BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hivatalos: új autópályát kap Erdély, aláírták a szerződést – egészen hihetetlen, mennyi pénzből hoznak ki egy kilométert a románok

Újabb mérföldkőhöz érkezett Románia legnagyobb közlekedési beruházása: aláírták a Grinties–Pipirig szakasz kivitelezési szerződését. Az új autópálya az A8-as sztráda része, amely Moldvát köti majd össze Erdéllyel, és stratégiai szerepet kap az ország gazdasági fejlődésében. A 6 milliárd lejes projekt a Kárpátok legnehezebb hegyi szakaszán valósul meg.

Újabb mérföldkőhöz érkezett az Erdélyt Moldvával összekötő A8-as autópálya építése: a román Nemzeti Közúti Beruházási Társaság (CNIR) hivatalosan is aláírta a Gerinces és Pipirig közötti, 31,5 kilométeres új autópálya-szakasz kivitelezési szerződését. A fejlesztés a hegyvidéki rész egyik legösszetettebb és legköltségesebb eleme, mely kulcsszerepet játszik majd az ország keleti és nyugati régióinak összekapcsolásában.

Új autópálya Erdélyben: aláírták a szerződést – egészen hihetetlen, mennyi pénzből hoznak ki egy kilométert a románok
Új autópálya Erdélyben: aláírták a szerződést – egészen hihetetlen, mennyi pénzből hoznak ki egy kilométert a románok / Fotó: aaddyy

A szakasz megépítése a SA&PE Construct S.R.L., Spedition UMB, Tehnostrade S.R.L. és az Arcada Company konzorcium feladata lesz, nettó 5,97 milliárd lej – átszámítva mintegy 1,2 milliárd euró, mintegy 465 milliárd forint – értékben. A beruházás nem csupán az A8-as autópálya egyik leglátványosabb, hanem az egész ország számára stratégiai jelentőségű infrastrukturális fejlesztés, mely évtizedes álmot valósít meg: gyorsforgalmi kapcsolatot Moldva és Erdély között.

Új autópálya Erdélyben: hihetetlen pénzből hoznak ki egy kilométert

A 31,5 kilométeres, hegyekkel szabdalt szakasz szinte építőmérnöki bravúrnak ígérkezik. Ezzel együtt is az iménti számok alapján kiszámolható, hogy 

egyetlen kilométer új autópálya csaknem 15 milliárd forintból jön ki.

Persze nem véletlenül. A tervek szerint 16 alagút készül, közülük ötben külön sávot alakítanak ki a lassú járműveknek. Az egyik alagút 940 méter hosszú lesz. Emellett 60 híd és völgyhíd épül, köztük két viadukt meghaladja majd az egy kilométert. A legnagyobb, 1275 méteres híd a Beszterce folyó felett ível majd át. A szakasz közel 20 kilométernyi hidat és alagutat tartalmaz, ami az egész nyomvonal csaknem 70 százalékát teszi ki.

  • A projekt során 12,7 millió köbméter földmunkát végeznek el, 
  • a kitermelt anyagokat pedig az önkormányzatok ingyen használhatják fel közösségi célokra. 

A tervek egy új, Gyergyótölgyes térségében kialakítandó csomópontot is tartalmaznak, mely a 2A és 2C jelzésű szakaszokat köti majd össze, így ez a rész önállóan is használható lesz.

A CNIR vezérigazgatója, Gabriel Budescu az Agerpres hírügynökségnek elmondta, hogy az A8-as autópálya új szerződése mellett a társaság egy másik nagy projektet is elindított: aláírták a Foksány–Brajla gyorsforgalmi út kivitelezéséről szóló megállapodást is. 

Ez a 73,5 kilométeres út a brajlai hidat köti majd össze az A7-es autópályával, 

a munkát szintén a SA&PE Construct, Spedition UMB, Tehnostrade és az Arcada Company közös konzorciuma végzi. A beruházás értéke 4,29 milliárd lej, és a kivitelezésére 42 hónap áll rendelkezésre.

Áthasítják a Kárpátokat – nagy fába vágják fejszéjüket a románok

Az A8-as autópálya Marosvásárhely és a moldvai Ungheni között épül, és Székelyföldön is áthalad. A közlemény szerint a Gyergyóditró és Gerinces közötti szakasz tervezésével és megépítésével megbízott kivitelező elkezdte a geotechnikai fúrásokat és a régészeti feltárás előkészítését a Hargita megyei nagyközségben. Az előmunkálatok a tervezési szakasz részét képezik, a terepmunkát a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) alkalmazottai ellenőrzik.

A két frissen aláírt szerződés összértéke meghaladja a 10,2 milliárd lejt (áfa nélkül), ami jól mutatja, milyen léptékű fejlesztések zajlanak jelenleg Romániában az úthálózat modernizálása érdekében. Az A8-as autópálya, más néven Unirii Autostrada, az ország keleti részének egyik legfontosabb közlekedési tengelye lesz: összekapcsolja Jászvásár, Németvásár és Marosvásárhely térségét, és közvetlen kapcsolatot teremt az európai TEN-T hálózattal.

Bende Sándor, az RMDSZ képviselőházi tagja a Facebookon úgy fogalmazott: „Ez a beruházás nemcsak az A8-as autópálya egyik kulcspontja, hanem az egész ország számára is stratégiai jelentőségű fejlesztés, mely összeköti Moldvát Erdéllyel, és erősíti a régiók közötti gazdasági és közlekedési kapcsolatokat.”

A munkálatok megkezdése a következő hónapokban várható, a kivitelezés várhatóan több mint három évig tart majd. Ha a projekt a tervek szerint halad, Románia egyik legnagyobb és leglátványosabb hegyi autópálya-szakasza születik meg, mely új fejezetet nyithat a Kárpátokon átívelő közlekedés történetében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.