BUX 50,961.25
-2.68%
BUMIX 4,273.42
-0.99%
CETOP20 2,251.73
-3.61%
OTP 17,135
-4.62%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-4.38%
-0.26%
-1.21%
ZWACK 16,500
-0.60%
0.00%
ANY 1,530
-0.65%
RABA 1,365
-1.80%
-2.18%
-1.63%
+2.72%
+1.57%
-1.79%
+6.33%
-0.47%
-1.52%
-1.71%
OTT1 149.2
0.00%
-2.07%
MOL 2,450
-0.97%
+2.33%
ALTEO 1,750
-1.13%
0.00%
+0.84%
EHEP 1,670
-5.92%
0.00%
-3.08%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+2.20%
-0.12%
+4.93%
0.00%
SunDell 39,000
0.00%
-4.84%
-2.22%
-2.87%
0.00%
+0.51%
-1.47%
Forrás
RND Solutions
Agrár

Kénytelenek rálépni a fékre az etanolgyártók

Az Egyesült Államokban a kínaiak által felvásárolt takarmánykukorica, Brazíliában a szárazság miatt megcsappant cukornád termés okoz gondot az etanolgyártóknak. Helyzetüket nem segíti az üzemanyagárak szárnyalása sem.

Jelentősen csökkenti etanol termelését a következő hónapokban a világpiac két legnagyobb szereplője, Brazília és az Egyesült Államok. Az ok:

az üzemanyaggyártáshoz alapanyagként használt kukorica és cukornád iránti kereslet gyors felfutása, s ennek egyenes következményeként a termény megdrágulása.

A takarmánynövényeket az állattartók a várható ellátási hiányra gondolva már lábon felvásárolják, nem szólva arról, hogy az afrikai sertéspestistől lassan megszabaduló és a hústermelést ismét felfuttató Kína minden egyes szem kukoricára vevő, s ez a jegyzésárakban is megmutatkozik. A chicagói árutőzsdén a kukorica határidős jegyzése nyolc éves csúcson van, az etanolé pedig 2014-ben járt ennyire magasan.

Paradox módon az etanol a jelenlegi árkörnyezetben nem tudja ellátni hagyományos küldetését, azt hogy a benzinhez adagolva csökkentse annak árát és beállítsa az oktánszámot

– hangsúlyozza Scott Irwin, a University of Illinois professzora. A benzin gallonjáért ugyanis átlagosan 3 dollár feletti összeget kérnek Amerikában, ez hét éves csúcs a helyi autós szövetség (AAA) adatai szerint, míg Brazíliában 4,06 dollárnál jár a mutató, pár centtel elmaradva a mindenkori rekordtól.

Fotó: ERIC PIERMONT / AFP

A világpiaci etanolexport háromnegyedét adó két ország termelői számára a benzinárak elszállása tehát gondot jelent. Az Energiainformációs Ügynökség (EIA) adatai szerint az amerikai etanoltermelés az áprilisi 537 ezer hordós napi átlagról feljött egymillióra, de innen legfeljebb araszolgathat felfelé a hiány miatt, de Geoff Cooper, Megújuló Üzemanyagok Gyártói Szövetségének elnöke szerint a 2018-as, 2019-es kibocsátás közelébe sem érhetnek. Az etanolgyártók 5,2 milliárd véka (egy véka = 35,2 liter) kukoricát tárolnak be az idei évre, ez szintén negatív rekord 2013 óta.

Brazíliában a cukornáddal van a probléma, a mostani idényben becslések szerint 7 százalékkal kevesebb terem a vetésterületet sújtó aszály miatt.

A feldolgozóknak pedig most jobban megéri, ha cukrot állítanak elő a terményből, ez is visszafogja az etanolgyártást. A gallononként rekordközelbe, 2,55 dollárra drágult etanolnak biztos piaca van, amíg kötelező 27 százalékos arányban a benzinhez kell adagolniuk az üzemanyag-kereskedőknek. Utóbbiak a bekeverési arány csökkentéséért lobbiznak, hogy költségeiket mérsékelhessék. Hivatkozhatnak arra is, hogy az etanolkínálat az idén 6 százalékkal, 28,2 milliárd literre csökkenhet a termék kereskedelmével foglalkozó StoneX prognózisa szerint.

Trump visszavonult fújt

Az agrárium és az olajipar konfliktusát Donald Trump sem tudta rendezni, a klímavédelemre nem sokat adó volt amerikai elnök a kukorica termelőknek annyival kedveskedett, hogy az etanol 15 százalékos bekeverését az egész évben lehetővé tette, noha annak téli használata a környezetre igencsak káros és a 10 százalék feletti adagolás eleve motorkárosító hatású. Az olajipar is ezzel érvelt, végül a novemberi újraválasztására számító elnök jobbnak látta jegelni a problémát a kampányban. A Biden adminisztráció érdemben még nem foglalkozott a kérdéssel. Amerikában a kukorica csaknem 40 százalékát etanolgyártásra használták fel eddig.

 

Kapcsolódó cikkek