BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsbevételek karácsonykor

Várakozások fölötti forgalmat ért el a hazai kereskedelem a karácsonyig tartó szezonban. Különösen a bevásárlóközpontok és a hipermarketek forgalma nőtt, de számos üzletlánc is csúcsévének tartja az ideit. A bevásárlási lázban a hazai mobiltelefon-elterjedtség átlépte a 30 százalékot, vagyis mára minden harmadik állampolgár előfizető lett. Az USA-ban kétszer annyian vásároltak karácsonyra interneten, mint tavaly.

A karácsony előtti hétre torlódott az idén a hazai ünnep előtti bevásárlási roham, a csúcsnap 22-e volt -- tájékoztatták lapunkat a kereskedők. Többségük cége eddigi legsikeresebb karácsonyi időszakának nevezte az elmúlt néhány napot. Leginkább a ruhanemű, a téli sport- és fitneszfelszerelés, a televízió, a lábmasszírozó készülék, a mobiltelefon-kártya és a PC-monitor fogyott. Kapósak voltak a háztartási gépek, még a drágábbak is. Az órák közül is kelendőek voltak az értékesebb, márkás termékek.
Elégedettek a mobiltelefon-szolgáltatók is. A Westel Rt. eddig több mint 120 ezer új előfizetőt szerzett, ezzel tábora túllépte az 1,55 milliót -- tudtuk meg Winkler János vezérigazgató-helyettestől. A Pannon GSM Rt. nem hozza nyilvánosságra adatait, de mint megtudtuk, előfizetői számát szintén jobban növelte, mint tavaly. Suba János kommunikációs igazgató elmondta, hogy az adatok összesítése azért is korai, mivel a karácsonyi akciók január közepéig érvényesek.
A két mobilcég egyaránt a 15--25 éves korosztályt jelölte meg fő vásárlóerőként, a Westel a nők és a vidéki kisebb települések lakói felé is elmozdulást érzékelt. Winkler János becslése szerint a karácsonyi bevásárlási lázban a magyar mobiltelefonok elterjedtsége átlépte a 30 százalékot, vagyis mára minden harmadik állampolgár előfizető lett.
A vásárlási kedvet növelték a minden eddiginél alacsonyabb akciós készülékárak. A Westelnél a vezérigazgató-helyettes szerint jól fogyott a legolcsóbban kínált WAP-os, azaz internetezést is nyújtó telefon. A Pannon GSM-nél jelenleg mintegy 10 ezer ügyfél bír WAP-os telefonnal, becslések szerint 50 százalékuk rendszeresen szörfözik is a világhálón. A fiatalok arányának növekedésével jelentősen nő az SMS-forgalom is, karácsonyhoz hasonlóan szilveszterkor is "csúcsforgalomra" számít mindkét szolgáltató. A Westel az ünnepek alatt egy átlagos munkanap forgalmának 4-5-szörösét bonyolította.
Az S&C áruházlánc vezetője, Imre István is a cég egyik legszebb karácsonyának nevezte az ideit. 22-én közel 70 millió forintos árbevételt értek el, s 93 ezer vásárlót regisztráltak. Különösen a ruházati cikkek fogytak: a társaság az idén 7 százalékkal magasabb bevételt ért el e téren, de a decemberi növekedés 21 százalékos volt, így az S&C piaci részesedése éves átlagban meghaladta a 6 százalékot. Miután a textil-ruházati szakmában az átlagos infláció 5 százalék körüli, az S&C mennyiségi bővülést is elért.
A cég Camponában nyitott Debenhams áruházának forgalma inkább az utolsó hét végén erősödött, de a felújított hagyományos áruházak, elsősorban a Budai Skála, a Skála Metro, a győri Arrabona és a Kecskeméti Centrum teljesítménye kiemelkedő volt.
A budapesti áruházakat nem érintette hátrányosan a főváros környékén nyílt Auchan és a két Tesco hipermarket: decemberben a forgalom több mint 10 százalékal nőtt az elmúlt év azonos időszakához képest. Ehhez persze hozzájárult a hosszabbított nyitva tartás is.
Imre István ugyanakkor rámutatott, hogy a hagyományos kereskedelmi egységek súlyos helyzetben vannak azokban az 50-100 ezres városokban, ahol bevásárlóközpontok és hipermarketek épültek. Különösen nagy a verseny Egerben, illetve Szegeden, ahol mintegy 100 ezer négyzetméternyi eladótér épült a közelmúltban.
