A dotcom válság sem vetette viszsza a cégeknél az e-üzlet terjedését, sőt az e-felkészültség hamarosan a nemzetközi versenyképesség egyik kritériumává válhat - hangsúlyozza az az EIU-jelentés, amely az idén is rangsorolja, mely országok a legbefogadóbbak az internetes üzletvitelre. A 60-as rangsort ismét az USA vezeti, de a korábbi éllovas Ausztráliát maguk mögé utasították az észak-európai országok. Előkelő helyüket a széles körű és megfizethető internethasználatnak, a jó informatikai háttérnek és az egy főre jutó magas jövedelemnek köszönhetik. A visegrádi államok a középmezőnyben, a többi kelet-európai ország inkább az utolsó harmadban található, főként a már említett hiányos infrastruktúra és az e-kereskedelem szolgáltatásainak drágasága miatt.
A magyarországi cégek közül csak a kereskedelmi vállalkozások ítélik meg a tavalyinál kedvezőbben kilátásaikat a hazai internetgazdaság területén - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. elemzéséből. A magyar vállalatok 75 százalékának volt már az év elején internetkapcsolata, az idén további 11 százalékuk tervezi kapcsolódását a világhálóhoz. Az e-üzlet azonban ma még a cégek árbevételének csupán 0,1 százalékát adja. Tavaly az interneten keresztül bonyolított nagykereskedelmi forgalom 31,5 milliárd, a kiskereskedelmi 5,4 milliárd forintot ért el. Ez évre a hazai cégek a világhálóra épülő értékesítés 52 százalékos növekedésére számítanak.
Az EIU tanulmánya - nem vitatva az infrastruktúra jelentőségét - megállapítja azt is, hogy egy adott ország gazdasága mennyire fogékony az internetes üzletvitelre, csak részben függ attól, milyen a távközlési háttér vagy az on-line tranzakciók biztonsága, és a szellemi termékek védelme. Legalább ekkora jelentősége van annak, hogy a korszerű technológia iránt mennyire fogadókészek a cégek, illetve a kormányok élnek-e, s ha igen, milyen e-businesst ösztönző eszközökkel.
Az üzleti kultúra minősége különösen meghatározó. Az USA-ban már minden más országénál szélesebb körben elfogadott az on-line üzletvitel, amit igazából csak támogat a hozzá szükséges infrastruktúra elterjedtsége. Ezzel szemben Szingapúrt és Hongkongot hiába lehetne utóbbi alapján az élbolyba sorolni, az egyéb ösztönzők nem kielégítő volta miatt nem kerültek be a tízes elitbe.
A tanulmány kiemeli a kormányok internetgazdaság-politikájának a fontosságát, a világos stratégiát és a kellő pénzügyi forrásokat az informatikai háttér kiépítésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.