BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz lesz Ghosn utódját megtalálni

Átszervezik cégvezetésüket a Ghosn-botrányban érintett autógyártók. A befektetőket és az árfolyamokat sokkolta az üzletember letartóztatása.

Súlyosan érintette a japán gépjárműipart, hogy hétfőn letartóztatták Carlos Ghosnt, a Nissan, a Renault és a Mitsubishi vezérigazgatóját. Az üzletembert a Nissan már eltávolította pozíciójából, vélhetően hamarosan az autóipari konszern másik tagja, a Renault is így tesz majd. A Mitsubishi egyik leányvállalatának vezérigazgatója, Maszuko Oszamu tegnap hangsúlyozta: nehéz lesz Ghosn nélkül irányítani a vállalatcsoportot. Szerinte a Mitsubishinél és a Nissannál egyszerűbb a helyzet, a Renault-nál viszont nehezebb lesz új vezérigazgatót találni.

A japán ügyészség 177 millió dolláros pénzügyi visszaéléssel gyanúsítja Carlos Ghosnt. A vád szerint a vezérigazgató hazudott jövedelembevallásában, és saját javára használta fel a cég anyagi forrásait. A botránnyal érintett három vállalat részvényárfolyama folytatta a hétfői zuhanórepülést, a Renault jegyzése bő 3 százalékot, a Nissané közel 6 százalékot, míg a Mitsubishié 7 százalékot esett tegnap. Tegnap már a francia kormányzat is sürgette a Renault-t, hogy nevezze meg a bukott üzletember utódját. Bruno Le Maire pénzügyminiszter egy rádióinterjúban ismertette: meggyőző erejű bizonyítékok hiányában ugyan nem kezdeményezték Ghosn felállítását a Renault igazgatótanácsából, de szeretné, ha „órákon belül előállna a társaság egy átmeneti menedzsmentstruktúrával”. A francia államnak 15 százalékos részesedése van a Renault-ban, amely pedig 43,5 százalékot birtokol a Nissanban, Párizsnak tehát nem mindegy, hogyan alakul a konszern sorsa.

Közben a sajtó úgy értesült: a Nissan a saját belső vizsgálatát kiterjesztené a Renault pénzügyeire is. A piaci források szerint a lépéssel a japán gyártó szeretné a francia vállalattól való függőségét csökkenteni, esetleg jobb pozíciót kiharcolni magának a konszernen belül. A Nissan eladásai ugyanis 60 százalékkal múlják felül a Renault-ét, a csoporton belül mégis csak egy leányvállalatnak számít, és a Renault cégügyeibe 15 százalékos, szavazat nélküli részesedésén keresztül nem szólhat bele. A Nissan és a Renault szövetségét Ghosn forrasztotta össze mintegy húsz évvel ezelőtt, a csoportnak két éve lett tagja a csőd elől menekülő Mitsubishi.

A konszern célja egyértelműen a piaci elsőség megszerzése az ágazatot domináló Volkswagen–Toyota-páros elől. Ez sikerült is: ágazati adatok szerint a 470 ezer embernek munkát adó francia-japán konszern tavaly 10,6 millió járművet adott el, míg a Toyota csak 10,5 milliót. A piaci szereplők és az elemzők szerint viszont Ghosn nélkül szét is eshet a vállalatcsoport.

Egyre több súlyos visszaélésre derül fény

A sokáig a megbízhatóság mintaképének számító japán versenyszektor több kínos ügybe futott bele az elmúlt időszakban, alaposan megtépázva a japán vállalatok hírnevét. Tavalyelőtt kiderült, hogy a Mitsubishi, a Suzuki, a Yamaha, a Mazda és számos kisebb japán gyártó nyakig benne volt károsanyag-kibocsátási értékek manipulálásában. Tavaly csődeljárást indítottak a Takata ellen, a vállalat nem bírta anyagilag

a kártérítési pereket, amelyeket a

selejtesen forgalomba hozott légzsákjai miatt akasztottak a nyakába. A Toshiba pedig könyvelési botránya miatt majdnem csődbe ment. Tavaly ősszel robbant ki a Kobe Steel botránya: a vállalat évekig hamis minőségi bizonyítványokkal árulta alumínium- és acéltermékeit.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.