BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itt a megfejtés, mi a baja a magyar gazdaságnak: jó hírünk van, meg fog oldódni, és akkor erősebb lesz, mint valaha

Kétségkívül nehéz időszakát éli a magyar gazdaság, amelyet egyszerre sújt a rendkívül gyenge európai konjunktúra és a német autóipar strukturális válsága. Ez látjuk visszaköszönni a negyedévről negyedévre megjelenő, csalódását keltő GDP-adatokban. Hiába állt helyre úgy-ahogy a belső fogyasztás, továbbra sem képes ellensúlyozni az exportpiacaink szenvedését, márpedig ettől függ leginkább a magyar növekedés gyorsulása. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a magyar növekedési modell kifulladóban lenne.

A technológiaváltás okozta átmenetet szenvedheti meg a magyar gazdaság, ez lehet a döntő magyarázata annak, hogy miért nem képes három éve magasabb növekedési fokozatba kapcsolni. Mint ismert, múlt héten közölte a Központi Statisztikai Hivatal a harmadik negyedéves GDP-adatokat . Eszerint éves alapon 0,5 százalékkal bővült a GDP, negyedéves alapon pedig stagnált. Azaz hiába várt tavaly év végén repülőrajtot a kormány, újabb negyedév telt el úgy, hogy nem történt meg növekedési fordulat a magyar gazdaságban.

magyar gazdaság
Itt a megfejtés, mi a baja a magyar gazdaságnak: jó hírünk van, meg fog oldódni és akkor erősebb lesz, mint valaha / Fotó: AFP

Magyar gazdaság: ciklikus okok a stagnálás mögött

Hogy miért nem látjuk a magyar gazdaság felpörgését, az sokrétű. Egyrészt vannak ciklikus okai, mint a gyenge európai konjunktúra, ami ma sokkal jobban megviseli az iparra szakosodott országokat, mint azokat, amelyek a szolgáltatásokra építenek. Érdemes összevetni az osztrák és a német gazdaságot a dél-európaiakkal.

Talán sokan emlékeznek rá, hogy a spanyol, görög, portugál és olasz országcsoportot a 2011–2012-es euróválság idején csak PIGS-országoknak csúfolták a súlyos szerkezeti hiányosságaik és gyenge növekedési képességeik miatt. A görög válságot csak fájdalmas áldozatok árán sikerült az euróövezetnek kezelnie. 

Ehhez képest ma kifejezetten jól teljesítenek a déliek:

  • Görögországban az idei második negyedében 1,7 százalékos
  • Spanyolországban 3,1 százalékos volt GDP-növekedés,
  • míg a németeknél 0,2, 
  • a szlovákoknál 0,7,
  • Magyarországon 0,3 százalék.

Ugyanakkor nagy kérdés, hogy a jelenség mögött a fogyasztási szokások megváltozását látjuk, amire a Covid óta vannak jelek, azaz inkább az élményeket keresik a fogyasztók, mint a nagy értékű javakat, vagy pusztán átmeneti jelenségről van szó, és az európai növekedés helyreállásával újra felpöröghet az ipari konjunktúra.

A német gazdaság válsága az egyik legfőbb gondunk

Magyarország számára azonban a ciklikus tényezőkön túl van egy nagyobb probléma, amely magyar növekedést beárnyékolja, ez pedig Németország strukturális válsága. „Ezt önkritikusan is mondom, ez a feladat nagyobb, mint amit egyesek egy évvel ezelőtt elképzeltek” mondta Friedrich Merz augusztusban, egyúttal beismerte, „nem pusztán a gazdasági gyengeség időszakát éljük, hanem gazdaságunk strukturális válságát”. Bár idén 0,2 százalékos növekedést vár Berlin, ha elcsúszik, akkor az idei lehet a harmadik egymást követő év, amikor zsugorodik a német gazdaság, amire a 2. világháború óta nem volt példa. Ilyen körülmények között aligha várható, hogy a magyar gazdaság érdemben lendületbe jöjjön.

Magyarország egyik legfőbb problémája kétségtelenül az erős exportkitettség: kivitelünk több mint egynegyede közvetlenül Németországba irányul, tehát ha a német gazdaság megbicsaklik, azonnal begyűrűzik. Ráadásul a magyar gazdaság szövetébe mélyen beépültek azok a német cégek, amelyek otthon komoly kihívásokkal szembesülnek.

