Az Álmatlanság rendezője, Christopher Nolan már a Mementóval is felkavarta nyugodtnak hitt esténket, és rádöbbentett minket arra, hogy a vásznon megállja a helyét a megváltozott ritmusú mű is. Ezt a munkáját ismét a szubjektivitás jellemzi, amelyben a fény a legfőbb motívum. A helyszín Alaszka, az időpont az éjféli nap "korszaka". A földi már hozzászokott a 24 órán át tartó világossághoz, ám az idegen biológiai órája teljesen megbolondul.
Az észak-alaszkai városkába érkezik a New York-i figuraként elhíresült Al Pacino, aki volt már eddig félelmetes maffiavezér, világtalan ezredes, angyal és sátán is. Most sem adja alább: ő alakítja a sokat tapasztalt amerikai zsarut, aki a világ eldugott szegletében bonyolódik élete talán legrázósabb ügyébe. Az Oscar-díjas művész nem titkolja, hogy csak azért vállalta el ezt a szerepet, mert partnereként Robin Williams került szóba. Azt gondolta, hogy végre vígjáték lesz soron. Ám a több mint 25 éve a pályán lévő Williams most negatív hőst, gyilkost játszik. Hiába is várnánk tőle jól megszokott humorát, ebből villanásnyit se kapunk.
A hab a tortán pedig az, hogy nem ő az egyedüli negatív szereplő, mert a Nolan-féle megfogalmazásban a jó is rosszá válik egyszer. Az Álmatlanságban a szereplők egyfajta erkölcsi átmeneti zónában találják magukat, ahol aztán elkezdődhet az a bizonyos macska-egér harc. Nekünk csak az a dolgunk, hogy elengedjük magunkat, kikapcsoljunk, és máris lehetőségünk lesz a főszereplő Al Pacino fejével gondolkodni, érezni, látni. "Al elképesztően finom rezdülésekből építi fel alakításait, és ezt teszi ebben a filmben is. Egy apró nüansszal, egy pillantással vagy egy rezdüléssel bonyolult, összetett, más eszközökkel meg nem jeleníthető dolgokat tud kifejezni" - véli a rendező.
A thriller harmadik fellépője sem mindennapi teremtés: ő volt ugyanis A fiúk nem sírnak "sráca", aki még az Oscar-díjat is kiérdemelte. Hilary Swank az egyetlen nyitott és kiismerhető szereplő. Az ellentmondásokba és konfliktusokba keveredő lány amolyan kívülálló lesz az alaszkai történetben, ahol a táj lélegzetelállító látványát és az intimitás érzetét azzal teremtette meg a már a Mementóban is jeleskedő operatőr, Wally Pfister, hogy a kamera mindig a főszereplőt követte. Így a nézők vele együtt fedezhetik fel a barátságtalan vidéket és érezhetik át az álmatlanságot. Ahogy a film szlogenje szól: maradj ébren és maradj életben... (TA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.