BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jólét = csökkenő intelligenciaszint?

Európában megtorpant az átlagos intelligenciaszint növekedése - állítják külföldi pszichológusok több száz gyerekkel elvégeztetett IQ-teszt áttanulmányozása után. Az okok egyelőre még nem nyilvánvalóak, a tudós emberek is csak találgatnak: talán elértük a jóléti társadalomnak azt a szintjét, amikor az életkörülmények - például a táplálkozás - már nem hatnak ösztönzően az intelligenciára? Vagy túl sok mindent kapunk "előre csomagolva", s ez leszoktat bennünket az önálló gondolkodás, az önálló véleményalkotás "luxusáról"? Bár egyelőre csak szórványosan előforduló jelenségről van szó, a felvetés elgondolkoztató: az emberiség eddigi történetében a jólét előbb-utóbb dekadenciába torkollott, s ez fékezőleg hatott az intelligenciára. Már a rómaiaknál is.

Évtizedeken keresztül folyamatosan növekedett az emberek átlagos intelligenciaszintje, de egyes kutatásokból arra lehet következtetni, hogy megtorpanni látszik ez a fejlődés, sőt némi visszaesés is tapasztalható. A Die Welt a kutatások eredményeiről beszámoló írásában emlékeztet arra, hogy első ízben az új-zélandi társadalomkutató, James Flynn ismerte fel a 80-as évek vége felé: a II. világháború után a nyugati társadalmakban folyamatosan emelkedett az emberek átlagos intelligenciaszintje. Azóta beszélnek a pszichológusok az úgynevezett Flynn-jelenségről. Ez a teória nagyon sokáig tartotta magát, különösen Belgiumban és Hollandiában, ahol a fiatal férfiaknak a hadseregbe való toborzáskor intelligenciatesztet kellett kitölteniük. Ugyanez vonatkozott Dániára is, ahol szintén mérték a bevonulók intelligenciaszintjét, és a mérések alapján úgy tűnt, hogy a Flynn-teória továbbra is igaz.

A 90-es évek elején azonban váratlanul új jelenséggel találták szembe magukat a dán pszichológusok: megállt az IQ-értékek növekedése, sőt 1999 óta bizonyos esetekben csökkenést is regisztráltak. Erről először Thomas Teasdale, a koppenhágai egyetem pszichológusa számolt be, de időközben hasonló eredményekre jutottak mások is. Urs Schallberger zürichi pszichológus például 1800 német, osztrák és svájci kisgyermekkel készíttetett intelligenciatesztet, s ezekből kiderült, hogy náluk már nem érvényesült a Flynn-hatás, sőt felfedezhetők a tendencia megfordulásának a jelei is.

Kérdés tehát, hogy mi okozza az átlagos intelligenciaszint növekedésének a megtorpanását? Egyértelmű válasz egyelőre még nincs, hiszen még azzal sincsenek teljesen tisztában a tudósok, hogy korábban mi okozta az intelligencia folyamatos növekedését. Sokan hajlottak arra, hogy a növekedés elsősorban biológiai tényezőkre, egyebek mellett a jobb táplálkozásra vezethetők vissza, miután a második világháborút követő időszakban a nyugati országok gazdasága nagy fejlődésnek indult, s egyre korszerűbb lett a táplálkozás. Mások - mint például a dán Teasdale - az iskolarendszer reformjában vélik felfedezni az okokat, az ötvenes-hatvanas években lezajlott változások döntő mértékben hozzájárultak az intelligencia növekedéséhez. Teasdale teóriáját látszik alátámasztani az a tény, hogy Dániában a hetvenes évek óta nem sok minden változott az iskolarendszerben. Ugyanakkor más országokban - mint például Japánban, Dél-Koreában, Szingapúrban - folyamatos az oktatás reformja és színvonalának javítása, s a nemzetközi felmérések szerint ezekben az országokban egyike a legkeményebbeknek az iskolai számonkérés. Ez magyarázatot adhat arra, hogy ezeken a helyeken - s általában a fejlődő világ államaiban - manapság is növekedést mutat az átlagos intelligenciaszint. További érv lehet - Teasdale szerint -, hogy a nyugati társadalmakban csökken az érdeklődés az általános műveltség színvonalát növelő képzési formák iránt. Amikor 1999-ben Dániában először tapasztalták, hogy csökkent a fiatalok intelligenciaszintje, ugyanabban az évben első ízben csökkent azoknak a száma is, akik gimnáziumba iratkoztak be. Ebből - egyebek mellett - az a következtetés vonható le, hogy minél inkább nem szoknak hozzá a fiatalok az iskolai vizsgákhoz, annál nehezebb számukra az IQ-teszt kitöltése is.

