BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Számít a közös start

Együtt formálódott a magyar piacgazdasággal Papp Zsuzsa, a Publicis magyar vállalatának ügyvezetője. Karrierje a legkevésbe sem tankönyvszerű, ám fordulatai talán éppen ezért lehetnek sokaknak ismerősek.

Egy szürke téli reggelen kocsija kulcsát elfordítva Papp Zsuzsa rádöbbent, a környéken élő nők között ő az egyetlen, aki fél kilenckor nem kávéját szürcsölgetve mereng, vajon a fitneszcenter vagy a kozmetikus felé vegye-e aznap az irányt. A duzzadó keserűség vége szakítás lett. De nem munkájának, a férjének intett búcsút. Most azért is boldogabb, mert nem magányos harcosként kezdi a napot. Üzletember párjával egyszerre vágnak a világnak.

A francia Publicis reklámügynökség magyar leányvállalatának ügyvezetője nem tervezte meg a karrierjét. Viszont vállalta a kihívásokat. A szegedi egészségügyi főiskola után, védőnőként, a VIII. kerület sűrűjét. A humán biológiát és antropológiát az ELTE Természettudományi Karán tanulta - akkoriban nemcsak az egészségügyben volt ismeretlen fogalom a posztgraduális menedzserképzés. A reklámszakmába is saját jogán, védőnőként került: a nyolcvanas évek végén a Grey Multireklám keresett egészségügyist, hogy megnyerje a kórházakat a kismamáknak szánt baba-mama árumintacsomagok terjesztéséhez. A megbízóval való tárgyaláshoz szükséges angolt éjszakánként tanulta.

Amikor a magyar társtulajdonos eladta érdekeltségét a Graynek, Papp válaszút elé került: máshol folytatja addigi főnökével, vagy egy világhálózatban tanulja az ügyfélkezelés nemzetközi technikáját. Noha némelyik tárgyalás után a parkolóban bőgte ki magát, összeszorított szájjal folytatta. Mert nagyon akarta.

A külföldiek eleinte nehezen fogadták el az ittenieket, és sok mindenhez valóban nem értettünk - mondja. A szakkifejezések, mutatók jórészt ismeretlenek voltak. Papp lépésről lépésre sajátította el azt, amire támaszkodva ma 65 fős saját csapatát irányítja. A Publicis a L'Oreal és a Renault büdzséjéhez keresett piacismerettel rendelkező ügyfélkapcsolati menedzsert. Derűs hollandus, igazi életművész vitte a céget, vezetőként kevéssé hatékony, de remekül trombitált - mosolyog. A franciák is felfigyeltek mindkét tulajdonságára, még mindig a Publicisnál van, topmenedzser ugyan nem lett belőle, viszont változatlanul boldog. Persze, hogy irigylem, de tudom, én más vagyok - vallja be Papp Zsuzsa. Imádok táncolni, a figyelmemet a legjobb zene sem képes elvonni a felelősségről, magyarázza.

Nincs olyan tele kocsi, amire ne férne még: egymás után kapja az újabb ügyfeleket. 1997-től ügyfélkapcsolati igazgató, hamarosan Franciaországba rendelik. Őszintén sorolja, mi mindenhez nem ért a cégvezetésből. Gerard Perdraglio, a Publicis vezérigató-helyettese előveszi az eredménykimutatást, és megmutatja, melyik sor értéke nem mehet egy adott határ alá. Azután kiderül: előbb végigjárta az ügyfeleket, akik elfogadták Zsuzsát. Kollégái azzal biztatták: miattuk kell elfogadnia az ügyvezetést. Csak rövid ideig érezte az árgus pillantásokat. Beváltak egyásnak: minimális a fluktuáció, munkán kívül is sokat vannak együtt, nemcsak a negyedéves csapaterősítő tréningen.

Öt év alatt nagyot nőtt a cég: az 1997-es 290 millió foritnos árbevétel 2000-re több mint duplája lett, ez 1999-hez képest plusz 81 százalékot jelentett. Tavaly változatlan forgalom mellett hozták az elvárt nyereséget, direkt marketing leányvállalatot alapítottak, s szeretnék hinni, hogy full service ügynökségként részük van a Renault, a Vivendi, a Villeroy & Boch, a Fanta vadmálna és más termékek sikerében. A reklámszakma egésze számára kemény év után az idei a Publicisnak külön nehezítéssel indult: nezetközi döntés alapján kiesett az ügyfélkörből a Coca-Cola. Jött viszont az Eternit, a Libresse. És felkészültek az intenzívebb üzletszerzésre: nem baj, ha néha ajtókon kell kopogtatni a tavalyival azonos terv teljesítéséért.

Amúgy Papp Zsuzsa főz, fut, konditerembe jár, ha alkalma adódik, táncol. Gondol egy gyerekre. Mi lesz, ha lesz? Még nem tudja. Miért csinálja, mikor a reklászakmában oly sokan frusztrálódtak? Persze, ők is szeretnének még jobb reklámokat, de alig van rá igény. A megbízók attól félnek, a közönség talán félreértené a kifinomultabb, humorosabb megoldásokat. Szerencsére így is szereti ezt a szakmát. Meg a munkatársait, akikkel együtt építhette föl a céget.

Acsay Judit

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.