BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kárt okoz a késő rendelet

A GM késlekedése miatt csak a tavalyi költségekkel számolhattak a kiutaztató cégek, s ezért a ma nyíló Utazás kiállításon feltüntetett áraikban nem érvényesíthették a változó kauciót. A vállalatok ennek ellenére erős főszezonra számítanak. A charterpiac új szereplőkkel bővül, a Malév már lekötötte járatait.

A ma nyíló Utazás 2001 kiállításra bár megjelentek az idei üdülési, utazási katalógusok, egy jelentős bizonytalansági tényező nehezíti a kiutaztatással foglalkozó irodák munkáját. Hosszú hónapok után sem született meg ugyanis a Gazdasági Minisztériumban (GM) az utazásszervező és -közvetítő rendelet módosítása, amely az utazók biztonságát lenne hivatott szolgálni. Az irodák csak a tavalyi feltételekkel tudtak kalkulálni az árak esetében, ami megjelent a programfüzetekben is.
A kiszivárgott elképzelések már idő előtt nagy felzúdulást keltettek a cégek körében, hiszen a GM elképzelése túlzott terheket róna a társaságok jelentős részére. Több vállalat azt fontolgatja, hogy alkotmányossági felülvizsgálatot kér, ha a minisztérium a programfüzetek megjelenését követően hoz olyan jogszabály-módosítást, ami az utazási feltételek közül az egyik legfontosabbnál, az árban kényszerítene ki változtatást.
A GM tegnap kérte a parlament illetékes bizottságát, hogy vegye le a napirendről a rendeletmódosításról szóló tájékoztatót, mert a minisztérium még nem készült el vele, a tárcaközi egyeztetés egyébként zajlik. Budai Zoltán helyettes államtitkár közölte: még a turisztikai főszezon kezdete előtt hatályba lép a módosítás.
Petrus György, a West Travel ügyvezető igazgatója úgy látja, egy komoly anyagi terhet jelentő rendeletmódosítás nagyon nehéz helyzetbe hozná a magyar tulajdonban lévő kiutaztató cégeket, középtávon akár ellehetetlenülésükhöz is vezethet. Kenessey Gábor, az Eurotours ügyvezetője korábban lapunknak azt nyilatkozta: az csak az egyik baj, hogy várhatóan indokolatlan szigorításokat tartalmaz majd a rendeletmódosítás, ám a törvényesen működő cégek védelméről egyáltalán nem szól a jogszabálytervezet.
A feketén utaztatók ellenőrzéséről nincs szó. A túlzott kaucióemelés akár 4-5 százalékkal is megnövelheti a tavaszi--nyári programok árait -- véli Simon András, a Malév Air Tours ügyvezető igazgatója. A rendeletmódosítást legkorábban csak november 1-jétől lehetne hatályba léptetni -- véli a szakember.
Ám a piac nem csak emiatt hangos az utóbbi időben. Míg a korábbi években csak a Malév charterosztályával tudtak a kiutaztatók üzletet kötni, addig mára jelentősen megszaporodott a légi szállítással foglalkozók száma. Egyelőre úgy tűnik, a piacon frissen megjelent cégek még bizonytalan helyzetben vannak, csak a Malév-charter ért révbe. A napokban összeállított nyári menetrendje szerint ugyanis a két B--737-400-as gép heti 28 járatot bonyolít majd.
Mint Ajtai Róbert, a charterosztály vezetője elmondta, még az is előfordulhat, hogy a menetrendi járatokra beosztott gépek közül kell kölcsönvenni, hogy a forgalmat lebonyolíthassák. A kiutaztatás mellett ugyanis némi beutazóforgalmat is bevállaltak. A Malév-gépek nyolc országba szállítják majd 15 utazási iroda utasait. Legnagyobb partnerük a Neckermann és a Tensi Tours.
Bár nagy reményekkel indultak az elmúlt évben a magán-chartertársaságok, mára kiderült, bár jó, hogy bővült a kínálat e téren -- mondják az irodák --, az új chartertársaságokkal szemben egyelőre bizlamatlanok az utaztatópartnerek. Legalábbis ezt látszik alátámasztani mind az Atlant Hungary, mind a Pannon Air jelen helyzete. E cégeknél ugyanis azt a tájékoztatást kaptuk, hogy egyelőre tárgyalnak, s majd az Utazás kiállítás után kerül sor a szerződéskötésekre. Mindkét cég egyelőre külföldi partnerekkel dolgozik, s beutazócsoportokat hoznak Magyarországra.
Új partnerrel próbálkozik az idén a két nagy kiutaztató, a West Travel és az Eurotours. Bár még hivatalosan nem jelentették be, már tudni lehet, hogy a cseh--magyar tulajdonú Travel Air Service lesz az idei nyári szezonra a partner.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.