BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Mol is nyer a tranzitútvonalon

A Kaszpi-tenger térségét Nyugat-Európával összekötő vezeték építését készíti elő négy gázipari cég, köztük a Mol Rt. Az új tranzitútvonalon az előzetes számítások szerint évi 30 milliárd köbméter földgázt szállítanának. A várhatóan több milliárd dolláros beruházás finanszírozásában Brüsszel részvételére is számítanak.

A térség négy, a gáziparban érdekelt társaságával írt alá együttműködési megállapodást a Mol Rt., egy új transzkontinentális gázvezeték megépítésének vizsgálatára - erősítette meg lapunknak Szemmelveisz Zoltán, a Mol Rt. ügyvezető igazgatója.

A tervek szerint a megvalósíthatósági tanulmánynak 2004 végére, 2005 elejére kell elkészülni, ezt követően lehet állást foglalni a beruházás nagyságrendjéről, az új vezeték nyomvonaláról, gazdaságosságáról. Maga a kivitelezés legalább négy évet venne igénybe, vagyis jó esetben 2009-ben, de inkább 2010-ben lehet számolni az új összeköttetéssel.

Magyarország számára egyrészt ellátásbiztonsági szempontból van jelentősége az új vezetéknek, másrészt jó üzleti lehetőséget is jelent a Mol Rt. számára a tranzitban történő részvétel. Magyarország földrajzi fekvésénél fogva egyébként is kedvező helyzetben van. Az európai áramkereske-

delemben jellemző észak-déli irányban megkerülhetetlen, s ezért az alaphálózat révén üzletileg is résztvevő. Ugyanígy a Mol megkerülhetetlen az Adria- és Barátság kőolajvezetékek összekapcsolásához, s az orosz olaj földközi-tengeri kikötőbe történő eljuttatásában. Ezzel kapcsolatban december 16-án államközi megállapodást írnak alá azok az országok, amelyeket érint a Barátság és az Adria vezeték összekötése és kétirányúsítása.

Az 5-6 ezer kilométeres új vezeték megépítésének költségeit Szemmelveisz Zoltán egyelőre nem kívánta megbecsülni, erről majd a megvalósíthatósági tanulmány birtokában lehet nyilatkozni.

A finanszírozásban azonban a konzorcium számít Brüsszel részvételére is. Az EU-tagországokban elsősorban az orosz importföldgáztól való függőség miatt aggódnak, így egy alternatív beszerzési forrás bekapcsolása mindenképp érdeke a közösségnek. Ezért az osztrák OMV vezeti a programot, ő pályázik az EU-támogatásra.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.