Többen vannak, akik a jólétre vezetik vissza az intelligenciaszint körüli negatív jelenségeket. Szerintük a feltételezhető okok között szerepel az, hogy a táplálkozás minősége elérte azt a színvonalat - legalábbis a fejlett nyugati országokban -, ahonnan gyakorlatilag már nincs hova fejlődni. A tudósok azt többé-kevésbé már eldöntöttnek tekintik, hogy az intelligenciaszintért nagyjából fele-fele arányban felelősek a gének, illetve az első évek életkörülményei: a táplálkozás, az iskola, a környezet, a szülők műveltsége, képzettsége, intelligenciaszintje. S ezen környezeti tényezők közül az első és legfontosabb a táplálkozás, ez már az anyaméhben meghatározó jelentőségű a későbbi intelligencia szempontjából. Az átlagos intelligenciaérték 17-18 éves korra alakul ki - addig meredeken, sokszor kiszámíthatatlan módon emelkedik -, onnan kezdve maximum 30 éves korig stagnál, majd lassan kezd süllyedni. E tekintetben érdekes megfigyelés, hogy minél magasabbra jut el valaki az első szakaszban az IQ-szintet meghatározó képességekben, annál kevesebbet veszít ezekből a képességekből a későbbi "leszálló ágban".

Magyarországon egyelőre még nem tapasztalható a nyugat-európai pszichológusok által felvetett intelligenciacsökkenés, sőt szakmai vélemények szerint még növekszenek az értékek. Ebben - egyes vélemények szerint - komoly szerepet játszhat az a kreativitás, amire rákényszerültek mindazok, akiknek a rendszerváltozást megelőző évtizedek túlcentralizált, agyonszabályozott rendszerében kellett megtalálniuk a kiskapukat, a lehetséges mozgásteret az önállósághoz. Magyarország az intelligenciaszintet tekintve nem lóg ki a nemzetközi mezőnyből, már-csak azért sem, mert Európán belül nincsenek számottevő különbségek.

Magyarországon a Mensa HungarIQa fogja össze a magas intelligenciájú embereket, tekintet nélkül korukra, nemükre, származásukra vagy társadalmi helyzetükre. A tagság egyetlen kritériuma, hogy a rendszeresített és folyamatosan ellenőrzött intelligenciateszt szintje magasabb legyen, mint az emberiség 98 százalékáé. Ez az átlagos IQ-értéket 100-nak véve 130 körül van, míg a 70-es érték már a szellemi fogyatékosság jele.

A Mensa nemzetközi egyesületet 1946-ban alapították Angliában, a szervezetnek világszerte 100 ezer, Magyarországon 600 tagja van. Legtöbben a 17-30 éves korosztályból kerülnek ki, jelentős még a 30-45 közötti tagok száma, afölött már igen kevesen vannak, a legidősebb tag 81 éves. A Mensa igyekszik népszerűsíteni az intelligenciát, s hozzá akar járulni ahhoz, hogy az intelligencia az emberiség javát szolgálja. Különböző programok szervezésével ösztönző közeget biztosít a kiemelkedő intelligenciával rendelkező tagjainak.

Kvassinger Klára

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.