BUX 39,691.46
-1.42%
BUMIX 3,756.39
-0.24%
CETOP20 1,681.37
-1.54%
OTP 8,500
-3.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
ENEFI 191.5
-8.37%
0.00%
-0.47%
ZWACK 16,850
-0.30%
0.00%
ANY 1,460
+2.10%
RABA 1,125
-0.88%
0.00%
+0.99%
0.00%
-1.08%
+1.67%
0.00%
-3.34%
0.00%
-0.13%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,500
-0.64%
+0.92%
ALTEO 2,890
-2.69%
0.00%
+0.56%
0.00%
0.00%
-0.68%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.90%
0.00%
+2.27%
+2.00%
-1.96%
GOPD 12,300
+36.67%
OXOTH 3,520
-0.56%
-5.66%
NAP 1,296
-0.31%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Előbb juthat be a MÁV az európai teherárupiacra

Az Európai Bizottság aggasztónak tartja a vasúti teherszállítási szolgáltatások állapotát az EU-tagországokban, ezért új intézkedéscsomagot terjesztett elő az ágazat felpezsdítésére.

A szerdán bejelentett javaslatokban kezdeményezi többek között, hogy az unióban ne csak a nemzetközi, hanem a belföldi vasúti áruszállítási piacot is, vagyis a teljes hálózatot nyissák meg, és az intézkedés a tervezett 2008 helyett már 2006-ban lépjen érvénybe.

A jelenleg érvényben lévő tervek a miniszterek tanácsa és az Európai Parlament által 2000 decemberében jóváhagyott első vasúti csomagterven alapulnak. Eszerint az 50 ezer kilométeres transzeurópai hálózaton 2003 márciusától, a teljes hálózaton pedig 2008-ban nyitnák meg a nemzetközi vasúti teherszállítás piacát.

A bizottság, amely a vasúti teherszállítást általában előnyben részesítendőnek tartja a közútival szemben, aggasztónak nevezte, hogy az unióban az áruszállítás mindössze 8 százaléka történik vasúton, holott 1970-ben ez az arány még 21 százalék volt, az Egyesült Államokban pedig jelenleg 40 százalék.

Magyarországon a vasúti áruszállítás részesedése a fuvarozási piacon - a közút részesedésének növekedése ellenére - még jóval magasabb, mint az EU országaiban, s a KSH adatai szerint 2000-ben elérte a harminc százalékot. Ha Magyarország az unió tagja lesz, akkor a MÁV-nak nemcsak a közúti, vízi fuvarozókkal kell majd éles versenyt vívnia, hanem - tekintettel a szabad pályahasználatra - a külföldi vasúttársaságokkal is. Ez cseppet sem tűnik könnyű feladatnak, a helytálláshoz szükség van a teherkocsipark, a mozdonyok fejlesztésére. A vasúttársaságnál tavaly októberben - egyelőre a MÁV pályavasúti vezérigazgató-helyettesének hatáskörében - megalakult a pályakapacitás-elosztó és díjmeghatározó szervezet. Ez a részleg ezekben a hónapokban dolgozza ki a más vasutak áruszállítása előtt megnyíló 2682 kilométernyi pálya elosztásának elveit, a pályahasználati és a szolgáltatási díjak megállapításának módját, a hálózati szabályzatot. A szervezet legkésőbb 2004-től önállóvá válik. A MÁV-nál a szabad pályahasználattal összefüggő magyarországi szabályozásokat az európai irányelvekkel összhangban kell kialakítani.

Az Európai Bizottság aggasztónak tartja a vasúti teherszállítási szolgáltatások állapotát az EU-tagországokban, ezért új intézkedéscsomagot terjesztett elő az ágazat felpezsdítésére. VG-összeállítás-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek