BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Választási kivárás az autópiacon

"Az eddigi legjobb évet zárták a magyar autókereskedők több mint 178 ezer gépjármű tavalyi értékesítésével, amelyből 148 ezer volt a személygépkocsi. Ennek alapján 2002-t tekintve is optimisták vagyunk, amit alátámaszt a GDP-növekedés, az infláció és a kamatok csökkenése, s a fizetőképes kereslet bővülése" - mondta a Világgazdaságnak Eppel János, a Porsche Hungária január elsején kinevezett ügyvezető igazgatója az új Volkswagen Polo bevezetése kapcsán.

A szakma várakozását ismertetve ugyanakkor rámutatott, hogy a választások közeledtével egyfajta kivárás foghatja vissza a forgalmat, amire a korábbi ciklusváltások idején is példa volt. Másrészt a használtautó-import szabályozásának nem elégséges módosítása miatt az alulszámlázott járművek tízezerszámra való behozatala továbbra is rontja a legális és adót fizető kereskedők üzletét. Az is lassítja a forgalombővülést, hogy hiányzik egy központi ösztönző, amely az elöregedett, műszaki és környezetvédelmi szempontból az EU-előírásoknak meg nem felelő autók cseréjét támogatná. A fentiek alapján szerény, 5-7 százalék körüli eladásnövekedésre számít a Porsche Hungária ügyvezetője, nem osztva a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnökségének 10 százalékos várakozását.

Eppel János szerint viszont megmarad a kiskocsik értékesítésének - az EU-országoktól jelentősen különböző, már közel 50 százalékra emelkedett - aránya, amely a miniautókkal és az alsó középkategória csökkenő forgalmával együtt meghaladta a 90 százalékot. Egyébként a kiskocsiszegmensben a legélesebb a verseny mind az ár, mind a szolgáltatások tekintetében, s miután a felszereltség évről évre bővül, a kisautók az alsó középkategória alternatíváját jelentik a magyar piacon.

"Az EU-csatlakozással előtérbe kerülhet a kereskedők mentesítése a márkák forgalmazásának kizárólagossága alól, amint azt az uniós országokban tervezik" - válaszolt az igazgató, aki szerint a magyar jogalkotás már jórészt felkészült arra, hogy a következő években harmonizálja a jogszabályokat az EU-ban várhatóan bevezetendő előírásokhoz. Mindazonáltal valószínűleg nem jogi, hanem gazdasági érdekek alapján alakul ki a forgalmazás rendje, illetve az együttműködés az importőrök és a kereskedők között.

A Porsche Hungária mintegy 160 márkakereskedése 30 ezer gépkocsit értékesített tavaly, 12 százalékkal többet, mint 2000-ben, de erre az évre - a modellciklusok miatt - nem a növekedés, hanem a szinten tartás a terv. A modellváltások a cég által importált összes márkát érintik, így a Polo piaci bevezetését áprilisban a Skoda Superb, júniusban a SEAT Ibiza, majd októberben a Cordoba bemutatása követi, s a harmadik negyedévben jön az új Audi A8 is. Néhány nem szokványautó forgalmazását is megkezdik, például a Volkswagen Phaetonét és a Tuaregét, valamint a Porsche Cayenne-ét. A cég célul tűzte az értékesítési módszerek módosítását, a hatékonyság növelését is, s megkezdte a hálózatát kiszolgáló informatikai rendszer kiépítését. Az egymilliárd forintos program 2003 tavaszára fejeződik be. Ugyanekkorra készül el Budaörsön a kelet-európai régió központi alkatrész- és tartozékellátó központja, amely 3 milliárd forintba kerül, s amelynek építése a következő hetekben kezdődik meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.