A holnap nyíló genfi nemzetközi autószalonra a világ minden autógyárának vezetői gyűltek össze, remélve, hogy a globális piaci bizonytalanság közepette feléleszthetik a vevők érdeklődését. Emellett az új modellekkel és koncepcióautókkal tesztelik a fogadókészséget - írja a Reuters.
A tanácstalanság oka abban keresendő, hogy a Credit Swiss First Boston becslése szerint a hat vezető európai autógyártó tavalyi nyeresége 27 százalékkal csökkent 2000-hez képest, és az idei évben sem számít javulásra. Ágazati elemzők szerint az idei európai eladások 5 százalékkal, az egyesült államokbeli kereslet 10-15 százalékkal zsugorodik. A FIAT az idei évre 8 százalékos eladáscsökkenést prognosztizált, a Ford Europe is piacszűkülést vár, s a gyártók nemigen teszik közzé saját terveiket, a Peugeot viszont működési haszonrésének növekedését jelezte.
Iparági elemzők számára ugyanakkor jó hír volt, hogy a General Motors az elmúlt héten felfelé módosította első negyedéves nyereségkilátásait a vártnál erősebb eladások és az amerikai gazdaság recesszióból való kilábalására utaló jelek alapján. A sötét iparági prognózisok ellenére az idén is nyereséges akar maradni Európában a cég. Időközben a tavalyi milliárdos veszteség után a csoport egésze is megint jó úton van - mondta Bill Ford elnök a genfi autószalon sajtónapján.
A fentiekhez hasonló hírek folyamatosan erősítik az európai autóipari részvényeket: a Dow Jones European Auto Stocks Index máig 4 százalékkal erősödött, míg a földrész részvényindexe, az Eurotop 2 százalékkal csökkent ez évben.
A Commerzbank elemzője, David Moorcroft kétli, hogy az idén piacra lépő autók közül a legizgalmasabbak jelennek meg Genfben, de kiemeli az új rüsselsheimi gyárral együtt 1 milliárd euróba került Opel Vectrát, amelynek sikeresnek kell lennie, különben katasztrofális éve lesz a GM Europe-nak, amely azt várja, hogy 2003-ig megszünteti veszteségességét.
Elmarad az április 25.-május 5. között tervezett 69. Nemzetközi Torinói Autószalon, miután a legtöbb vezető autóipari cég lemondta részvételét a globális recesszió miatt. A Reuters szerint a torinói autókiállítás ugyan nem tartozik a legnevesebbek közé, de fontos az autó-divatirányzatok alakulásának bemutatása szempontjából. Gyakorlatilag valamennyi, az olasz piacon érdekelt nagy gyártó lemondta részvételét.
Demeter Kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.