Megszülettek azok az energiahivatali határozatok, amelyekre szükség van, hogy az FGSZ Földgázszállító Zrt. megvásárolhassa a Magyar Gáz Tranzit Zrt.-t (MGT). Az ügyletet egy június 25-i kormányhatározat írta elő, a két érintett társaság június 28-án írta alá a szerződést, majd közösen beadták a szükséges engedélykérelmeket a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH).
Az MGT beolvasztása kézenfekvő annak alapján, hogy a lépés előtt két egymástól nagyon eltérő piaci súlyú rendszer-üzemeltető működött az országban. Az FGSZ tulajdonolta és irányította az ország teljes nagynyomású földgázhálózatát, míg az MGT Vecsés és a magyar–szlovák határ közötti szakaszt és a hozzá tartozó kompresszorállomást és a határon működő gázátadási, -átvételi pontot működtette. Rendszerirányítóként az MGT rendszerét is az FGSZ felügyelte.
A felemás piaci helyzet megszüntetésére, s így az MGT létrehozására is a szlovákiai vezetéki összeköttetés megteremtése érdekében volt szükség. Bár ez a cső szerepelt az FGSZ korábbi terveiben is, de a használata iránt nem mutatkozott akkora piaci igény, amely alapján megérte volna lefektetni. A beruházásra azonban a magyar kormány szerint szükség volt, mert a vezeték része a térségünket átszelő észak–déli gázfolyosónak, amelyen át idővel a folyosó két végpontjánál létesülő terminálokról is érkezhet gáz Magyarországra. Ezért állami beruházásként valósult meg a projekt, eredetileg az MVM-hez tartozó Ovit Zrt. égisze alatt. A vezeték átadására a tervezettnél később került sor, a használatára pedig még később. Mindazonáltal az akkori hivatalos nyilatkozatok szerint már a létezése is hozzájárult ahhoz, hogy az importőr gáznagykereskedő jobb pozícióból tárgyaljon az orosz eladóval.
Ettől persze a vezeték hosszú ideig kongott, vagyis árbevételt nem hozott, csak költségeket termelt. Igaz, az FGSZ havonta átutalt az MGT-nek egy adott összeget a rendszer-üzemeltetési bevételéből. Erre egy MEKH-rendelet kötelezte, az FGSZ akkori magyarázata szerint azért, hogy a kiegyenlítő fizetések révén egységes tarifazónát képezzen a két társaság vezetékrendszere, „biztosítva mindkettőnek például az elismert tőkearányos megtérülést”.
A mostani ügylettel megszűnik az eddigi piaci kettősség, nem jelentkeznek az MGT külön cégként való működtetésének költségei, az FGSZ-nek pedig nem kell osztoznia a díjbevételén. Nyereségesen kell viszont működtetnie a szerzeményét.
Már tavalyi történet
Az eredeti, múlt évi kormányhatározat szerint az FGSZ–MGT-ügylet szerződéseit 2018. január 31-ig, az üzletág-átruházási megállapodást pedig 2018. szeptember 30-ig kellett lezárni. A vételárban a beruházáshoz használt EEPR-támogatás nem jelenhet meg. (A 170 millió eurós beruházáshoz 30 millió eurót adott az
Európai Unió, 21 millió eurót teremtett elő a vezetékprojekt szlovákiai tagja, az Eustream és 119 milliót
az MGT, ez utóbbi főként hitelből.)
Az FGSZ által fizetendő 34 milliárd forintos vételárból a zárásig teljesen elő kell törleszteni az MGT hiteleit,
a tőle átvett munkavállalók munkaviszonya pedig nem szüntethető meg rendes felmondással az átvételtől számított egy éven belül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.