BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átfogó koncepciót sürget a Malév

Átfogó légiközlekedési koncepció kidolgozását sürgeti a Malév annak érdekében, hogy folytatódhasson helyzetének javulása. A légitársaság ma tartja közgyűlését, amelyen új tagok kerülnek a felügyelőbizottságba, új elnököt is választanak, de a vezérigazgató személye vélhetően nem változik.

A Malév és a Budapest Airport Rt. új vezetése folytatja az előkészületeket egy átfogó légiközlekedési koncepció kidolgozására. A kezdeményezést nem a szaktárcától várja, de arra számít, hogy a kormányzat mielőbb egységesíti az érintett cégek tulajdonosi szerkezetét - mondta érdeklődésünkre Londonban, a Farnborough-ban rendezett nemzetközi légivásár alatt Váradi József vezérigazgató. Az egységes szerkezet összehangoltabb reptéri és légitársasági fejlesztéseket tenne lehetővé, és megkönynyítené a Malév tavaly kezdett átalakításának sikeresebb megvalósítását.

A vezérigazgató szerint ugyanakkor árnyalja a képet a tervezett magánosítás, mert egy új, vélhetően szakmai befektető megjelenése beleszólhat a légiközlekedési koncepcióba. A légi közlekedés és a Malév azonban legkorábban 2004-re lehet olyan állapotban, hogy piacra dobhassák a cég részvényeinek egy részét.

Bárhogyan alakuljon is a külső környezet, az biztosnak látszik, hogy Váradinak új összetételű igazgatósággal kell együttműködnie, hiszen az ÁPV Rt. a napokban hivatalosan is megerősítette: visszahívja a régi vezetést. Szarvas Ferenc elnök már nem várta meg a mai közgyűlést, a múlt héten lemondott. Az ÁPV Rt. Halasi Tibor, Herbst Árpád, Seres Béláné, Spéder Zoltán, Hernádi Zsolt, Murányi Ernő, Polgárné Mohácsy Zsuzsanna és Kiss László helyett Huszty András, Bencze Péter, Szedlacskó Zoltán, Erdős Endre, Nyíri Iván, Enyedi Balázs, Balogh András, Barinkai Péter, Marosi György és Gönci János jelölését javasolja az igazgatóságba, és 6-11 tagú vezetőtestületet látna szívesen.

Váradi emlékeztetett: a mai közgyűlésen arról számolhat be a menedzsment, hogy javulóban van a cég pénzügyi helyzete, és jövőre már nyereségbe fordulhat a társaság. Megerősítette azonban, hogy a közelmúltban adott hatmilliárd forintos állami támogatást csak kezdetnek tekinti, a tőkehelyzet javítása továbbra is napirenden van. A hatmilliárd forint egyébként arra volt elég, hogy kifizessék az új Bombardier gépek vásárlásához szükséges 30 százalékos önrészt.

Kulcskérdésnek tekinti a flottabővítést és annak megújítását, s nem feltétlenül állna át a három repülőgépgyártóval fenntartott kapcsolatra. Jelenleg Boeingek és Bombardier gépek üzemelnek a társaságnál, továbbá Fokkerek, ám utóbbiak szerződése 2004-ben lejár, ezek kikerülnek a flottából. (A Fokker nemrég csődbe ment, az alkatrészellátást több kisebb holland cég végzi.) Váradi szerint az Európai Unió részéről igen erős nyomás nehezedik a Malévre annak érdekében, hogy Airbusokat is lízingeljen vagy vásároljon, de a cég vezetése nem támogatja ezt. Egyszerűen azért, mert a hasonló kategóriájú gépekért az Airbus nagyságrenddel többet kér, mint a Boeing vagy a Bombardier.

A KLM-mel kialakított kapcsolatot előremutatónak ítélte, különösen a hálózatok összehangolása és a törzsutasprogramok egymáshoz igazítása terén. Most a közös infrastruktúra-használat lehetőségeit vizsgálják, illetve felmérik, hogy mekkora mozgásterük van a földi kiszolgálásban és a beszerzésben.

Továbbra is kérdéses a hosszú távú járatok sorsa. A Boeing-767-esek lízingszerződése 2005-ben jár le, addig nem lenne érdemes kiszállni ebből a megállapodásból. Ha megmaradnak a járatok, akkor például szükség lehet egy Budapest-Detroit közvetlen járatra, ám felmerül, hogy a Malév vagy észak-amerikai fő partnere, a Detroitban elosztó központot fenntartó Northwest Airlines üzemeltesse azt - fejtette ki Váradi József. (MN)

Mester Nándor-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.