Magyarországon tíz használt autóból négyet Németországból importálnak – derül ki a CarVertical autóipari adatszolgáltató cég legújabb kutatásából. A felmérés ismét rávilágított, hogy számos személygépjármű kerül át egy másik országba egy-egy tulajdonoscsere során, különösen igaz ez a kelet-európai használtautó-piacra, melynek nagy részét a Nyugat-Európából érkező kocsik teszik ki. Kontinensünkön a legtöbb használt autót a németek exportálják, a helyzet Európa különböző részein azonban eltérő. 

20200522 DebrecenHasználtautó kereskedés illusztráció.Fotó: Mirkó István (MI)Magyar Nemzet 20200522 MN Debrecen használtautó kereskedés illusztráció  Magyar Nemzet fotó:Mirkó István
Fotó: Mirkó István / Magyar Nemzet

Nálunk a használt autók 

  • 39,4 százaléka Németországból,
  • 16,8 százaléka Olaszországból,
  • 7,9 százaléka Franciaországból,
  • 7,5 százaléka Belgiumból és
  • 6,2 százaléka Ausztriából jön.

A számok a CarVertical platformján található, több mint egymillió járműtörténeti jelentésből származnak, ám a vállalat hozzáteszi, hogy ez a kimutatás nem feltétlenül tükrözi a tényleges magyarországi regisztrációs statisztikákat. 

„A használtautó-vásárlók elsősorban Németországban keresnek gépkocsikat, mivel úgy tartják, hogy 

a német sofőrök jobban vigyáznak az autójukra, mint bárki más.

Az általános vélekedés szerint a legnagyobb használtautó-piacon a tulajdonosok ugyanis nem mulasztják el a műszaki ellenőrzéseket, időben elvégzik a minőségmegőrző javításokat, és jellemzően jobban felszerelt járműveket vásárolnak” – mondta Matas Buzelis, a CarVertical autóipari szakértője. 

A magyarok bíznak a német márkákban

A Volkswagenek esetében még mindig jól csengő típus a Golf, a Passat, a Polo és a Transporter, ezek generációkon át jó eladási számokat biztosítottak. Az Opelnél meg az olyan legendás modellek, mint az Astra (F, G, H, J, K), a Corsa (B, C, D, E, F), a Meriva, a Zafira, a kishaszonszegmensben pedig a Vivaro vagy a Movano, töltik be ugyanezt a szerepet. Mindkét német márkánál továbbra is fontos szempont a kedvező árú és megbízható alkatrészellátás, illetve a kimagasló ár-érték arány – mondta nemrégiben a Világgazdaságnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Az autók állapotát és a leggyakoribb problémákat nagymértékben befolyásolja, hogy melyik területről érkeznek. A skandináv államokból – például Svédországból – származó kocsiknál gyakran fordul elő korrózió az éghajlatra jellemző hó és fagy, valamint az utak sózása miatt – írják.

Olaszországban ezzel szemben nem okoz gondot a rozsdásodás, viszont sok használt jármű fényezése fakul ki az erős napsugárzás miatt. Általánosságban tehát elmondható, hogy az extrém hőmérséklet-változások nem tesznek jót az autónak. Többek között ez is megmagyarázza azt, hogy miért kedvelik különösen a német járműveket a magyarok: ott ugyanis enyhe az éghajlat, jó állapotúak az utak, így lényegesen kevesebb a korrózió, a kifakult festék, illetve a felfüggesztési probléma. 

A használtautó-import alakulása 2022 és 2023 első fél évében

A CarVertical figyelmeztet: a határokon átnyúló adásvételek azonban számos kockázatot rejthetnek, mivel amikor egy autó egy másik országba kerül, nehezebb nyomon követni a múltját. A legtöbb helyen nem adják ki a járműtörténeti adatokat, vagyis 

könnyen előfordulhat, hogy egy gépkocsi súlyos károkat szenved Németországban vagy Belgiumban, majd Magyarországon újjászületik.

A Market Transparency Index szerint hazánkban a CarVertical platformon ellenőrzött autók 55 százalékát érte korábban baleset, és 12,7 százalékának hamisított a futásteljesítménye. Ezek a statisztikák azt bizonyítják, hogy hazánkban a használtautó-piac korántsem átlátható, ezért jó, ha a vásárlók tisztában vannak a csalások gyakoriságával. A járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatók éppen ezért támogatást nyújtanak az eladóknak.