Hogyan zárta 2020-at a Tungsram Operations?
A tavalyi Covid-pandémia az egész világon cégek százezreinek okozott sokkot az értékesítésben és a gyártásban, és az igények is kiszámíthatatlanabbak lettek. A Tungsram sem volt kivétel: a 2020-as 71,5 milliárd forintos értékesítésünk 8 százalékos forgalomcsökkenésnek felel meg, ha a forintgyengülés hatását figyelmen kívül hagyjuk. A világjárvány leginkább az autólámpa-gyártó ágazatunkat érintette, amelynél dollárban 2019-hez képest 29 százalékos volt a visszaesés, míg a general lighting (általános világítástechnika) üzletágban, szintén dollárban, 16 százalékos. Érdekesség, hogy a járvány az észak-amerikai értékesítésünkre éppen ellenkezőleg hatott, mert az otthoni fogyasztás növekedése miatt partnereink révén 5 százalékkal nőtt az eladásunk. Adózott eredményünk azonban a járványhatás következtében 7,5 milliárd forint veszteség lett. Jó hír ellenben, hogy működni látszik a stratégiánk, amit már a 2021-es első negyedév is tükröz, ugyanis ebben az időszakban már teljesítettük kitűzött értékesítési terveinket. Épp a napokban kaptuk a hírt az autólámpa-csapattól, hogy sikerült egy nagyobb, többéves üzletet megkötni, tehát a kilábalás jelei is mutatkoznak. Persze a Covid-hatás még velünk van, és velünk lesz: a világproblémává vált csiphiány a mi LED-es termékeinket is érinti, nem is beszélve azokról a kihívásokról, amelyekkel a logisztikánk szembesült a konténeres szállítások fennakadásai miatt.
Mely területeken és mennyit sikerült megtakarítani a járvány kedvezőtlen hatásainak mérséklésére?
A munkahelymegtartó akciótervnek nevezett intézkedés keretében tavaly három hónapig 20 százalékkal csökkentettük a szellemi munkavállalók fizetését, nem volt béremelés, és a cafeteriakifizetések egy része is elmaradt. Állami támogatásokat is igénybe vettünk, így a Kurzarbeitet és a k+f-állomány megtartásának támogatását, ami nagyban segítette a munkaerő megőrzését. Erős költségtakarékosságot vezettünk be az egész cégnél a működés takarékosabbá tételével – ezt szerintem minden komolyabb vállalat megtette a világon 2020-ban. A működési költségek lefaragásával 18 százalékos költségmegtakarítást tudtunk elérni.
Hogyan teljesítettek az új üzletágak, tevékenységek (világítási projektek, agritech, okosvárosszoftver, beltéri navigáció)? Az egészségügyi piaci megjelenés mennyiben ellensúlyozta a világítótestek piacán elszenvedett kiesést?
Az idei év második felétől vár változást a cég. A korábban már meghirdetett és most is érvényes stratégiánk szerint két év múlva már csak bevételünk 50 százaléka származik a világítástechnikából, amelyről 125 éve ismertek vagyunk. A forgalom másik fele az új ágazatokból származik. Ilyen a teljes világítási felújítást és energia-korszerűsítést végző solution ágazat, a beltéri növénytermesztésben máris világszínvonalú az agritech vagy a lámpagyártásban szerzett tudást kamatoztató high tech alkatrészek és szolgáltatások üzletág. Ezek alakuló sikertörténetek máris számos ígéretes mérföldkővel, ám átütő üzleti eredmények az idei évtől várhatók. A 2020-as árbevételünk 20 százaléka már az új üzletágakból származott. Az alkatrészek üzletág például jelentősen átalakította portfólióját, bevételének 70 százaléka már nem a világítástechnikai megoldásokból származik. Egészségügyi portfóliónk a Covidra adott válasz, mivel friss üzletág, felfutási szakasza még nem tudja ellensúlyozni a tradicionális lámpák iránti kereslet számottevő csökkenését.
Milyen eredmények születtek a megcélzott közel-keleti terjeszkedés terén?
A Közel-Kelet a Tungsram önállóvá válása óta az egyik legfontosabb célpiacunk, mivel a régió sok országában ismerősen cseng a Tungsram név. Abu-Dzabiban céget alapítunk, és a beltéri mezőgazdasággal kapcsolatos megoldásainkról folytatunk tárgyalásokat. Több nagyobb kültéri világítási tendert is megnyertünk a régióban, ezek közül az utolsó projektet is hamarosan befejezzük, tehát ez is optimizmusra ad okot. Stratégiánk egyik fontos eleme, hogy folyamatosan kutatunk, tájékozódunk a régióban – ahogyan a világon máshol is –, hogy hol mutatkozik olyan óriásberuházás vagy regionális infrastruktúra-fejlesztési szándék, ahol szerepet kaphatnak az adatvezérelt megoldásaink. Olyan országokat keresünk, amelyek régiós központnak számítanak. A Tungsram egyébként disztribúciós hálózata révén száz országban aktív, de ez másfajta jelenlét, hiszen sok helyen előnyben részesítik a hazai gyártást, a helyi hozzáadott értéket, ezért helyi céggel jobbak az esélyeink.
Tavaly teljesen lezárult a leválás a GE-ről?
Igen, lezárult, és hadd mondjam el, hogy ez a folyamat példa nélküli a hazai gazdaságban: önállóvá válni az egyik legnagyobb globális nagyvállalat részlegéből hatalmas feladat volt. Elsőként pénzügyi rendszereinket függetlenítettük, majd informatikai rendszereink többi részét tettük önállóvá. Az IT-csapat páratlan munkát végzett.
Melyek a fő idei fejlesztési, beruházási tervek?
A Tungsram a jelen legfontosabb kihívásaira keres válaszokat: élelmiszer-ellátás és -biztonság, alacsonyabb energiafelhasználású, élhető környezet, valamint fertőzésmegelőzés – röviden ezt hívjuk emberi jóllétnek. Jó példa minderre az egy hónapja átadott vertikális farmunk, amely olyan értelemben az első Közép-Európában, hogy kutatási céllal jött létre az ITM támogatásával. Erre építve a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel közös kutatóintézetet és kihelyezett tanszéket hozunk létre, hogy összekössük a kutatás-fejlesztést a piacképes innovációval. Az itt születő közös kutatásokat – amelyeket más egyetemekkel is végzünk – képesek vagyunk globálisan piacképes termékekké és szolgáltatásokká formálni. A vállalat az innovatív örökségére, a technológiai és anyagismereti know-how-jára is épít: tudásunk korszerű, ellátási láncunk pedig világszínvonalú. Ezáltal a Tungsram az analóg termékek felől az adatvezérelt megoldások felé mozdult el. Egyre többször kulcsrakész vagy end-to-end megoldásokat kínálunk világítás-korszerűsítési és smart területeken, olyannyira, hogy alternatív finanszírozási módszereket is tudunk társítani mindehhez. Elmélyítjük a kapcsolatokat a körülöttünk szerveződő startup- és kkv-közösséggel is. Még hadd említsem meg, hogy az idén 125 éves a Tungsram, amelyet 1896-ban, a millennium esztendejében alapítottak, és 120 éve települt Újpestre, ahol jelenleg is áll a központunk. Mindennek szolid megünneplésére is készülünk, inkább az év második felében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.