"Tanácsadás receptre" - hirdeti a reklám az USA-ban a svájci Roche Holding nagyszabású marketingakcióját, amelynek az a célja, hogy minél több fogyni vágyó amerikai szedje az ő hízás elleni készítményüket, amely megakadályozza a zsír beépülését a szervezetbe. A The Wall Street Journal beszámolója szerint a páciensek tanácsokat kaphatnak a telefondoktortól, de konkrét anyagi hasznuk is származik az ügyletből: ha három hónapon át kitartóan szedik a pirulát, akkor további három hónapra való mennyiséget kapnak a gyártótól.
A társaság nem kevés pénzbe kerülő erőfeszítése rávilágít arra, hogy nem könnyű manapság fogyasztótabletták értékesítésével jó pénzt keresni. Mert hiába kezdik el újonnan amerikaiak ezrei nap nap után a fogyókúrát a Roche készítményével, a borsos ár, az alkalmanként fellépő kellemetlen mellékhatások, a folyamat lassúsága sokakat elkedvetlenít, s abbahagyják a szedést, s utána már nehéz őket rávenni arra, hogy kezdjék újra a kúrát.
Hasonló cipőben jár a többi nagy gyógyszergyár, amelyek ugyancsak fogyasztótablettákat akarnak értékesíteni az egyre bővülő piacon. Az amerikai Millennium Pharmaceuticals emésztést gyorsító készítményt tartogat a tarsolyában, a francia Genset egy hasonló szernek kezdi meg hamarosan a klinikai vizsgálatait, míg az ugyancsak amerikai Amgen egy injekcióval bejuttatott hormonnal próbálkozik, amelynek a zsír elégetésében lenne fontos szerepe. A Roche-hoz hasonló fogyasztószere az USA-ban még az Abott Laboratories-nek van, s ez a társaság is komoly marketingprogramot indított, mert neki éppen úgy nehézségei vannak a páciensek folyamatos érdeklődésének fenntartásában, mint a Roche-nak.
Ebben persze a szakértők szerint nem kis szerepet játszik az, hogy sokszor megkérdőjelezhető ezeknek a készítményeknek a szükségessége. Sok orvos ugyanis úgy véli, hogyha valaki pontosan betartja a diétára vonatkozó előírásokat, akkor valójában nincs szüksége fogyasztószerekre. Ezért aztán sokan görbe szemmel nézik a gyógyszergyárak ezen akcióit, ami szerintük csak azt a célt szolgálja, hogy az emberek továbbra is szedjék a fogyasztópirulákat, ha kell, ha nem. Ezt a gyógyszergyárak cáfolják, a klinikai vizsgálatok eredményeire hivatkoznak.
Mindenesetre egy tény: valami oka van annak, hogy a Roche ilyen komoly akcióra szánta rá magát, hiszen anyagilag nem áll túl fényesen, miközben az akció - bár konkrét számok nem ismeretesek - bizonyára sokba kerül. A Xenicalból ugyanis 2000-ben mindössze 600 millió dollár bevétele lett az elemzők által előre jelzett kétmilliárd helyett, a három hónapos ingyenadag felajánlása azonban valamelyest javított a helyzeten.
VG-összefoglaló
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.