Internetcsatlakozással a vendégekért
A szállodaipar soha nem jeleskedett abban, hogy gyorsan megfeleljen a vendégek változó igényeinek -- vélekedik a Financial Times szakírója. Megállapítását azzal támasztja alá, hogy ugyan már két évtizede léteznek -- és az e-mail térhódításával hamarosan talán feleslegessé is válnak -- a faxgépek, ám a szállodák még most is vitatkoznak azon, hogy felszereljék-e szobáikat ilyen berendezéssel. A technológiai fejlődés azonban most ennél sokkal nagyobb horderejű döntésre kényszeríti az iparágat: érdemes-e költséget nem kímélve számítógéppel felszerelni a szobákat, vállalva, hogy azok rövidesen túlhaladottakká válnak?
Az amerikai Choice Hotels International egyike azon kevés társaságoknak, amelyek bejelentették: szobáik egy részében hamarosan internetes személyi számítógép várja majd az üzleti utazókat. Ennek kivitelezésére az idén májusban létrehozta a Stay Connect nevű társaságot. Mások óvatosabbak: Paul Tribolet, a Sheraton és Westin szállodaláncokat birtokló Starwood európai marketingigazgatója szerint a legtöbb vendég szívesebben használja saját laptopját. A feladat tehát "mindössze" a megfelelő csatlakozás biztosítása. A Choice ezzel szemben úgy véli, hogy igenis jelentős igény volna PC-vel felszerelt szobákra, sőt az jelentős bevételi forrást is jelenthetne. A világhálóra való gyors csatlakozás hamarosan olyan alapvető szolgáltatás lesz, mint a telefon vagy a televízió -- húzza alá Charles Ledsinger, a Choice elnök-vezérigazgatója.
Az Egyesült Államokban található 4 millió szállodai szobának jelenleg mindössze 1 százaléka van nagy sebességű internetcsatlakozással vagy számítógéppel felszerelve, és gyakorlatilag mindenki egyetért abban, hogy az igény ennél sokkal nagyobb. Megfelelő szintű csatlakozás megvalósítása egy sor társaság terveiben szerepel. A Hyatt International például 2001 májusára ígéri, hogy valamennyi szobájában kiépíti a hozzáférést, és hasonló tervekről számolt be a Thistle Hotels is. A Hilton és a Doubletree internetkioszkok kialakítását tervezi egyes észak-amerikai szállodáiban.
A magas szintű technológiai szolgáltatásokhoz persze a szükséges hátteret is meg kell teremteni, nehogy az adapterekkel kapcsolatos problémák vagy a csatlakozás lassúsága elkedvetlenítse a vendégeket. A Hyatt ennek érdekében nemrég létrehozta a "technológiai házmester" posztját: az ő feladata a laptopcsatlakozási és egyéb hasonló problémák megoldása. John Wallis, a társaság marketingért felelős alelnöke ezzel kapcsolatban kiemelte: felméréseik szerint az üzleti utazók új generációja minden más szállodai szolgáltatásnál fontosabbnak tartja a technológiai feltételek biztosítását.
Egyes iparági szakemberek ugyanakkor nem látják értelmét annak, hogy a szállodaláncok költséges technológiával tegyék vonzóbbá szobáikat. Hans Lindh, az American Express európai utaztatási osztályának vezetője például úgy vélekedik, hogy érdemesebb a cég internetes honlapjának kezelhetőségét javítani, ami nélkül a vendég azonnal a konkurenciához pártol.
---------------------------
Magyarországon még nem eléggé elterjedt az internet- és a számítógép-használat, így erre a szállodák sincsenek felkészülve. Mint a Danubius Hotels Rt. értékesítési igazgatója, Budea Ildikó elmondta, igény lenne a vendégek körében az internet használatára. Ez ma már nem csak az üzletemberekre, de a turistákra is igaz, főként ha az USA-ból érkeznek. E-mail üzenetet küldeni ugyanis gyors és kedvelt megoldás körükben, de sokak számára kulcskérdés a tőzsdei árfolyamok figyelemmel kísérése is. A Danubius- és a HungarHotels-házakban távolabbi cél, hogy minden szobában legyen internetes kapcsolat. Első lépésben a szükséges technikai hátteret kell megteremteni, majd ezt követően először a budapesti és a többi városi szállodában kívánják ezt biztosítani. E projektre több megoldási elképzelés is készült, ám ezekről döntés még nincs.
L. I.