Ezt látjuk több mint másfél éve a gyenge ipari és a GDP-adatokban. Annak ellenére, hogy a fogyasztás pörög, amit például az áfabefizetések is alátámasztanak, nem képes ellensúlyozni a Németország felől érkező szűkülő megrendelésállományt. Emiatt kifejezetten jelentős kihasználatlan kapacitás lehet a magyar gazdaságban, már tavaly év elején is 70 százalékos kapacitáskihasználtságról lehetett hallani, ami azóta biztosan nem javult. Ugyanakkor a helyzet megértéséhez azt is látni kell, hogy a mostani európai konjunktúra a magyar növekedési modellnek sem kedvez. A magyar gazdaság, akárcsak a német, exportra termel, a magyar GDP-ben 75-80 százalékot képvisel az export. Tehát a külső kereslet függvénye, hogy képes-e magasabb fokozatba kapcsolni a növekedésünk.

Átmenet éveit éli az európai autóipar

A legfontosabb szempont, amit kevesen vesznek figyelembe, hogy egy olyan technológiaváltás van folyamatban a világgazdaságban, ami ötvenévente egyszer fordul elő. Az EU 2035-től betiltja az új, belső égésű motoros személyautók értékesítését, ez kényszerhelyzet az autógyártók számára.

A gyártóknak ugyanis egyszerre kell leépíteniük a régi termelési láncokat és kiépíteniük az elektromos járművekhez szükséges infrastruktúrát, beszállítói rendszert. Ez a kettős prés egy rendkívül bizonytalan időszakot teremt a járműipari szereplők számára.

A mostani időszak óhatatlanul azzal a következménnyel jár, hogy bizonyos cégek egyszerűen kiesnek a rostán, mint például Northvolt, amely simán lehetett volna az európai akkugyárártás zászlóshajója, ehhez képest csődöt jelentett. Mások a költségeik lefaragásával, létszámcsökkentéssel vagy a termelés visszafogásával próbálják a versenyképességüket javítani. Ezzel küzdenek Németország legnagyobb vállalatai, akár a Volkswagen, amely 35 ezer munkahelyet szüntet még az évtized végéig, vagy a beszállítói láncolat tagjai, a Bosch és a ZF. A bizonytalanság ráadásul nem csak az autógyártókat érinti, a keresleti oldalon is megjelenik. A vásárlók egy része szintén őrlődik, hogy elektromos autót vegyen, plug-in hibridet, vagy inkább maradjon a megszokott technológiánál.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a technológiaváltás geopolitikai átrendeződéssel jár együtt. Kína fokozatosan szorítja ki a német autógyártókat a sokkal versenyképesebb modelljeivel saját piacáról. Az év első felében a Mercedes a VW és a BMW eladásai 37-37 százalékkal, a Mercedesé pedig 58 százalékkal csökkentek

De a magyar modell így is működhet

Magyar szempontból abban bízhatunk leginkább, hogy a technológiaváltás előbb-utóbb át fog billenni, amit a kínaiak előretörése is diktálna. Mégis fontos hangsúlyozni, lehet, hogy a mostani európai konjunktúra nem kedvez magyar növekedési modellnek, nem a modellel magával van gond. 

Egy akkora méretű ország számára, mint a magyar, kulcskérdés az exportra termelés, csak ezen keresztül tudjuk kihasználni a méretgazdaságossági előnyöket és feljebb lépni az ellátási láncokban. Azon persze lehet vitatkozni, hogy elég-e összeszerelő üzemeket idecsábítani, és alacsony hozzáadott értékű termelésre berendezkedni, de ettől még tény:

az elmúlt évtizedek felzárkózási kísérletei, amelyben sikerült a közepes jövedelmi csapdahelyzetet kikerülni és magas jövedelmi szintre lépni, mind hasonló utat követtek.

Habár Dél-Korea, Finnország vagy Írország eltérő modellt alkalmazott, közös bennük, hogy a világpiacon is versenyképes termékeket állítottak elő, és a legfejlettebb technológiával rendelkeztek. Márpedig ma Magyarországon ez a helyzet, a CATL, a BYD vagy a BMW a világon elérhető legmodernebb technológiát telepíti hazánkba.

Ezek a beruházások ráadásul jövőre ha lassan is, de mind be fognak kapcsolódni a termelésbe, amivel pár éven belül Magyarország 1 millió személyautó legyártására alkalmas kapacitással fog rendelkezni. Magyar szempontból öröm az ürömben, hogy a német konszernek közül az a BMW állja a legjobban a sarat, amely október végétől kezdi meg Debrecenben a legújabb, teljesen elektromos meghajtású IX3 gyártását. A müncheni cég az elmúlt években jobban tartotta magát, mint a VW és a Mercedes, és a konszernnél nem történt nagyobb létszámleépítés sem. Talán épp ezért is övezi az új osztály megjelenését a német autóiparban óriási figyelem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.