Több vállalat, így az S&C és az Aranypók azt tapasztalta, hogy a karácsonyi bevásárlóroham egyre később jelentkezik, de egyre intenzívebb, s gyakorlatilag az ünnep előtti utolsó hétre koncentrálódik. Az Aranypók forgalmát csökkentette a hipermarketek ruházati kínálata, ezért a szaküzlet a tömegáru helyett a profiljának jobban megfelelő márkás, minőségi termékeket kínálja. A több bevásárlóközpontban is jelen lévő cég eredményét segítette a Westend és az Europark óriási látogatottsága, ezt azonban nem lehet elmondani a Camponáról. Az Aranypók árbevétele decemberben közel 7 százalékkal haladta meg a tavalyit.
Az Europark bevásárlóközpontban lévő Hervis sportáruház árbevétele decemberben 14 százalékkal volt több az elmúlt év decemberinél, de mint Beréné Gazsó Györgyi kontrollingvezető lapunknak elmondta, akciók nélkül talán nem érték volna el a bázist. Az elmúlt fél évben ugyanis a a kereslet igencsak hullámzott. Decemberben szombatonként -- az Europark nyitva tartásához igazodva -- 20--24 óráig minden cikkre 20 százalékos árengedményt adtak, ekkor korcsolyát, sífelszerelést, fitneszgépeket, szobakerékpárokat adtak el legnagyobb számban.
Amíg az Europark novemberben megérezte a soroksári Auchan és Tesco áruház nyitását, a budaörsi óriási Tesco munkába állása nem csökkentette a Mamut forgalmát, sőt a karácsony előtti héten 20 százalékkal nőtt a látogatók száma az egy évvel ezelőtti szinthez képest. S. Nagy Sándor általános igazgató egy felmérést idézve kiemelte, hogy a többi bevásárlóközponthoz képest a Mamutban jóval magasabb, 80 százalékos a vásárlók aránya az összes látogatón belül. A házban szintén 22-e volt a csúcsforgalom napja, amikor a 700 férőhelyes parkolót telítettség miatt többször le kellett zárni, s 35 ezer ember lépett be a 21 ezer négyzetméter eladóterű, 182 üzlettel bíró központba.
A Tesco üzleteiben az elmúlt héten több mint egymillió vásárló járt. Az iparcikkek közül legnagyobb mennyiségben televíziót, lábmasszírozó készüléket, mobiltelefon-kártyát, PC-monitort adtak el.
A Metro Holding Hungary áruházai forgalmát az időszakos akciók is befolyásolják. A cég eladási toplistáján a háztartási gépek, a takarítóeszközök, az autófelszerelési cikkek, a kisbútorok, a lakástextíliák állnak. A felsorolt termékkörökből származó árbevétel 11--64 százalékkal magasabb, mint tavaly ilyenkor volt.
A Keravill az évtized legjobb évét zárja -- tájékoztatott Perjési György gazdasági vezérigazgató-helyettes. A Budapest-széli hipermarketek nyitása ellenére közel 9 százalék az árbevétel bővülése, miközben a drágulás nem érte el a 4 százalékot. A társaság elégedett a decemberrel is, különösen, mert a vártnál több drágább cikket adott el. Így az egy hifire jutó átlagérték 20 ezer forinttal 60 ezer fölé emelkedett, és jelentősen bővült az egymillió forintot meghaladó berendezések eladása is.
Az 56 bolttal bíró Orex annak ellenére jobb évet zár a vártnál, hogy összehasonlíthatatlanul nehezebb feltételek közt dolgozik, mint az illegális kereskedelem -- mondta Magyar Ágnes marketingigazgató. A magas adóterheket kikerülő csempészarany a piacnak már mintegy a felét megszerezte.
A valóban értékes ékszereket keresők azonban egyre nagyobb számban keresik fel a vállalat boltjait, s a különleges, valódi köves áruk forgalma meghaladja a bázisszintet. Az Orex ugyanakkor bizonyos forgalomeltolódást tapasztal a márkás -- elsősorban svájci -- órák irányába. A tendencia szerint a különleges órák megjelentek az öltözékkiegészítők palettáján.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.