BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar autópiac legnagyobb dilemmája: venni vagy nem venni?

Az autóvásárlással kacérkodóknak érdemes elgondolkodniuk, hogy ténylegesen megjelenjenek-e a piacon, mivel az árazás most konszolidáltabb, és a forint árfolyama is nagyobb eséllyel fog tovább gyengülni az év második felében, mint erősödni. Ez utóbbi ráadásul egy következő drágulási hullámhoz vezethet a Világgazdaság által megkérdezett szakértő szerint. Halász Bertalan azt is elmondta, hogy a finanszírozást fontolgatók a jelenlegi kamatkörnyezetben továbbra sincsenek jó helyzetben, ezért talán célszerű lenne kivárniuk, noha a mindent elsöprő akciókra 2023 hátralevő részében sincs garancia.

„Jelentős engedményekkel próbálják visszacsalogatni a potenciális vevőket az új autók esetében, a különböző márkák egymás alá licitálva fogják meg az ügyfeleket. Miután e szegmens mozgását a használtautó-piac is követi, már ott is érezhető az árkorrekció. A vásárlást tervezőknek tehát érdemes elgondolkodniuk, hogy ténylegesen megjelenjenek-e a piacon, mivel az árazás most konszolidáltabb, és a forint árfolyama is nagyobb eséllyel fog tovább gyengülni az év második felében, mint erősödni. Ez pedig egy következő drágulási hullámhoz vezethet” – mondta a Világgazdaságnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

20230108 BudapestFővárosi Autópiac fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld20230108 Budapest
Fővárosi Autópiac 
fotó: Németh András Péter NAP Szabad Föld
Egyre öregebb autók járják a magyar utakat, és ez még egy jó ideig nem fog megváltozni.
Fotó: Németh András Péter / Szabad Föld

A magas kamatok mindenesetre senkinek sem kedveznek, főleg nem azoknak, akik finanszírozással szeretnének járműhöz jutni, ezért mégiscsak érdemes lehet kivárni, hogy a második fél évben elindulnak-e a kamatcsökkentési folyamatok, és ha igen, milyenek – tette hozzá.

A jelenlegi, bizonytalan kamatkörnyezetben azonban képtelenség megmondani, hogy esetlegesen milyen mértékű akciók lesznek, így erre játszani nem biztos, hogy célszerű

– hívta fel rá a figyelmet Halász. 

Júniusban a DataHouse kimutatása szerint 9422 import használt személygépkocsi került hazai forgalomba, és bár ez az előző hónaphoz képest 2 százalékos a növekedés, a tavaly júniusi mennyiségtől még mindig jócskán, 12 százalékkal elmarad. A másik beszédes adat az itthoni adásvételek száma, amely már májusban átlépte a 74 ezret, vagyis a magyarok leginkább a honi felhozatalból választanak.

A használtautó-import alakulása 2022 és 2023 első fél évében

Decemberben az autóparkunk átlagéletkora meghaladta a 15 évet (15,4), míg 2007-ben ez az érték még csak 10,3 volt. Az elmúlt másfél évtizedben jól érzékelhetően öregszik az utakat járó állomány, és várhatóan 2023 sem hozza el a trendfordulót – mutatott rá a szakember, akitől azt is megtudtuk, hogy a használtautó-piacon jelenleg felemás hangulat uralkodik: „A kereskedők az elmúlt időszakban feltöltötték a készleteiket, a fogyasztók egy része mégis kivár. 

Egymillió forintos értékhatárig a vevők még mindig aktívak, hárommillió forint felett azonban az értékesítést már nagyon megnehezíti a megdrágult finanszírozás.”

A fiatal prémiumkategóriában eközben jelentős árverseny alakult ki az eladók között, ez pedig a korábbinál jobb alkupozíciók biztosít a fogyasztóknak. Azok a magánszemélyek viszont, akik a korábbi felpörgetett árakon kívánják beszámíttatni a kocsijukat, jó eséllyel csalódni fognak – jegyezte meg. 

A GKI keresletet előre jelző modellje az elmúlt évben azt mutatta, hogy a háztartások el fogják halasztani a legdrágább használati cikk, vagyis az autó vásárlását a következő időszakban. Ugyancsak azt prognosztizálták tavaly ilyenkor, hogy a használtautó-piac növekedése az idei második fél évben vissza fog esni, emellett pedig az árak is lefelé mozdulhatnak. Ezzel kapcsolatban Halász Bertalan megjegyezte, hogy a folyamatok eddig nagyrészt az előrejelzés szerint zajlanak. A kérdés, amely jelenleg mindenkit foglalkoztat, inkább az, hogy az értékesítési darabszámok innen vajon milyen irányba fognak elindulni. A statisztika ugyanis nem minden esetben mérvadó, sok helyen még mindig 2021-ben, 2022-ben megrendelt kocsikat szállítanak le, felsrófolva ezzel az eladási számokat. Ennek az egyik legnagyobb haszonélvezője itthon a Skoda, az Octaviáját például úgy veszik honfitársaink, mint a cukrot. 

A használtpiacon eközben idén három márka dominál, a Volkswagen, az Opel, valamint a Ford. Az első kettő már egy ideje kibérelte magának az első két helyet, a Suzukik közül pedig a Swifteket szeretjük a legjobban.

A legnépszerűbb használt autók a Jóautók.hu-n
 

„A VW esetében még mindig jól csengő típus a Golf, Passat, Polo és Transporter, ezek generációkon át jó eladási számokat biztosítottak neki. Az Opelnél meg az olyan legendás modellek, mint az Astra (F, G, H, J, K), a Corsa (B, C, D, E, F), Meriva, Zafira, a kishaszonszegmensben pedig a Vivaro vagy a Movano töltik be ugyanezt a szerepet. Mindkét márkánál továbbra is fontos szempont a kedvező árú és megbízható alkatrészellátás, illetve a kimagasló ár-érték arány” – magyarázta a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Lejárt az olcsó használt autók kora Magyarországon

A koronavírus-járvány megjelenése óta megváltoztak ugyan a vásárlási szokások, de a magyar használtautó-piacot továbbra is a bizalmatlanság jellemzi. A Világgazdaság által megkérdezett szakértő szerint legalább három-három és fél, de inkább négymillió forintra van szükségünk ahhoz, hogy viszonylag problémamentes autót kapjunk itthon.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.