Sokan a McLaren-Mercedeseket tartották legesélyesebbeknek a Forma-1 idénynyitó vasárnapi futamán, a Ferrari gyári egysége azonban a tavalyi motorral is, no meg Michael Schumacherrel nyerni tudott Melbourne-ben. Míg a saját istállóval debütáló Toyota-csapat Mika Salo révén hatodikként ért a célba, addig 4. és 8. helyet szerzett az ugyancsak százszázalékos gyári team, a Jaguar. A Renault saját fejlesztésű versenygépei azonban elvéreztek a futamon. Ismeretes: a száguldó cirkusz 11 istállója közül mindössze négy indul teljesen gyári egységként. A motorgyártók csapatokon belüli tulajdonrészszerzése évek óta tart, mivel egyre többen szeretnének teljesen saját építésű autóval világbajnoki címet szerezni a Forma-1-ben. Az autókonszernek vezetői ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy cégük F1-es expanziója az utcai járművek értékesítésén is hatalmasat lendíthet. Louis Schweitzer, a Renault igazgatója például korábban úgy nyilatkozott: a francia gyár célja, hogy 2010-ben négymillió autót adjon el. Európai expanziós tervet tűzött ki a Toyota, amely 2005-től a jelenlegi 660 ezres évi eladást 800 ezerre kívánja növelni. Olyan, az élvonalban lévő gyárak viszont, mint a BMW, a Mercedes vagy a Honda, a királykategória aszfaltján a Williams, a McLaren és a Bar/Jordan istállón keresztül próbálják leszorítani egymást. Igaz, állítólag már a Mercedesnél is megtették az első lépéseket az önálló csapat kiállítására. (A McLarenben 1999 óta a DaimlerChrysler több mint 40 százalékos tulajdonrésszel bír.) Sőt a stuttgarti cég legújabb sportkocsiját, a Mercedes SLR-t a McLaren készíti 2003-tól.
Az F1-ben induló csapatok költségvetése az utóbbi öt évben kétszeresére nőtt, 2002-ben pedig megközelíti a kétmilliárd dollárt. Max Mosley, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke nemrégiben írásbeli javaslatot tett, hogy csökkentsék a gyorsasági világbajnokság kiadásait. A kisebb csapatok a visszajelzések alapján örülnének a módosításnak, hiszen a dollártízmilliók előteremtése komoly teher. A Ferrari tulajdonosa, a FIAT mindenesetre 285 millió euróval kész támogatni a - tavaly a konstruktőrök versenyében is - vb-győztes gárdát, hogy a csapat az idén is a legjobb lehessen. A maranellói autóépítéshez a főszponzorok közül a Marlboro 60 millió dollárral, a Vodafone pedig további 30 millióval járul hozzá. Az idén a legtöbb pénzt, 460 millió eurót a Toyota adja újonc királykategóriás együttesének.
Simon Krisztián
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.