A kormány tizenegy hónapja döntött a tanács felállításáról. Milyen eredményekről lehet beszámolni?
Eddigi működése során a tanács elsősorban a cégek hatékony munkáját nehezítő környezeti akadályok elhárítására helyezte a hangsúlyt. A cél az volt, hogy javítsuk Magyarország pozícióját a Világbank éves Doing Business jelentésében szereplő országlistán. A Világbank elemzése rendkívül gyakorlatias. Abból indul ki, hogy mindent mérni kell ahhoz, hogy javítani lehessen a helyzeten. Az NVT javaslatára a Világbank által vizsgált területek többségén a kormány javította a cégek működési környezetét. Azonban ez csak az első lépés volt. A versenyképesség jóval több, mint a környezeti akadályok elhárítása. Arról is szól, mivel versenyez az ország: olcsósággal vagy innovációval, tudással. Része a jövőképe is, azazhogy hol helyezi el magát a nemzetek között a lakosság életszínvonala és életminősége tekintetében.
Hol tart most ez a munka?
Az NVT elemző tanulmányokat vitatott meg a kitűzendő célokról és a megvalósításukat segítő akciókról. Ehhez átfogó és részletes tanulmányt készített a Magyar Nemzeti Bank, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, e tanulmányok alapján pedig a Pénzügyminisztérium stratégiai koncepciót készített a kormánynak. Az előttünk álló feladat ennek a stratégiának a lefordítása a konkrét feladatokra, a mindennapok teendőire. Ezt segítendő folytatja a munkáját a versenyképességi tanács a február 19-én induló előadás- és vitasorozattal.
Az ülés egyik előadójaként milyen területekre tér ki?
Áttekintést adok a versenyképességi pozíciónkról és annak változásáról egy hosszabb időtávon, elsősorban a V4-országok között, de természetesen összevetve a nálunk fejlettebb európai országok, például Ausztria eredményeivel is. Fontos ugyanis az objektív diagnózis, anélkül nem fogalmazható meg jó terápia.
Melyek azok a gyenge pontok, amelyek lemaradást okoznak?
Például az innováció, amelynél nem állhatunk meg annak megállapításával, hogy GDP-arányosan kevesebbet költünk kutatás-fejlesztésre, mint a nálunk versenyképesebb országok. Az elmúlt években ugyanis milliárdokat fordítottunk e címen pályázatokra és cégek közvetlen támogatására. Mégsem javult ennek hatására a gazdaság innovációs szintje, sőt, egyes kutatások szerint romlott.
Hogyan lehet javítani a források elköltésének hatékonyságán?
A pályázati rendszerben jellemzően a cégek egyedi elképzeléseinek a megvalósítására lehetett támogatáshoz jutni. Az innovációs ökoszisztéma, a környezet, amelyben a vállalkozások tevékenykednek, lényegében nem változott. Ezen a területen számos tennivalónk van, amellyel kapcsolatban az ITM-ben már több koncepció is körvonalazódott. A kérdés szorosan kapcsolódik a gazdasági dinamizmus felpezsdítéséhez. Ez utóbbihoz ugyanis nem elég, ha újabb termelőcégek települnek Magyarországra. A lendületet az innovatív kisvállalkozások viszik be a gazdaságba. Azonban bármilyen innovatív egy cég, csak akkor lesz sikeres, ha az innovációt támogató, erős ökoszisztéma veszi körül. Ehhez egyik oldalról el kell hárítani az innováció akadályait. A másikról viszont egy olyan összehangolt rendszerre van szükség, amelyben minden szereplő elsődleges feladatának tekinti az innovációs ötletek sikerre vitelét: azaz mindenki azt keresi, hogy hogyan lehet megcsinálni valamit, és nem azt, hogy miért nem. Ez pedig már elvezet a társadalmi jellemzőkig, a vállalkozó szellem megbecsüléséig, a teljesítményorientáltságig és a kiegyensúlyozottan működő piaci viszonyokig. Ezek viszont részben történelmileg kialakult viszonyok, amelyeket nehéz megváltoztatni, részben nehéz is konkrét gyakorlati recepteket megfogalmazni a megoldásra.
Visszatérve a problémás pontokra, mely területeket érint még előadásában?
Szerkezeti adottságaiból adódóan a magyar gazdaságban még mindig túl alacsony a hozzáadott érték, a tudás- és kreativitásigény, ezzel összhangban a termelékenység is. Vizsgálataim szerint az unióban, ezen belül a V4 országaiban is egyértelmű az összefüggés az alacsonyabb képzettséget igénylő munkahelyeken foglalkoztatottak aránya, az egy főre jutó GDP és a versenyképességi helyezés között. Ha a magas arány kis hozzáadott értékkel jár együtt, alacsonyabb az egy főre jutó GDP, és rosszabb a versenyképességi helyezés. Hasonlóképpen szoros a kapcsolat az erős tudásszektor és a versenyképesség között: az erős tudásszektor javítja a versenyképességet. Ezért Magyarország számára kulcskérdés is a tudásszektor erősítése, ehhez kapcsolódva pedig a humán erőforrások minőségének emelése. A tudásszektorból érdemes kiemelni az infokommunikációs ágazatot, amely a digitalizációs kultúra szempontjából is fontos.
Konkrét eredmények, bejelentések várhatók a tanács ülése után?
Az összeállított anyag a valós problémák felmutatásában, a valódi kulcskérdések megfogalmazásában segít. Egy – véleményem szerint – fontos lépés: hozzájárul a jó diagnózis elkészítéséhez, de konkrét feladatok megfogalmazásához még többre lesz szükség. A követendő iránnyal, a lehetséges konkrét lépésekkel kapcsolatban azonban elhangzanak majd gondolatok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.