A tejtermelők, a feldolgozók és a fogyasztók elleni támadásnak minősítették a keddi demonstráció résztvevői, hogy a Penny Market Kft. literenkénti 135 forintos akciós árat – a jelenlegi fogyasztói árnál 14 forinttal olcsóbban – hirdetett egy szlovákiai feldolgozóból származó UHT-tejre. „Azonnali hatállyal vonják vissza az árletörő akciót” – ismertette a tejtermelők követelését László Róbert, Csongrád megyei tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője. Kijelentette, kiváló minőségű magyar tejből van éppen elég, inkább azokat kínálják a fogyasztóknak. Emlékeztetett, hogy az ágazat szereplői, a kormány, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magosz összefogása révén sikerült 5 százalékra mérsékelni a tej áfáját, elérni, hogy jelentősen nőtt a hazai tejtermékek aránya az üzletekben, és az utóbbi években konszolidált viszonyok jellemezték a tejágazatot. A Penny Market is tagja a terméktanácsnak, ezért is különösen visszatetsző a mostani lépése László Róbert szerint.
A bizottság vezetője úgy számol, hogy a 135 forintos ár csak 85-90 forintos kilogrammonkénti tejfelvásárlási árral lenne reális, de Szlovákiában a magyarországi 100 forintnál is 4-5 forinttal drágábban veszik a tejet, ezért szerinte az üzletláncnak haszna nem, inkább vesztesége keletkezik az akcióból. A terméktanács ezért is javasolt hatósági vizsgálatokat az ügyben, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára. „E lépéssel az áruházlánc a pillanatnyi haszonszerzés érdekében a teljes magyar tejágazatot hozza kritikus helyzetbe” – jelentette ki Győrffy Balázs, a NAK elnöke. Mint mondta, reméli, hogy ez a felelőtlen akció nem söpör végig a kiskereskedelmen, és a többi üzlethálózat nem gondolkodik hasonló akciókon. A magyar kormány mindent megtett, hogy európai szabályozásunk legyen, a tejválság idején Magyarország adta az egyik legnagyobb támogatást a tejtermelőknek az EU-ban, talpon tartva ezzel az ágazatot – jelentette ki Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének elnöke, aki szerint ezért is tartja különösen tisztességtelennek a Penny Market akcióját. A német és az osztrák példa követésére, vagyis a belföldi élelmiszerek preferálására kérte a hazai fogyasztókat is.
Penny: kevés a hazai tej a beszállítóknál
Nem volt elég magyar tej a beszállítóknál, ezért volt szükség az importra – áll a Penny Market közleményében. Eszerint az UHT-tej 135 forintos ára a cég üzleti és gazdasági tevékenységéből származó árelőnynek köszönhető, az előnyt pedig átengedték a vásárlóknak. A Penny öt éve tagja a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsnak, amelynek a támogatását minden esetben kéri a keresett mennyiségű tej beszerzéséhez, ez történt most is. A cég hangsúlyozta, hogy a promócióban szereplő tejtermék a többszöri laboratóriumi vizsgálat során kifogástalan minősítést kapott. A Penny igyekszik elsősorban magyar feldolgozóktól érkező termékeket forgalmazni, a teljes választékán belül a hazai áru aránya több mint 65 százalék. A folyékony tejtermékek esetében az arány 100 százalék volt az elmúlt években, az áru általában 11 forrásból származik, az egyetlen importtermék ez év januárjában jelent meg. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.