A hírek szerint a Malévnak napi 20 millió forint veszteséget okozott a szerelők sztrájkja -- emlékeztetett az Országgyűlés gazdasági bizottságának alelnöke. Az viszont napi 30 millió fölötti veszteséggel jár, ha működik a cég. Az ÁPV szerint tavaly mintegy 12 milliárd forint vesztesége volt a társaságnak, ez napi 33 millió.
Kovács Kálmán emlékeztetett, hogy az Antall-kormány idején már nehéz helyzetbe került a társaság az elhibázott Alitália-házasság miatt. Ebből az elmúlt kormány alatt nagy áldozatok árán lépett ki 1997-ben -- mondja a Horn-kormány közlekedési minisztériumi politikai államtitkára. Éppen ekkor gyorsultak fel Európában a légiszövetségek tárgyalásai. A Deltával, majd a British Airwaysszel is lehetőség nyílt kitűnő, erős stratégiai partneri szerződést kötni.
Ám az előkészített szerződésektől az Orbán--Torgyán kormány a -- vállalat élén történt személycserék után -- visszalépett. Így a magyar nemzeti légitársaság kívül rekedt a szövetségeken, s egyre rosszabb kereskedelmi helyzetbe került. Bár azóta kiderült, hogy "van élet a szövetségeken kívül is", de ez veszteségekkel jár, s végül a Malév megszűnéséhez is vezethet.
Kovács Kálmán idézte Orbán Viktor kormányfő válaszát Lotz Károly volt miniszter Malévra vonatkozó 1998-as parlamenti kérdésére: "Egy esztendő múlva térjünk vissza erre a kérdésre, nézzük meg, hogy az önök által -- az előbb elmondott -- 2,5 milliárdos veszteséggel átadott cég egy év alatt tudott-e, s ha igen, mennyit javítani pozícióján." Egy nappal ezután az akkori közlekedési miniszter, Katona Kálmán kénytelen volt helyesbíteni Orbán Viktort, a Malévot ugyanis nem veszteséggel, hanem nyereséggel vette át az új kormány. A cég viszont két év múlva már 10-12 milliárd forintos veszteséggel zárta az évet -- mondta Kovács Kálmán. Ennyit sikerült "javítani anyagi pozícióján".
A kereskedelmi stratégiai pozíciók kapcsán a képviselő emlékeztetett a Malév vezérigazgatójának a közelmúltban megjelent értékelésére. Ebben a vezérigazgató a légiszövetségek súlya növekedéséről számolt be, rámutatva, hogy a Malév védte régi menetrendi struktúráját, holott már más irányba kellene mennie. Három éve még versenyeztek érte a nagy légitársaságok, az egy hónapja lezárult tenderre viszont már egyetlen ajánlat sem érkezett.
Kovács Kálmán sok jóra most sem számít, mondván, a Malévval kapcsolatos előkészített terve, átgondolt stratégiája a mai napig nincs a kormánynak. A cég gazdálkodásáért, az állami vagyon hasznosításáért felelős ÁPV Rt. váratlanul radikális átalakítást, ha kell, új cég alapítását javasolta, vagy 20 milliárd forintos "gyorssegélyt" a működőképesség megőrzését. A képviselő szerint az első az elmúlt 2,5 évben fokozatosan elértéktelenített cég elkótyavetyélését, az utóbbi a Malév lassú -- de elkerülhetetlen -- végét jelentené.
Kovács Kálmán attól tart, hogy az LRI (szaktárcához kerülő) légiirányításra és (az ÁPV Rt.-hez kerülő) repülőtéri igazgatóságra való szétválasztásával az utóbbi vagyonának értékesítéséből finanszírozzák majd a légitársaság veszteségeit. Emlékeztetett, hogy az ÁPV vezetője szerint a Malév rövid távú működőképessége megőrzéséhez 20 milliárd forint azonnali költségvetési garancia kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.