Az RTL-csoport adózás és leírások előtti nyeresége (EBITDA) a 2000. évihez képest tavaly 35 százalékkal esett vissza - jelentette a Financial Times (FT) és a Netzeitung. A brit lap szerint a veszteség fő forrása az a már tavaly év elején is jelentett 2,3 milliárd eurós goodwill-értékcsökkenés, amelyet a Freemantle-Media tartalomszolgáltató a Pearson-csoporttól hozott magával az RTL-hez. A Netzeitung az RTL veszteségét a hirdetési piaci tavalyi visszaesésével magyarázza.
A hazai RTL Klub televízió egyelőre nem hozta nyilvánosságra tavalyi eredményeit. A Világgazdaság úgy értesült, hogy a csatorna nettó reklámbevétele 2001-ben 20,7 milliárd forint volt. A brit Pearson lapkiadásból és televíziózásból származó profitja 116 millió fonttal csökkent 2001 folyamán. A páneurópai műsorszolgáltató csoportszintű árbevétele 4,5 milliárd euró volt 2001-ben. Annak ellenére, hogy a múlt év az eszköztulajdonosok számára a hirdetési piac visszaesése miatt az utóbbi évtized talán legnehezebb időszaka volt, az RTL televíziós üzletágának árbevétele kismértékben, 2,9 milliárd euróra emelkedett, és növelni tudta piaci részesedését is.
A hazai reklámügynökségek nem érzékelik azt a visszaesést, amit nyugat-európai kollégáik. Nem látnak lényeges eltérést a tavalyi és az idei év reklámpiaci startja között. Szászkő László, a Hat reklámügynökség ügyvezetője szerint 2002 számukra különösen lendületesen indult, elsősorban három jelentős ügyfelük, az IKEA, az OBI és a Suzuki jóvoltából, amelyek az elsők között kezdték kampányukat. A Pan-Media Western képviseletében hasonló tapasztalatról számol be Bognár Tamás ügyvezető, aki szerint multinacionális ügyfeleik a tavalyihoz képest előbb kezdtek hirdetni, elsősorban a gyorsan forgó fogyasztási cikkek szektorában.
Óvatos viszont a telekommunikációs ágazat. A Novacom képviseletében Kocsis Virág lapunknak elmondta: bár márciustól június végéig folyamatosan hirdetni fognak, a Matávtól várt referenciaajánlat híján egyelőre nem az eredetileg eltervezett intenzitással. A 168 Óra hetilap hirdetési igazgatója, Erdősi László az eszköztulajdonosok oldaláról erősíti meg, hogy az it-szektor ez év elején visszafogottabb volt, mint tavaly, és hasonlót figyeltek meg a pénzügyi terület hirdetőivel kapcsolatban is. Erdősi szintén erősnek találja az autóipar médiajelenlétét.
Somlói Zsolt, a MindShare ügynökség ügyvezetője szerint a hirdetési aktivitás megfelel a múlt évinek, minden ügyfelük arányosan költ. Véleménye szerint az intenzív médiajelenléttel is összefügg, hogy januárban megugrott például a gépkocsik értékesítése. A Juventus Rádió kereskedelmi igazgatója, Nagy Tamás arról számolt be, hogy a csatorna kisebb és közepes hirdetőinek jelenléte változatlan, néhány multinacionális ügyfelüknél kisebb visszafogás, illetve tartalékolás érzékelhető.
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.