Lebegtetik a Swissair ügyét
Döntés nélkül ért véget az SAirGroup igazgatótanácsi és felügyelőbizottsági ülése. Így nyitva maradt, hogy a csoport megválik-e a legfontosabb üzletágától, a légi személy- és teherszállítást végző, egyébként rossz eredményt elért Swissair légiforgalmi vállalattól.
A szakértői becslések szerint azért fontolgatták vagy fontolgatják a légitársaság eladását, hogy ezáltal még inkább összpontosíthassanak a felfutó teherszállításra, illetve a szállodai ágazatra.
Eric Honegger, a csoport elnöke hangsúlyozta: "A Swissair eladása nem volt és most sincs napirenden." Elemzők mindazonáltal nem tartják valószínűnek, hogy sokáig lebegtessék a kérdést, mert a Swissair vezette nemzetközi légiszövetség, a 11 tagú Qualiflyer egyáltalán nem olyan hatékony és kiterjedt, mint a globális hálózatokat működtető másik négy csoportosulás.
Egyesek nem tartják kizártnak, hogy a Swissair végül felhagy a Qualiflyer-tagokban lévő részesedés növelésével, s ehelyett az American Airlinesszal, s rajta keresztül a Oneworld szövetséggel fonja szorosabbra a szálakat.
A Swissair vezérigazgatója, Philippe Bruggiser ugyancsak igen erőteljesen ellenzi a vállalat eladását, de még az eddigi stratégia felülvizsgálatától is elzárkózik. Ám azt ő sem hagyhatja figyelmen kívül, hogy az izmos dollár és az eget ostromló üzemanyagárak miatt az SAirGroup-ernyő alatt megbúvó kisebb európai légitársaságok nyeresége hihetetlenül megcsappant. Főleg a csaknem 78 százalékban svájci kézben lévő Sabena és három kisebb cég rontja az SAirGroup összteljesítményét.
Ilyen körülmények között a nemzetközi sajtó több lehetséges vevőről is tudni vél. Egyebek között a Lufthansa, a British Airways és az Alitalia neve is szerepel a lapokban. Utóbbit tartják a szakmailag legmegalapozottabb "jelöltnek", mivel az olaszok már évek óta igyekeznek valamelyik nemzetközi szövetséghez csatlakozni. A becslések szerint azonban az olaszok nem vevőként, hanem célpontként jöhetnek szóba. A Swissair kezdetben akár ötszázalékos részt is vásárolhat az Alitaliából, majd később további 4-8 százalékkal növelheti ezt. Az ügyletet hátráltatja, hogy az olaszok az Air France-szal is tárgyalnak egy lehetséges szövetségről.
Az SAirGroupnak dolgozó szakértők szerint a csoport három lehetséges döntés közül választhat. Az egyik a Qualiflyer megerősítése úgy, hogy tovább növelik az egyes légitársaságokban felhalmozott részesedést, illetve más cégekben is részesedéshez jutnak. Ebben az esetben az Alitalia és a Malaysian Airlines részvényeiből vásárolnának, ám ehhez igen sok pénz kell. A másik módozat szerint teljesen felülvizsgáltatják a stratégiát, mint tizenkét évvel ezelőtt. A harmadik változat pedig az, hogy úgymond "beengedik" a British Airwayst vagy az Air France-t a tulajdonosok közé. Utóbbi két esetben azonban nem csak a Swissair márkanév csorbul, hanem csökken a zürichi repülőtér nemzetközi csomóponti jelentősége, s ezáltal elesnek több teherüzlettől is.
A kisebb európai légivállalatok életében tehát nagy változást hozhat a svájci csoport készülő döntése. Különösen a francia, a brit és az ír olcsó légitársaságok figyelik árgus szemmel a Swissair körüli fejleményeket. Nem akar lemaradni azonban a spanyol Iberia sem, a hét közepén ugyanis közölte: megvenné a British Airways által alapított és piacra dobott Go légitársaságot, s szemet vetett a KLM Buzz nevű cégére is.


