BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Termel a Mol új gumibitumen-üzeme

Megnégyszerezte gumibitumen-gyártó kapacitását a Mol Zalai Finomítója. Kínálatából mostantól a javításokon felül új, hosszabb utak építésére is futja.

A Mol Nyrt. évi 20 ezer tonnára növelte a Zalai Finomító eddig évi 5 ezer tonnás gumibitumen-gyártó kapacitását. A beruházás hárommilliárd forintba került, ennek háromnegyede a társaság saját forrásából, negyede az állam Nagyvállalati beruházási támogatási programjából származott. A most átadott új üzem építését a társaság tavaly kezdte meg a megnövekedett keresletre reagálva, amelyet eddig a 2013 óta működő, még kísérletinek épített gyárából szolgált ki.

Maga a projekt nagyobb súlyú a kapacitások megnégyszerezésénél. Egyik jelentőségét az adja, hogy olyan útépítő anyag kínálata bővül, amelynek jó tulajdonságai által sokkal kedvezőbb minőségű aszfaltutak építhetők, mint a hagyományos bitumenekkel. A gumibitumen felhasználásával épített aszfaltút a gyártó tájékoztatása szerint a hagyományos aszfaltnál jobban tűri a hőingadozást, az ilyen utak ritkábban károsodnak, és az élettartamuk nagy igénybevétel mellett is hosszabb.

A jobb minőségű utak a biztonságosabb közlekedéshez is hozzájárulhatnak. További előny a városi környezetben, hogy a gumibitumenes úton kisebb a menetzaj. Igaz – mint a Világgazdaság a Moltól megtudta –, a gumibitumenes aszfalt kicsit drágább a hagyományosnál, de ezt ellensúlyozzák a felsorolt előnyös tulajdonságok, amelyek révén akár kisebb is lehet az útkarbantartás fajlagos költsége.

A termék és a gyártástechnológia a Pannon Egyetem és a Mol közös termékfejlesztése, 2009-ben nyert szabadalmi oltalmat. A szabadalommá érett tudás, az új, évi 20 ezer tonna kapacitású üzem és a gyártói tapasztalatok lehetőséget teremtenek annak is, hogy a jövőben a termék mellett a gyártótechnológiát is értékesíteni lehessen. Gumibitument – amely a bitumen és a használt gumiabroncsokból előállított gumiőrlemény keveréke – más országokban is használnak, ám például az amerikai technológiával a terméket csak kisebb adagokban, az útépítés helyén érdemes előállítani, mert rövid időn belül elveszíti a felhasználáshoz szükséges tulajdonságait, és az alkalmazása speciális infrastruktúrát is igényel. A magyar fejlesztésű technológiával készült – kémiailag stabilizált – gumibitumen viszont szállítható, tárolható, a már ismert bitumenekhez hasonlóan felhasználható, így nagyüzemi mennyiségben is előállítható.

A Mol új termékét a kisebb útfelújítások után nagyobb útépítési beruházáshoz 2014-ben használták először. A Villány közelében új nyomvonalon épített, több mint négy kilométer hosszú út minden aszfaltrétegéhez gumibitument használtak.

A még hiányos szabályozási háttér miatt a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. engedélyezte a felhasználást a korábbi kedvező tapasztalatok alapján. Azóta a gumibitumen felhasználásának műszaki szabályozása is teljessé vált. Az innovatív útépítési anyagot ma már az ország úthálózatán mintegy száz különböző helyen, körülbelül 150 kilométeren koptatják az autósok. Ezen haladnak egyebek között a pesti alsó rakpart XIII. kerületi szakaszának másfél kilométeres részén, a Budaörsi úton, a Villányi elkerülő úton, az M25-ös, az M76-os és az M85-ös autópálya egyes szakaszain, valamint több egy számjegyű főút felújított szakaszán.

A zalaegerszegi bővítés másik jelentőségét az adja, hogy a piac egyre nagyobb mennyiséget igényelt az útfelújításokhoz és az új utak építéséhez. Az új üzem már annyi gumibitument kínál, amennyivel megépíthető egy kétszer egy sávos új főút mindhárom aszfaltrétege 200 kilométer hosszan, vagy felújítható vele egy ugyanilyen út felső rétege hatszáz kilométeren. Erre alapozva megszületett az első nagy üzlet is: az M83-as autóút Győr és Pápa közötti szakaszán mintegy 13 ezer tonna gumibitument használnak majd fel. A Mol további gyorsforgalmi utakról is egyeztet a beruházókkal. Becslése szerint a zalaegerszegi finomító kibővített kapacitása a hazai útépítés bitumenigényének a 10-15 százalékát fedi le. Nagy súlyú a beruházás környezetvédelmi hatása is: a Mol évi 3000 tonna gumiőrleményt hasznosít majd újra a saját anyagában a hazai és nemzetközi innovációs, díjakkal jutalmazott technológiával, ezzel pedig mintegy félmillió hulladékká vált gumiabroncstól, az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százalékától szabadítja meg az országot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.