BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Belendül a finn Sanoma

Mintegy 30 millióval, 130,2 millió euróra nőtt a SanomaWSOY adózás előtti eredménye 2001-ben - jelentették be a legnagyobb finn lapkiadó központjában. A társaság árbevétele 300 millióval lett több az előző évinél, ebben már szerepe van a tavaly nyáron a VNU-tól felvásárolt, számos magyar kiadványt is magában foglaló nemzetközi magazinportfóliónak is. A Sanoma Magazines néven önálló divízióvá szervezett üzletág jelenleg a világ 15 országában összesen 18 ezer főt foglalkoztató SanomaWSOY legnagyobb részlege, amely a tavalyi felvásárlás kapcsán közel négyezer fővel gyarapította a létszámot. A társaságnál úgy vélik, hogy az EU-tagországokban az idén várhatóan fokozódó fogyasztási kedv ellenére a gazdasági növekedés szintje továbbra is mérsékelt marad. Ennek ellenére a Sanoma erre az évre árbevéte-

lének számottevő - 2,4 milliárd eurót meghaladó - növekedésével számol. Ezen belül a Sanoma Magazines divízió forgalmát egymilliárd euró fölé várják, mintegy 12 százalékos árbevétel-arányos nyereség mellett. Ugyanakkor számításaik szerint az idén várhatóan e részlegnek lesz a legalacsonyabb, a forgalomhoz képest mintegy 6 százalékos a működési eredménye, elsősorban a már előre látható, várhatóan nagy értékű leírások miatt. A SanomaWSOY egészének működési eredményét - elsősorban a tervbe vett költségtakarékossági intézkedésekre alapozva - 2002-ben ennél valamivel nagyobb arányban kívánják növelni. Szabó György, a Sanoma Budapest cégcsoport vezérigazgatója szerint az anyavállalat idei növekedésének egyik forrása az expanzió lesz: a finnek további felvásárlásokban gondolkodnak. A VNU-portfólióban felvásárolt magyar Sanoma-érdekeltség 2001-ben 14 milliárd forintos forgalom mellett 2 milliárd adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményt termelt.

A Sanoma Budapest 2002-re szintén növekedést tervez, ennek forrásaként Szabó a meglévő portfóliók infláció fölötti árbevételét, a meglévő termékcsoportokban új - részben saját fejlesztésű, részben pedig felvásárolt - termékek piacra vitelét nevezte meg. Emellett a Sanoma Budapest új területeken, így a részben már be is indított rendezvényszervezésben, illetve az első lépcsőben a lapjaik tartalmához kapcsolódó könyvkiadásban is óhajt vállalkozni.

A cég néhány termékének pozíciójával kapcsolatban Szabó elmondta: a 2001 folyamán mintegy 10 ezer eladott példányt veszített FHM férfimagazin esetében a visszaesés relatív, hiszen a bevezető kampánnyal elért csúcs más sajtóterméknél sem tartható hosszú távon. A hasonló veszteséget elszenvedett Fülesről a vezérigazgató úgy véli: e lap termékéletgörbéjének jelenlegi szakaszában a példányszám folyamatos emelkedése már nem volna reális cél, bár ennek ellenére a lapot folyamatosan fejlesztik. Ugyancsak fejlesztették a Beau Monde női magazint, amelynek bővült a terjedelme. Így az FHM-hez hasonlóan Szabó szerint ez is megállapodhat a hazai piaci viszonyok között a prémium lapok számára reálisnak tekinthető sávban. A vezérigazgató megfigyelése szerint a Cosmopolitan értékesítésének ingadozása erősen szezonális, de a lap iránti kereslet erősen függ az egyes számokhoz adott ajándékokkal is, amelyekre a közönség kiugró kereslettel reagál. (AJ)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.