BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nyár végére megszépül a Nyugati tetőszerkezete

VG | Korábban sosem látott összértékű vasúti fejlesztések fejeződnek be az idén Magyarországon, az év végéig mintegy 700 milliárd forintnyi beruházás átadásával válik még versenyképesebbé a hazai vonatközlekedés – idézi Mosóczi Lászlót, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát az MTI. A budapesti elővárosi vasútvonalak például több mint száz kilométeren újulnak meg.

Az államtitkár jelezte, hogy az új uniós pénzügyi ciklusban Magyarország közösségi társfinanszírozással összesen akár 2000 milliárd forintot is fordíthat a vasútra, az összeg sikeres lekötése érdekében a kormány tavaly nyár végén 32 milliárd forintot biztosított húsz vasúti fejlesztés tervezéséhez. Az előkészítési projektek mintegy 1000 milliárd forint forrásigényű kivitelezési munkák megkezdését alapozhatják meg, lehetőség szerint már 2022 elejére.

Mosóczi László ismertette, hogy a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs és a Rákos–Hatvan között lezáruló korszerűsítések összköltsége meghaladja a 335 milliárd forintot. A MÁV decemberben 20 milliárd forintot kapott a Vecsés–Üllő, Üllő–Monor nyílt vonali szakaszok és Monor állomás pályafelújítására. A nyár végére fejeződik be a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes körű felújítása, és az utascsarnok belső műemléki rekonstrukciója, a Keleti pályaudvaron korszerű, akadálymentes utascentrum létesül.

Az idén befejeződik a Püspökladány–Ebes szakasz felújítása. Az Észak-nyugati Gazdasági Övezet vasúti megközelítésének javításával Debrecen még vonzóbb célpontja lehet a munkahelyteremtő beruházásoknak. A Balaton déli partján a vonatközlekedést nem zavarva végzik el a több ütemben zajló átfogó korszerűsítés legutolsó simításait. Az északi parton a nyári főszezon kezdetére 55 kilométeren villamosítják a Szabadbattyán–Balatonfüred szakaszt. A fejlesztés első ütemét újabbak követik majd, a Tapolca–Keszthely irányú folytatás előkészítése jelenleg zajlik. Középtávú cél a Balaton vasúttal való körbejárhatóságának megteremtése.

A nemzetközi vasúti átjárhatóság fejlesztésére Magyarország egy tavaly nyári döntéssel a Kelenföld–Hegyeshalom vonalon az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból nyert támogatást. A magyar és az osztrák főváros közötti vasúti kapcsolatot 25 milliárd forint értékű biztosítóberendezés-, központi forgalomirányítási és egyéb rendszerfejlesztések gyorsítják. Folytatódik a járműállomány minőségi cseréje, akár újabb tíz darabbal bővülhet a MÁV emeletes motorvonatainak flottája. A 600 ülőhelyes, Stadler KISS típusú járművekből összesen negyven érkezik a tervezett ütemezés szerint 2022 végéig. Az idén állnak először forgalomba a nemzeti vasúttársaság által fejlesztett és gyártott első osztályú IC+ kocsik.

A környezetkímélő vasúti árufuvarozás részarányának növelése érdekében 2025-ig mintegy 30 milliárd forintot különítenek el az ágazat számára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.