BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Recept a Marks & Spencer talpra állítására

Immáron a harmadik egymást követő évben csökkent a Marks & Spencer nyeresége. Ennek ellenére bizakodó a cég vezérigazgatója, mondván: a megfelelő emberek a megfelelő helyen vannak, folyamatban van a szervezeti átalakítás.

"A Marks & Spencer talpra állításának ugyanaz a receptje, mint a majonéznek: soha nem tudhatjuk, hogy melyik pillanatban áll össze tökéletesen a tojás, az olaj és az ecet, de egy biztos, a folyamatos keverés meghozza az eredményt" -- mondja a brit áruházlánc belga vezérigazgatója, Luc Vandevelde. S ő már csak tudja, mi fán terem a majonéz, hiszen életének jó részét az élelmiszeriparban, a Kraftnál töltötte. Mint nyilatkozatából kiderül, a brit áruházlánc élére tizenöt hónappal ezelőtt kinevezett szakember változatlanul bízik abban, hogy sikerül fordítania a Marks & Spencer sorsán -- csak ez talán több időt vesz igénybe, s a problémák is súlyosabbak, mint korábban gondolta.
A belga vezérigazgató másfél esztendővel ezelőtt azt ígérte, hogy két éven belül növekedési pályára állítja a társaságot. A kedden közzétett eredmények azonban nem egészen ezt mutatják, hiszen immáron a harmadik egymást követő évben adnak számot a nyereség csökkenéséről. A márciussal zárult üzleti évben a Marks & Spencer adózás előtti profitja az egyszeri tételek nélkül 480,9 millió fontra (692,5 millió dollár) csökkent az egy évvel korábbi 557,2 millióról (802 millió dollár). Igaz, ez több, mint az elemzők által várt 452,5 millió font, de jócskán elmarad az 1998. évi rekordtól, amikor 1,2 milliárdot tett ki a nyereség. Az egy részvényre jutó, kiigazított profit 13,2-ről 11,4 pennyre csökkent, a forgalom 2,6 százalékkal csökkent, s 8,1 milliárdot étt el. Ennél nagyobb mértékű volt viszont a visszaesés a kulcsfontosságúnak számító női ruházati termékeknél: itt az értékesítés több mint 10 százalékkal zsugorodott, miközben a ruházati cikkek, lábbelik és ajándékok forgalma átlagosan 5,5 százalékkal csökkent. Ugyanakkor némi bizakodásra adhat okot, hogy a lakberendezési és háztartási eszközökből, illetve élelmiszerekből és kozmetikumokból -- amelyek a nagy-britannniai árbevételnek nagyjából a felét adják -- 11,5, illetve 3,7 százalékkal több fogyott az egy évvel korábbihoz képest, s ez a tendencia az idén várhatóan folytatódik.
Mindent egybevetve a cég vezérigazgatója bízik abban, hogy egy év múlva már sokkal jobb eredményekről adhat számot, igaz, nem minden területen. "A megfelelő emberek a megfelelő helyen vannak, s megindult a szervezeti átalakítás is" -- említi Vandevelde optimizmusának alapkövét. Ez az átalakítás -- a Marks and Spencer saját tulajdonban lévő üzleteinek bezárása a kontinensen -- 335 millió font rendkívüli költséget jelent a társaságnak, de ezek a boltok tavaly 34 milliós veszteséget "termeltek", míg egy évvel korábban 26 milliót.
A Marks and Spencer március végén drasztikus átszervezési programot jelentett be, amelynek értelmében bezárja mind a 38 áruházát a kontinentális Európában, és megválik két amerikai vállalkozásától is, a Brooks Brothertől és a King Super Marketstől is. A hongkongi üzleteit franchise-ba adja, és megszünteti nagy-britanniai csomagküldő szolgáltatását is, emiatt több mint 4000 állás válik feleslegessé a cégnél. Ugyanakkor a stratégiaváltás egyértelműen jelzi, a cég -- tanulván a múlt hibáiból, hogy nem ismerte fel az adott piac igényeit, lehetőségeit -- a kontinentális Európát a helyi kereskedőkre bízza. A 30 országra kiterjedő franchise-üzlet ugyanis kifejezetten jól megy, az M&S ezért a jövőben inkább franchise-alapon működteti külföldi boltjait, s valószínűleg Európában szerződéses partnerek veszik át a saját boltok helyét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.