kíván lépni az idén a Rail Cargo Logistics Austria GmbH (RCL-AT), már konkrét elképzelései is vannak Nyugat- és Kelet-Európában, valamint az ázsiai térségben is. A társaság januárban kinevezett ügyvezető igazgatója, Vásárhelyi Árpád a Világgazdasággal közölte: a terjeszkedésen túl az idei feladatok közé tartozik az egységes kereskedelemirányítási rendszer bevezetése a hozzá kapcsolódó új standardokkal, amelyekhez viszont szükség lesz egy szintén egységes CRM-rendszerre. (A CRM egy marketinget, értékesítést, ügyfélszolgálatot és call centert támogató szoftvercsomag.) Cél a termékfejlesztés folytatása is, különösen a magasabb hozzáadott értékű szolgáltatások területén. „Nem titkolt szándékunk az sem – mondta Vásárhelyi Árpád –, hogy újabb irányvonatokat indítunk akár olyan földrajzi területekre is, amelyeken ez a fogalom még nem annyira ismert.”
Az ambiciózus tervek részben a múlt évben elért eredmények folytatását jelentik. Az osztrák állami vasúttársaság logisztikai leányvállalata ugyanis tavaly jelentősen, egyes területeken pedig a piaci átlag felett növelte eredményességét az ügyvezető válasza szerint. Az RCL-AT bevételéhez egyre nagyobb arányban járulnak hozzá az Ausztrián kívül működő vállalatok, ezek közül az egyik legnagyobb forgalmú a Rail Cargo Logistics-Hungaria Kft. A magyarországi társaságnak 2016-ban 26,7 milliárd forintos forgalma volt a közzétett adatai szerint, és 91 milliós adózott eredményt ért el. Ezzel „a Rail Cargo Logistics-Hungaria Kft. Magyarországon piacvezető a vasúti szállítmányozásban és a vasúti logisztikai szolgáltatásokban, de jelentős szerepe van a közúti szállítmányozásban és a raktárlogisztikában is. Termékportfólióját szeretnénk tovább bővíteni, a tevékenységét pedig digitalizálni” – mondta Vásárhelyi Árpád.
Az ügyvezető igazgató nem kívánta megnevezni cége versenytársait, mivel az RCL-AT többféle vasútlogisztikai szolgáltatást nyújt: másokkal rivalizál például a jármű- és másokkal az agrártermékek területén. Viszont minden egyes szegmensben piacvezető kíván lenni.
Ez persze a piacon is múlik, amely azonban egyre bővül Vásárhelyi Árpád várakozása szerint. Ugyanis – mint magyarázta – abban, hogy az 1960-as évek óta a fogyasztás sokkal kevésbé nőtt, mint a hozzá kapcsolódó szolgáltatások, számottevő szerepe van a logisztikának is. „Mivel pedig ez a tendencia nem változik, azzal számolhatunk, hogy (ha nem ismétlődik meg a 2007-ben kezdődött gazdasági válság), a logisztikai szolgáltatások iránti kereslet jobban nő majd, mint az árukibocsátás, hiszen ugyanannyi árut egyre több logisztikai szolgáltatással lehet eljuttatni a végfelhasználókhoz.”
Ám közben az EU negyedik vasúti csomagja egyre több biztonsági, fenntarthatósági és környezetvédelmi követelményt támaszt a vasúti fuvarozással szemben. Az elvárások teljesítése növeli ezen áruszállítási mód költségeit, és ronthatja a más fuvarozási módokhoz viszonyított versenyképességét.
Az ügyvezető nem aggódik emiatt. A vasút és a többi modalitás közötti verseny ugyanis nem statikus, a versenyképességet meghatározó környezet folyamatosan változik. Önmagában egy-egy körülmény javulása vagy romlása nem határozza meg a helyzet egészét. Így van ez az uniós biztonsági, környezetvédelmi és fenntarthatósági követelményekkel is. „Nyilvánvalóan arra törekszünk, hogy e többletköltségek ne rontsák a vasút logisztikai versenyképességét, sőt kifejezett elképzelésünk, hogy ebből a vasút javára előnyt kovácsolhassunk” – szögezte le. A szakember bizakodó a térségi vasút-közút verseny alakulását illetően is. Érvelése szerint fokozott igény van a piacon olyan logisztikai megoldásokra, amelyek a környezettudatos megközelítést részesítik előnyben, és a digitalizáció adta lehetőségek is jelentősen javítják a vasúti logisztikai környezetet. Meggyőződése, hogy mivel a vasút üzemeltetése a közútinál sokkal homogénebb környezetben történik, a digitalizáció alkalmazása számottevő versenyelőnyt hozhat a vasútnak.
Egyre többet utazik az áru
A múlt század közepén egy tartós fogyasztási cikk ellátási lánca még egyszerű volt: a terméket legyártották, beszállították egy közeli országos raktárba, onnan pedig továbbították
a boltba. A globalizált világban például egy amerikai cég megtervezi a terméket, majd Ázsiában legyártatja. Ezután az áru Európába kerül egy nagykereskedőhöz, amely azt a globális vagy regionális online kereskedők raktárába juttatja, hogy onnan csomagküldők szállítsák a végfelhasználókhoz. Világos – mutatott rá Vásárhelyi Árpád –, hogy egy-egy termék sokkal többet utazik, mint korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.