Egy tavalyi hatályos kormányhatározat szerint a kabinet közvetve hozzájárult, hogy a Malév tíz Boeing repülőgépet béreljen, illetve hatra opciós bérleti jogot szerezzen, továbbá két Bombardier CRJ 200-as gépet is megvegyen, és hatra opciót szerezzen. Az utóbbi hat Boeing gép ügyletének fedezetéről legkésőbb június 30-ig kell dönteni. A Malév nemcsak ebben az ügyben, hanem az egész tőkésítési kérdésben gyors, kedvező választ vár az új kormánytól, másként nehéz lesz továbbvinni a tavaly kezdett és máris jelentős megtakarítást és szervezeti megújítást hozó átalakítási programot - fejtette ki a társaság vezérigazgatója lapunknak adott nyilatkozatában.
A jelenlegi, mintegy hétmilliárd forintos tőkét körülbelül 50 milliárdra kellene emelni ahhoz, hogy az ágazati szabványoknak megfelelő tőkésítési arányt érjenek el, vagyis a mostani 13-14 százalékról legalább 30-ra nőjön a saját tulajdonú eszközök aránya. Váradi emlékeztetett: az előző kormányzat elvi döntést hozott arról, hogy sikeres vállalati átalakítás esetén vállalja a tőkehelyzet rendezését.
Az átalakítási program egyik kulcseleme a költségszerkezet átszabása. A Malév számára csakis az úgynevezett hálózattal bíró nagyobb légitársaságok (network airlines) példája lehet követendő. Ezeknél 8-8,5 dollárnyi költség jut egy felajánlott utaskilométerre, miközben a szolgáltatások színvonalából és kiterjedtségéből nem engednek. Ezzel ellentétben az olcsó légitársaságok (low cost airlines) 6-6,5 dolláros költséggel működnek, viszont csak másodlagos reptereket használnak, és a minimumra szorítják szolgáltatásaikat. A Malév arra törekszik, hogy a jövőben is megkülönböztesse magát ez utóbbiaktól, az értékarányos különbséget fenntartsa, miközben ésszerűsíti költségeit, és növeli saját tulajdonú flottája arányát.
Nem az árak általános emelésével fogja ellensúlyozni a pluszköltségeket a társaság - mondta a vezérigazgató arra a kérdésünkre, hogy a Malév áthárítja-e az utasokra ezeket a kiadásokat. A belpiacon egyébként is nagyobb a mozgástere a cégnek, mint külföldön, ahol kénytelen árkövető politikát folytatni. Itthon reálértékben nem emelkednek az árak, sőt, egyes célpontok esetében még csökkennek is - közölte a vezérigazgató.
A Malév fejlődését nagyban befolyásolja, hogy sikerül-e regionális elosztó repülőtérré alakítani a Ferihegyi repülőteret, vagy megmarad úgynevezett végponti légikikötőnek, ahol nem kap szerepet a tranzit. A légitársaság 50 százalékkal (legalább egymillió fővel) akarja növelni éves forgalmát, s ehhez elengedhetetlen egy újabb terminál megépülése. Az is nyilvánvaló, hogy a szolgáltatási láncok (szállodák, éttermek, stb.), továbbá az árufuvarozási kapacitás bővítése is elengedhetetlen. Korábban nem volt tisztázott az elszámolás az LRI-vel, illetve a Malév számára hátrányos feltételekkel megkötött szerződés volt érvényben. A légitársaság és a reptér üzemeltetője (Budapest Airport Rt.) most igyekszik összehangolni a két cég stratégiáját, mert csak így látják biztosítottnak a regionális elosztóközponttá válást.
Mester Nándor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.