Eltérő módon, de a hazai közúti személyszállítás minden szegmensét sújtja a gépjárművezető-hiány. Kedvezőbb finanszírozási hátterük miatt a közszolgáltató állami és önkormányzati vállalatok talán jobban kezelik a helyzetet a mintegy 4500 hazai közúti árufuvarozó, illetve személyszállító vállalkozást összefogó NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint, akit a sofőrhiány részleteiről kérdezett a Világgazdaság.
Mint Dittel Gábor elmondta, a közelmúltban éppen az állami és önkormányzati kör kezdeményezésére történt az a kedvező változás, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is megszerezhetik a buszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítványt. Előzőleg kötelező volt két másik lépcső, a tehergépjármű-vezetés feltételét jelentő C, majd CE kategóriás vezetői engedély megszerzése. Az új lehetőséggel a lépés nagy:
A képzés 1,1 millió forintba kerül, és a hatósági változat alapesetben önköltséges. Van állami finanszírozású képzés is, az OFA program, amely most is zajlik. Résztvevőinek vállalniuk kell egy szerény önrészt, a többit a munkáltatójuk annak fejében, hogy a gépjárművezető adott ideig nála dolgozik. (Az OFA-programról a Világgazdaság a napokban a közúti gépjárművezetők kapcsán írt részletesen.)
Az állami és önkormányzati tulajdonú cégek vélhetőleg könnyebben előteremtik a képzés forrását és lehetővé teszik a jogosítvány megszerzése utáni gyakorlat, tapasztalat megszerzését. A sofőrhiány súlyát jól mutatja a BKV-buszok hátulján látható sofőrtoborzó hirdetés is, amelyen a társaság 500 ezer forintos egyszeri belépési támogatást is ajánl. Ilyet azonban csak a nagyobb, pénzügyileg erősebb vállalkozások kínálhatnak, viszont a náluk a kisebb cégek vagy más közszolgáltatók alvállalkozói sokkal kedvezőtlenebb helyzetben vannak – mutatott rá Dittel Gábor. Szintén főként a nagyobbak, erősebbek lehetősége a női buszvezetők foglalkoztatása.
A magánfuvarozók üzemeltetik a különjáratokat, amelyeket többnyire munkás-, turista- vagy kirándulóbuszokként, szerződéses járatokként ismerünk. Úgy tűnik, ennek a piacnak egy része vonzó, ugyanis – mint a NiT Hungary főtitkára rámutatott –, már több nagy közúti áruszállító szerzett közúti személyszállítói engedélyt.
A munkásbuszok stabilan lekötnek egy-egy flottát, és ígéretes lehet a MÁV-nak is vonatpótló szolgáltatást nyújtani. (Az árufuvarozók említett, egyik profilbővítéséről nemrég a Világgazdaság is írt: a Waberer's International májusban megvette a Pannon-Busz-Rent 51 százalékát, opcióval a fennmaradó hányadra. Szerzeménye munkás- és vonatpótló buszokat működtet, valamint buszos különjáratokat üzemeltet.)
A NiT Hungary tagvállalatainak mintegy negyedét belföldön, vagy nemzetközi relációkban szolgáltató buszos cégek adják. A belföldi járatokon dolgozó autóbuszvezetők jellemzően minden nap otthon alhatnak. Azonban kevés van belőlük, és egyre magasabb az átlagéletkoruk is. Külön gond, hogy a különjárati piac áprilistól októberig él, az idegenforgalmi idényen kívül pedig a vállalkozásoknak nehéz megtartaniuk a sofőrjeiket.
A gépkocsivezetők pedig szívesen vállalnak munkát a stabilabb körülményeket kínáló Angliában, Németországban, de Nyugat-Európa más országaiban.
Arra viszont nemigen van példa, hogy a közúti árufuvarozás csalna el sofőröket a személyszállításból.
Az iskolai kirándulásra szakosodott buszos személyszállítók helyzete kiemelten kilátástalan, mert növekvő költségeiket nem tudják érvényesíteni a díjaikban. Ha emelnek, akkor sok iskola az egynapos osztálykirándulást, vagy az olcsóbb vonatos utazást választja a buszbérlés helyett. Ráadásul a NiT Hungary tagjai között nagyon sok a mindössze egy busszal rendelkező cég, ezeknél a járművet maga a tulajdonos vezeti. Jellemző a 2-3 buszos kisvállalkozás is, amelyeknél szintén egyre általánosabb, hogy a volánhoz ül a tulajdonos, a több járművét pedig sofőr híján nem is üzemelteti.
Dittel Gábor tájékoztatása szerint a nemzetközi személyszállításban az ágazaton belüli magasabb jövedelemhez lehet jutni. A különjáratokon sem lehet rosszul keresni, csak vállalni kell a szezonalitás kockázatát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.