Beszüntetné a sumákolást a Spotify
H. GY. | Úgy tűnik, a világ legnagyobb előfizetői táborát magáénak tudó skandináv zenei megosztó, a Spotify megtalálta a családi előfizetési csomagok ellenőrzésének hatékony módját. A cég azt közölte, hogy a jövőben szigorúbban ellenőrzi a csoportos előfizetéseinek felhasználóit, mert az utóbbi időben egyre több olyan hozzáférést biztosító csomagot értékesített, amelyet nem családok, hanem barátok vagy kollégák használnak – megkerülve a szolgáltatás szellemiségét és szabályrendszerét.
A dolog érdekessége, hogy a videómegosztóknál is sok ilyen csomag létezik, sőt van, ahol az előfizetést tulajdonképpen korlátlanul használhatja bárki, akinek az előfizető megadja a belépéshez szükséges jelszót és felhasználónevet. Ha a Spotifynak bejön az új ellenőrzési rendszer, a többi streamingszolgáltató is nagy valószínűséggel áttér erre, ugyanis túl sok pénz folyik ki a családtagok, barátok vagy ismerősök jogtalan hozzáférése miatt. A skandináv cég ugyan egyelőre manuális ellenőrzésről beszél, méghozzá úgy, hogy összeveti a családi csomagok felhasználóinak IP-címét és a GPS-adatokból hozzáférhető általános tartózkodási helyét, amely hosszabb távon rávilágíthat arra, hogy a felhasználók valóban egy háztartásban élnek-e, de valószínűleg van valami algoritmusa, amellyel ki tudja szűrni a sumákolókat.
Tetemes profitról van ugyanis szó. A zenei megosztó ötvenmilliós zenei adatbázisához valamivel több, mint 1500 forintért lehet hozzáférni. Ez úgynevezett offline elérést és a számok közötti léptetést biztosít egyetlen ember számára. A szolgáltatás ingyen is elérhető, de abban sok a hirdetés, és random lejátszás szerepel csak online. Mindez pedig sok esetben agyoncsapja a felhasználói élményt. A családi prémiumcsomag nagyjából 2500 forintnak megfelelő összeg, amellyel hat ember férhet hozzá a számokhoz. Ez pedig alsó hangon több ezer forintos kiesés a cégnek akkor, ha egy baráti társaság összeállva használja a családoknak kitalált rendszert.
Nagyjából ugyanez tapasztalható a videómegosztóknál is. Most azonban élesedő versenyhelyzet mutatkozik a zenei és a filmpiacon is, vagyis a szolgáltatóknál lassan befejeződik az előfizetői létszám robbanását hozó Kánaán, most már arra kell figyelni, hogy az elért piaci és profitpozíciót megtartsák. Ez pedig a szigorításban egyelőre jó iránynak tűnik, kérdés, mit szólnak hozzá az előfizetők.


