A detroiti nagy hármassal szemben elért győzelem után az amerikai autóipari szakszervezet (UAW) újabb célt tűzött ki magának. A szervezet elnöke, Shawn Fain vasárnap arról beszélt, hogy amikor 2028-ban a most megkötött négy és fél éves szerződések lejárnak, már nem a nagy hármassal, hanem a nagy ötössel vagy hatossal fognak szembenézni. 

Az Egyesült Államokban sok nagy autógyártó volt képes elkerülni eddig azt, hogy gyáraiban szakszervezetek alakuljanak, a Toyotától a Volkswagenig, de az UAW számára a Tesla lehet a legfőbb célpont. A világ legértékesebb autógyártója több tízezer munkást alkalmaz kaliforniai, texasi, New York-i vagy épp nevadai gyáraiban, akiknek nincs érdekképviseletük. Ráadásul az elektromosautó-gyártó sokak szerint a jövőt képviseli a General Motorsszal, a Stellantisszal és Forddal szemben. 

Tesla To Quadruple Production At Gruenheide PlantGRUENHEIDE, GERMANY - JULY 17: A stop sign stands near the Tesla logo at the Tesla factory on July 17, 2023 near Gruenheide, Germany. Tesla will reportedly present its plans tomorrow to expand production at the factory, from thee current level of approximately 250,000 cars per year to one million. The plan calls for the construction of a new assembly hall that will be the size of 60 soccer fields, which is likely to draw opposition from local communities.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Fotó: Getty Images

A 20 ezer főt foglalkoztató, kaliforniai, fremonti gyárban már az UAW szervezőbizottsága is megalakult, hogy megkezdje a szakszervezet létrehozását. Nem lesz azonban könnyű dolguk, hiszen 

a céget vezető hírhedten szakszervezet-ellenes, és a legutóbbi érdekképviseleti kampányban részt vevők többsége már nem dolgozik a gyárban. 

A fremonti üzemben ugyan korábban már jelen voltak a szakszervezetek, ám akkor még nem a Tesláé volt az üzem, hanem a Toyota és a GM működtetett ott közös gyárat. A GM csődeljárása 2009-ben, majd a Toyota továbbállása egy évvel később azonban kiürítette a gyárcsarnokot, amit ekkor szerzett meg a Tesla.

A legutóbbi szakszervezeti kampányt 2016-ban indította el a Tesla egy fremonti munkása, Jose Moran, aki ellen személyesen Musk is felszólalt. 

A szervezkedés leállítása érdekében a Tesla minden legális és a munkaügyi hatóságok szerint több illegális lépést tett meg, 

így a szakszervezet alapítása még a szavazásig sem jutott el. Musk azóta számtalanszor bizonyította, hogy nem hátrál meg a jogi csaták elől, és a szakszervezetekkel szemben sem lett megengedőbb.

Azonban időközben az UAW élén ezetőváltás történt, a szakszervezet éléről eltávolították a korábbi korrupt elnököt, Dennis Williamst, akit szakszervezeti pénzek elsikkasztásában találtak bűnösnek – írja a Bloomberg. A szakszervezetek támogatottsága is ugrásszerűen nőtt az elmúlt években, így míg 2016-ban csak az amerikaiak fele támogatta őket, azóta elfogadottságuk elérte a kétharmados szintet.

Fain arról is beszélt, hogy nemcsak az autóipari munkásokért, de az egész munkásosztályért síkra szállna, és szánalmasnak minősítette a Tesla béreit, amelyek csak azt szolgálják, hogy a Muskhoz hasonló kapzsi emberek rakétákat lődözzenek az égbe. A Tesla ellen ráadásul faji diszkrimináció miatt is indult eljárás.

A szakszervezetek esélyeit növeli, hogy újabban több, korábban bevehetetlennek gondolt cégben is meg tudták vetni a lábukat, így szakszervezet alakulhatott az Amazonnál vagy a Starbucksnál is. Az UAW által elért eredmények a héten véget ért, hathetes sztrájk során szintén a szakszervezet mellett szólnak, ám várhatóan Musk sem fog visszariadni az akár illegális lépésektől sem, hogy gátat vessen a szervezkedésnek. Musknak nem csupán az Egyesült Államokban, de Németországban is meggyűlik a baja a szakszervezetekkel.