BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fejlődési lehetőséget kapott a szabadkikötő

Felkerült a logisztikai központok országos hálózatába a Mahart csepeli szabadkikötője is. Az alaphálózatot a közlekedési tárca 1995-ben jelölte ki, akkor tíz egység nyerte el ezt a státust. A szabadkikötő kimaradása a hálózatból jelentősen hátráltatta a beruházók megtelepítésére vonatkozó Mahart-kezdeményezéseket.

A kikötő státusának megváltozása nem jár automatikusan állami források megnyílásával, ám a Mahart már eséllyel pályázhat költségvetési támogatásra és esélyesebben fordulhat az EU infrastruktúra-fejlesztési alapjához - mondta a Világgazdaság kérdésére Somlóvári László vezérigazgató, aki fontosabbnak tartja, hogy a potenciális beruházók most megjelenhetnek a szabadkikötőben. A cég eddig jórészt eredménytelenül tárgyalt nagy konténerfuvarozó cégekkel a csepeli beruházásról, mivel a szabadkikötő nem szerepelt sem az országos logisztikai, sem a közforgalmú kikötőhálózatban. A vezérigazgató szerint most megváltozhat a helyzet, hogy a Mahart által kezelt logisztikai egység deklaráltan is a hosszú távú nemzetgazdasági program része lehet.

Az ilyen trimodális áruforgalmi pont - ahol a vízi, vasúti és a közúti szállítás találkozik - a világ minden táján vonzza a beruházókat, ám a Mahart nem területet vásárolni kívánó ingatlanbefektetőket vár, hanem a külföldi gyakorlathoz hasonló rendszerben kívánja modernizálni a kikötőt. Olyan 50-70 éves szerződéseket kötne, amelyek alapján a beruházók létrehozzák a maguk logisztikai központjait, termináljait a területen, a Mahart pedig mint a kikötő üzemeltetője biztosítaná az infrastruktúrát.

Ilyenre van már példa: tíz éve kezdte meg a munkát a Mahart és a német Preymesser AG által alapított acéláru-átrakó és -raktározó Ferroport Kft., amely beruházásai elérték a 4 milliárd forintot. A Dunatár Kft. pedig 35 évre vette bérbe az úgynevezett petróleumöböl partját, ahol tavaly áprilisban közel két évtized után újraindult az üzemanyag-forgalom. Az osztrák OMV üzemanyag-hálózat schwechati finomítójából vízen kapja az üzemanyagot, az idén körülbelül 400 ezer tonnát.

A szabadkikötő évek óta növeli forgalmát, csupán az úgynevezett hagyományos forgalom (nyersanyagok, faáru, gabona, acél, alumínium) csökken a nemzetközi tendenciának megfelelően.

Bár az előzetes adatok szerint a Mahart Rt. tavalyi mérleg szerinti eredménye várhatóan 2 milliárd forint fölött lesz, üzemi vesztesége még meghaladja a 400 milliót. Igaz, a 2000. évet még 1,2 milliárdos üzemi veszteséggel zárta, az idei terv az úgynevezett "pozitív nulla" szint elérése. A vezérigazgató szerint ehhez a folyami hajózás eredményességét kell növelni, amihez a szabadkikötő új minősítésével megnyílt az út, sőt a magyar hajózás versenyképességét javítja a most már szilárd jövőjű kikötőbázis.

Felkerült a logisztikai központok országos hálózatába a Mahart csepeli szabadkikötője is. Az alaphálózatot a közlekedési tárca 1995-ben jelölte ki, akkor tíz egység nyerte el ezt a státust. A szabadkikötő kimaradása a hálózatból jelentősen hátráltatta a beruházók megtelepítésére vonatkozó Mahart-kezdeményezéseket. Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.