Recep Tayyip Erdogan elnök a törökök hatvanéves álmát valósítja meg azzal, ha az utolsó csavarig saját fejlesztésű autók révén függetleníti az országot a világtól. A pénteken hivalkodó külsőségek közepette leleplezett elektromos hajtású prototípusok – egy városi terepjáró és egy szedán – kívülről tetszetősek, a menetteljesítményükről azonban nem sokat tudni, mert az elnök a tesztvezetés alatt nem lépte túl a tíz kilométer per órás tempót. A TOGG néven futó típusra biztos jövő vár, Ankara máris harmincezret rendelt belőle, pedig Bursában csak 2022-ben indul be a sorozatgyártása. Az állami hátszéllel indított projekt a következő évtizedben 3,7 milliárd dollárjába kerül a részt vevő öt cégnek, amely vegyes, de tőkeerős hátteret biztosít ahhoz, hogy Erdogan betarthassa az ígéretét.
Az önálló autógyártásba önkéntesen való beszállás a presztízsokokat leszámítva nehezen összeegyeztethető a Turkcell mobilszolgáltató vagy a Vestel tévégyártó anyacége (Zorlu) profiljával, szerepvállalásukat épp ezért masszív árfolyameséssel honorálták a piacon. Reagálva egyúttal arra, hogy az állam a projektet adókedvezményekkel és a helyi infrastruktúra kiépítésével támogatja, a kockázatokat viszont a résztvevők, például az itt összeszerelést végeztető külföldi cégek – Ford, Fiat Chrysler, Renault, Toyota, Hyundai – vállalják. Emlékezetes, hogy a kurdok elleni török agresszió miatt a Volkswagen más helyszínt keres az eredetileg ide tervezett gigantikus, elektromos autókat gyártó üzeme számára. A Török Autógyártó Kezdeményezés Csoport, azaz a TOGG az említettek mellett a török–katari befektetési alapot (BMC) és két, autóiparhoz több szálon kötődő holdingot (Anadolu és Kiraca) fog össze. Erdogan elképzelései szerint az évi 175 ezres kapacitású üzem exportra is termel majd, és a TOGG-ból válhat Európa Teslája.
A Tesla a saját útját járja, potenciális riválisok egyelőre nem veszélyeztetik a piacát. A cég első külföldi gyárában már javában folyik a termelés. A sanghaji Gigafactoryt rekordidő, tíz hónap alatt húzták fel, az itt gyártott első 15 darab Tesla Model 3-ast ma adják át ünnepélyesen. A gyár kapacitását évi 250 ezer járműre tervezték, a Model Y városi terepjáróból is innen látják el az ázsiai piacot. Kínában az idén 1,3 millió elektromos autót adtak el. Hathatós állami hátszélre a Tesla sem panaszkodhat, az alapáron 50 ezer dollárba kerülő, január végi szállításra ígért Model 3-as vásárlóit adókedvezményben részesítik, a gyártást pedig gyakorlatilag a kínaiak pénzelik. Most jelentették be például egy 1,29 milliárd dolláros hitelkeret megnyitását, amelyet egy állami hátterű bankkonzorcium dob össze. Ezt 330 milliós friss, piaci finanszírozással is kiegészíthette Elon Musk cége. A Tesla árfolyama eközben tíz dollárral lépte át azt a 420 dolláros szintet, amelyet Musk tavaly augusztusban a tőzsdei kivezetés határpontjaként nevezett meg egyik homályos Twitter-üzenetében. Az álhír miatt Muskot megbüntette a tőzsdefelügyelet, és meg kellett válnia elnöki pozíciójától.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.